کد خبر: ۲۶۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵ 24 July 2016

به گزارش ایرنا اقتصاد مقاومتی رویه ای مثبت در کاهش نیاز به نفت، استفاده از ظرفیت های داخلی، تامین نیازهای کشور و به طور کلی فعال کردن نیروی انسانی بومی در امر اقتصاد و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی است.
کشاورزی یکی از محورهای اصلی اقتدار و امنیت ملی هر کشوری محسوب می شود و کشاورزان تامین کننده بخش غذایی جامعه و از نیروهای توسعه ای به شمار می آیند بر همین اساس این بخش از اولویت های مهم یک کشور محسوب می شود.
با توجه به پیشرفت علم و صنعت در جهان بهره گیری از فناوری های جدید در بخش کشاورزی علاوه بر توسعه این بخش می تواند گام مهمی در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.
حوزه کشاورزی سیستان وبلوچستان با توجه به کاهش وابستگی به واردات، افزایش صادرات و فعال کردن نیروهای بومی، حرکتی هم راستا با اقتصاد مقاومتی است که در صورت توجه بیشتر به آن می تواند نقش موثری در توسعه جنوب شرق ایران اسلامی ایفا کند.

** سیستان و بلوچستان و نقش کشاورزی در توسعه آن
کشاورزی و زیر شاخه های اصلی آن چون دامپروری و صید و صیادی از دیرباز پیشه اصلی مردم سیستان و بلوچستان بوده و نه تنها ساکنان این خطه بلکه سایر مناطق کشور نیز از دسترنج کشاورزان، صیادان و دامداران زحمت کش و خستگی ناپذیر شمال تا جنوب این استان پهناور ارتزاق می کردند.
مردم سخت کوش سیستانی و بلوچ که همواره در اندیشه خودکفایی میهن و تامین نیاز سایر هموطنان بوده اند حتی در دوران خشکسالی 18 ساله و قهر طبیعت از پای ننشسته و در برهه ای از زمان که دشمنان ایران اسلامی با حربه تحریم سعی در به زانو در آوردن ملت قهرمان ایران را دارند، کمر همت بسته و با بهره گیری از اندک داشته های خود گام های محکمی در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب برداشته اند.
تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی مردم مرزدار سیستان و بلوچستان را بر آن داشت تا علاوه بر تجارت مرزی به واسطه قرار گرفتن در جوار مرز، به رونق کشاورزی و تولید محصولات صادرات محور بپردازند تا از یک سو سبب کاهش وابستگی کشور به واردات شوند و از سوی دیگر تاثیر چشمگیری در توسعه منطقه و تامین معیشت خود داشته باشند.
سیستان و بلوچستان تنها استانی است که از تنوع محصولات کشاورزی سردسیری و گرمسیری برخوردار است و در حقیقت توان تولید محصول در تمام فصل های سال را دارد که در صورت توجه بیشتر و تامین زیربناها، این استان می تواند در تامین اهداف اقتصاد مقاومتی نقش مهم و استراتژیک در کشور ایفا کند.
کشاورزان سیستان و بلوچستان با درک صحیح و عمیق از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد تمام تلاش خود را برای حرکت در مسیر خودکفایی و توسعه اقتصادی میهن اسلامی معطوف کرده اند.
یکی از کشاورزان نمونه شهرستان سیب سوران در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرهنگی بازنشسته هستم و از آنجایی که علاقه به خودکفایی کشورم دارم سعی کردم در دوران بازنشستگی نیز به فعالیت ادامه دهم و به همین سبب با داشتن چهار و نیم هکتار نخلستان خرما از 5 سال پیش حرکت به سمت تولید محصول کشاورزی را آغاز کردم.
حسین شهرکی خاطر نشان کرد: با تلاش های صورت گرفته و بهره گیری از راهنمایی ها و آموزش های کارشناسان توانستم از حدود یک هکتار و نیم نخلستان 54 تن خرمای درجه یک برداشت کنم و از آنجایی که این میزان برداشت از سطح مورد نظر برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد در سال گذشته به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شدم.
وی یکی از دلایل موفقیت خود را رعایت اصول فنی کاشت، داشت و برداشت ذکر کرد و افزود: برای بهره برداری بهینه باید در هر هکتار زمین کشاورزی 150 اصله نخل خرما با فاصله هشت متر از یکدیگر کاشته شود تا نتیجه دلخواه بدست آید.
شهرکی ادامه داد: شرکت در کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی و رعایت تمام نکات و توصیه های مربیان و مروجان کشاورزی زمینه ساز این موفقیت و برداشت قابل توجه از نخلستانهای خودم بوده است.
وی اظهار داشت: برای بهره وری بیشتر نخل، باید خوشه خرما را اصلاح و خوشه های اضافی را قطع کرد تا هوا دهی مناسب به خوشه انجام و در نتیجه خرمای درشت و مورد نظر تولید شود.
کشاورز نمونه سیب و سوران با تاکید بر این که در پرورش نخل باید فقط از کود حیوانی استفاده شود، بیان کرد: به هیچ عنوان از کود شیمیایی نباید استفاده کرد زیرا استفاده از این کود باعث بی مزگی خرما می شود.
شهرکی تصریح کرد: کود حیوانی ابتدا کنار نخل ها ریخته و سپس زمین مورد نظر با تراکتور شخم زده می شود تا کود به عمق خاک نفوذ کند.
وی افزود: رعایت این اصول تاکنون نتیجه بسیار خوبی داده و به سایر کشاورزان نیز توصیه می شود برای برداشت بیشتر از نخل های خود این روش ها را انجام دهند تا بتوانند با افزایش سطح برداشت خرما به اقتصاد کشور کمک زیادی کنند.
وی اظهار داشت: البته مهمترین عامل افزایش محصول پرداخت زکات است که با این کار خداوند خیر و برکت خود را شامل حال کشاورز می کند.
شهرکی ادامه داد: هر نخل خرما بعد از گذشت 5 سال بارور می شود و به طور متوسط تا 30 سال محصول می دهد.
وی با اشاره به نحوه آبیاری نخلستان ها گفت: در تابستان به علت گرمای زیاد هر 6 روز یکبار اما در زمستان هر 13 روز یک بار باید نخلستان آبیاری شود.
وی در باره اجرای طرح آبیاری قطره ای در منطقه افزود: این روش در منطقه سیب سوران به دلیل سفت بودن زمین به خوبی نتیجه نمی دهد و کسانی هم که این کار را انجام دادند رضایت کافی ندارند.
وی خاطر نشان کرد: البته در صورتی که منافذ خروجی لوله ها بزرگتر باشد تا آب بیشتری پای درخت تزریق شود می توان از این فناوری در آبیاری نخلستان های این شهرستان استفاده کرد.
یکی دیگر از کشاورزان نمونه سیب و سوران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 6 هکتار نخلستان دارم که به طور متوسط از هر هکتار 39 تن خرما برداشت کرده ام.
محمدرحیم محمودی خاطر نشان کرد: رعایت فاصله کاشت نخل خرما در حد 10 متر برای جریان بیشتر هوا در میان نخلستان باعث کیفیت بهتر خرما و بهره وری بیشتر محصول می شود.
وی علت موفقیت خود در این عرصه را رعایت توصیه ها و نکات کلیدی کارشناسان جهاد کشاورزی عنوان کرد.
وی افزود: حرس به موقع نخل، گرده افشانی مناسب، قطع خوشه های اضافی باعث هوا دهی مناسب به نخل و در نتیجه درشت تر شدن خرما و وزن زیاد آن می شود.
وی تصریح کرد: بزرگترین مشکل کشاورزان این منطقه نبود کارخانه بسته بندی خرما است که باعث خراب شدن خیلی از محصولات ما می شود.
کشاورز نمونه سیب و سوران گفت: کارتن بسته بندی خرما را با مشکلات فراوانی از شهرهای بم، یزد و تهران خریداری می کنیم و کار بسته بندی را با رعایت مسائل بهداشتی با دست انجام می دهیم.
محمودی خاطر نشان کرد: خرما به عنوان طلای سیاه و نخل داران به عنوان تولید کنندگان این طلا در صورت حمایت مسئولان و تامین حداقل امکانات برای کشاورزان می تواند در عرصه صادرات حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
وی بیان کرد: کشاورز با تحمل سختی های فراوان خرمای با کیفیت تولید می کند اما چنانچه مورد حمایت دولت از طریق احداث کارخانه های مختلف بسته بندی و عمل آوری و سردخانه قرار نگیرد بیشتر زحماتش هدر می رود و یا در جیب دلالان سرازیر می شود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان ظرفیت ها و توانمندی های زیادی در بخش کشاورزی دارد که اگر مورد استفاده قرار گیرد نه تنها بخش بزرگی از مشکل بیکاری و اشتغال را حل می کند بلکه نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه خواهد داشت.
یکی از کشاورزان منطقه سیستان که در تولید هندوانه موفقیت خوبی داشته است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 15 هکتار زمین زراعی در اطراف شهرستان زهک دارم که تمام عمر 60 ساله خود را در این راه سپری کردم و از کار خود بسیار راضی هستم.
محمد رضا رمرودی بیان کرد: کشاورزی شغل آباء و اجدادی من است و از این طریق توانستم 10 فرزند خود را به بالاترین مدارج علمی برسانم بطوری که چهار نفر از فرزندانم پزشک، سه دختر فرهنگی، 2 پسر نظامی و پسر دیگر من نیز استاد دانشگاه است.
وی تصریح کرد: قبل از خشکسالی کشاورزان سیستان نسبتا زندگی خوبی داشتند که متاسفانه خشکسالی 18 ساله ضربات جبران ناپذیری را به اقتصاد این قشر زحمت کش جامعه وارد کرد.
وی افزود: تا دو سال پیش در این زمین ها گندم، جو، ذرت، شبدر، یونجه و عدس می کاشتم که جهاد کشاورزی سیستان طرح کاشت جالیز زیر پلاستیک را به ما پیشنهاد کرد و تاکنون با استقبال گسترده مردم روبه رو شده است.
وی ادامه داد: سال 94 ابتدا به صورت پایلوت یک هکتار از زمین های خود را به کشت هندوانه اختصاص داده و توانستم 30 تن محصول برداشت کنم.
کشاورز نمونه سیستان گفت: سالجاری نیز هفت هکتار از زمین های خود را به کشت هندوانه و خربزه محلی(قندک) اختصاص داده و 350 تن محصول برداشت و به زاهدان و خراسان جنوبی عرضه کردم که از این طریق سود بسیار زیادی نصیبم شد.
رمرودی اظهار داشت: هندوانه و خربزه در بهمن هر سال برای جلوگیری از سرما زدگی زیر پلاستیک کاشته می شود و رشد می کند و به محض گرم شدن هوا، بوته ها را از زیر پلاستیک بیرون آورده تا رشد کند و به محصول دهی برسد.
وی ادامه داد: با این روش علف های هرز کمتری در اطراف بوته های هندوانه و خربزه رشد می کند.
یکی دیگر از کشاورزان سیستان که به گفته خودش 60 سال به کار کشاورزی اشتغال دارد به خبرنگار ایرنا گفت: 16 هکتار زمین زراعی در اطراف سد سیستان دارم که هر سال هشت هکتار آن را به کشت گندم اختصاص می دهم و امسال نیز 160 تن محصول برداشت کردم.
غلام بزی ادامه داد: نوع کشت محصول در زمین ها را هر سال تغییر می دهم معمولا زمین هایی که به کشت گندم اختصاص یافته سال زراعی آینده شبدر(شفتل) کشت می شود که با این کار علف های هرز زمین از بین می رود و محصول نیز از نظر کمی و کیفی رشد می کند.
وی تصریح کرد: پنج هکتار باغ انگور یاقوتی (روچه) دارم که سالیانه 50 تن انگور درجه یک برداشت می کنم و عمدتا به استانهای خراسان جنوبی، کرمان و یزد صادر می شود که از این طریق سالیانه 2 میلیارد ریال درآمد کسب می کنم.
کشاورز نمونه سیستان در باره دلایل موفقیت خود در افزایش راندمان تولید گفت: رعایت 2 متر فاصله طولی هر تاک (درخت مو) از یکدیگر و حفر چاله ای به عمق 2 متر در اطراف درخت و پرکردن آن از کود حیوانی سبب تقویت آن و در نتیجه افزایش کیفی و کمی محصول شده است.
بزی ادامه داد: کود حیوانی را در داخل گودال های حفر شده ریخته و روی آن را با خاک پوشاندم تا درخت مو از این طریق تغذیه کند چون از کود شیمایی استفاده نشده انگور با کیفیت و دانه درشت و طبیعی از آن برداشت می کنم.
وی بیان کرد: مهمترین مشکل ما تامین آب است که امیدواریم با طرح جدید آبیاری که قرار است آب به وسیله لوله به مزارع انتقال یابد این مشکل حل شود.
وی اظهار داشت: در اطراف زمین های خود 4 حلقه چاه حفر کردم که نسبتا آب خوبی هم دارد.
کشاورز نمونه سیستانی گفت: برای بهره وری بهینه از زمین های کشاورزی و افزایش راندمان تولید در سطح ابتدا گودالی در زمین مورد نظر حفر و سپس کودهای حیوانی را در آن ریخته و در لایه های آن نیز از کود شیمیایی استفاده می شود.
بزی افزود: بعد از اتمام این کارها تا چند روز به صورت مستقیم در گودال حفر شده پر از کودهای حیوانی با لایه ای از کود شیمیایی، آب می ریزم و بعد با پلاستیک روی آن را می پوشانم و مقداری خاک نیز روی پلاستیک ها می ریزم.
وی ادامه داد: این کودها به مدت تقریبا چهار ماه در گودال به فعل و انفعالات می پردازد و کود حیوانی تمام انرژی خود را آزاد کرده و کرم می زند که برای درخت ها بسیار مفید است، آنگاه کود عمل آوری شده از داخل گودال به نزدیکی درخت ها یا زمین های کشاورزی انتقال داده و مورد استفاده قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت های این کار این است که تخم علف های هرز داخل کودهای حیوانی نیز از بین می رود و با این کار یک زمین بدون علف هرز خواهیم داشت که در بهروه وری بیشتر محصول کمک زیادی به کشاورز می کند.
ابتکار، تجربه، بهره گیری از آموزش های جهاد کشاورزی و همت و تلاش و کوشش کشاورزان همراه با حمایت مسئولان در تامین زیر ساخت ها می تواند یک بار دیگر سیستان و بلوچستان را به انبار غله ایران و یکی از قطب های کشاورزی کشور تبدیل کند.
گرچه خشکسالی های چندین ساله بر این استان حکمفرما شده اما اجرای طرح های مهمی چون آبیاری نوین در سطح 146 هزار هکتار از زمین های این استان که از سوی دولت تدبیر و امید تصویب و به مرحله اجرا در آمده می تواند توانمندیها و ظرفیت های بالقوه استان پهناور سیستان و بلوچستان را به بالفعل تبدیل کرده و اقدامی شایسته در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار