نماینده مردم اردبیل گفت: در حالی حق کارگران ذوب آهن درگیر و دار پاسکاری ها احجاف می شود که زمان تمدید بیمه کارگران تا پایان اردیبهشت ماه است.
کد خبر: ۲۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶ 22 April 2015

به گزارش سبلانه ،فروردین سال 1384 بود که فاز اول کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با تولید روزانه 400 هزار تن میلگرد، نبشی و ریل به بهره‌برداری رسید تا اردبیل هم به جرگه تولیدکنندگان فولاد و آهن بپیوندد؛ این کارخانه که یکی از معدود واحدهای بزرگ صنعتی استان اردبیل است در سه شیفت‌کاری و با بیش از 275 کارگر فعالیت خود را ادامه داد تا اینکه در اردیبهشت سال 93 با این عنوان که تولید در این واحد صنعتی توجیه اقتصادی ندارد فعالیت «ذوب آهن اردبیل» متوقف شد تا  پرداخت بیمه و حقوق حدود 190 کارگر این کارخانه در بلاتکلیفی ۹ ماهه به سر ببرد.

 

با پادرمیانی‌های صورت گرفته، در پایان سال 93، وعده هایی مبنی بر پرداخت  قسمتی از معوقات و بیمه کارگران ذوب آهن اردبیل داده شد تا روزنه‌ای از امید برای پایان بلاتکلیفی‌ها ایجاد شود و این  کلاف سردرگم بالاخره باز شود اما در سال جدید هم انتشار خبرهایی از رقم خوردن حکم عدم نیاز به کارگران و  طرح کارفرما برای معرفی کارگران به بیمه بیکاری برای دریافت مقرری بیمه بیکاری حکایت از این دارد که این قصه سر دراز دارد!...

خبرنگار سبلانه(سبلان‌ما)، در هفت روز  مانده به روز جهانی کار و کارگر ( 11 اردیبهشت) سراغ مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل رفت تا از آخر قصه کارگران ذوب آهن اردبیل و کلید گشایش برای این کارگران بپرسد؛ این نماینده که عضو کمیسیون اصل نود مجلس است از وعده‌های عملی نشده در قبال کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل خبر می‌دهد.

 

وی می‌گوید: به نظر می رسد در حال حاضر اختلاف عمیق بین مدیران کارخانه ذوب آهن اردبیل و بانک عامل صادرات وجود دارد؛ مدیران این کارخانه مدعی‌اند بانک عامل حتی 20 درد تسهیلاتی را که قرار بود پرداخت کند، نپرداخته و در مقابل مدیر عامل بانک صادرات هم به شدت از دست مدیر عامل کارخانه ذوب آهن اردبیل شاکی است و در اظهاراتش گفته است که  تسهیلات پرداختی در جایی به غیر از مکان مشخص شده بکارگیری شده اند.

 

افضلی‌فرد معتقد است: در حالی پاس‌کاری‌ها ادامه دارد که کارگران همچنان نگران از آینده شغلی خود هستند و این حق کارگران است که در گیر و دار پاس‌کاری‌ها اجحاف می شود.

 

نماینده مردم اردبیل خاطر نشان کرد: با وجودی که در جلسه قبل از سال نو، مسئولان کارخانه ذوب آهن با استاندار اردبیل، قول پرداخت حقوق دوماه از کارگران داده شده بود این وعده هم عملی نشد در حالی که به نظر می رسد توانایی پرداخت این مطالبات به حقه وجود داشته است.

 

وی با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده در کارخانه ذوب آهن اردبیل ادامه داد: برخی از کارگران به کارتون فروشی کشیده شده اند، که این اصلا خوب نیست و در نهایت مسئولیت  این رنج و مشقت کارگران بر دوش کسانی است که خوب مدیریت نکرده اند.

 

وی گفت: مشکل بیمه کارگران تا پایان اردیبهشت تمدید شده که باید بعد از اردیبهشت هم تمدید شود.

 

به گفته افضلی‌فرد ضعف مدیریت شاید دلیل وضعیت موجود در کارخانه ذوب آهن اردبیل باشد اینکه که سرمایه گذار خود مدیریت کارخانه را هم بر عهده  می گیرد در حالی این کار اصلا درست نیست و لزوما سرمایه گذار مدیر خوبی نیست.

 

وی معتقد است:  قرار است 5 میلیون دلار تسهیلات در اختیار ذوب آهن قرار بگیرد تا فاز دوم این کارخانه راه اندازی شود که راه اندازی فاز دوم تاثیری به‌سزایی در اشغالزایی خواهد داشت.

 

این اظهار نظرها در حالی ادامه دارد که خبرهایی از تمدید نشدن قرار دارد کار ۱۵۰ کارگر قرار دادی و با سابقه کارخانه «ذوب آهن اردبیل» با ۵ ماه حقوق معوقه در سال ۹۴ منتشر شد تا  نه تنها انتظار به بازگشت به کارکارگران بلاتکلیف این کارخانه در سال جدید مهیا نشود بلکه با این خبر اندک کورسوها هم به نا امیدی تبدیل خواهد شد.

 

در حال حاضر بر اساس آمار انتشار یافته در خبرگزاری ایلنا تنها حدود ۲۵ کارگر رسمی و ۱۵ کارگر نگهبان در کارخانه حاضر می‌شوند که حقوقشان پرداخت می‌شود و سایر کارگران بلاتکلیف این کارخانه منتظرند تا شاید در روز کارگر گشایشی حاصل شود و کلاف سردرهم این کارخانه هم باز شود. 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار