با توجه به انچه دولتمردان و مسئولین استانی در این چند ساله در خصوص مونوریل اظهار داشتند گویا مونوریل قم در نیمه راه به ایستگاه پایانی رسیده است و این پروژه که شاید جنجالی ترین پروژه چند سال اخیر در سطح ملی بوده است به این زودی ها و شاید هم هرگز آیین افتتاحیه اش را نخواهد دید.
کد خبر: ۲۶۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ 27 July 2016
به گزارش تابناک قم، پروژه مونوریل بعد از ناکامی در پایتخت نصیب قم شد و مردم قم سال ها است که پایه های نیمه کاره مونوریل را در بستر رودخانه مشاهده می کنند که به کندی پیش می رفت، و پایه های مونوریل همواره برای مسافران علامت سوال است؟

در اغاز کار دولت یازدهم رئیس  وقت شورایعالی استان قم اعتقاد داشت که در دولت جدید سرنوشت مونوریل قم نیز به سرنوشت مونوریل تهران تبدیل خواهد شد. محمدرضا باقر پناهی درباره اینکه با اتمام عمر قبلی بحث مونوریل قم با این مخالفت‌ها چه خواهد شد، اظهار می‌کند: «پیش‌بینی می‌کنیم که سرنوشت مونوریل این شهر نیز به سرنوشت مونوریل پایتخت تبدیل خواهد شد چرا که اگر دولت آینده بر پایه کار کار‌شناسی به این پروژه نگاه کند، قطعا با توقف کار به جمع‌آوری پایه‌های مونوریل خواهد پرداخت.» عضو وقت شورای اسلامی شهر قم  اعتقاد اشت به‌رغم اینکه تاکنون مبالغ زیادی از بیت‌المال صرف ساخت مونوریل قم شده است، اما هر چقدر زود‌تر مونوریل قم جمع‌آوری شود به نفع بیت‌المال است این بودجه اگر صرف توسعه مترو و ساخت خط B مترو قم شود، بهتر است.

ماجرای مونوریل در قم  از آنجا جدی شد که با جمع شدن ستون‌های نیمه کاره و زنگ زده‌اش در پایتخت بعد از 7سال از آغاز آن به پایان رسید، و کلنگ ساخت مونوریل با همه اعتراض ها در زمین های کویری قم فرو نشست.

محمد‌رضا باقرپناهی رئیس وقت کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم در این رابطه گفته بود: «مونوریل در قم بدون مطالعات مفهومی و امکان سنجی اجرا شده است».


آنچه مخالفین احداث مونوریل بر آن تأکید داشتند فقدان ادله کار‌شناسی، اولویت داشتن احداث مترو، کار‌شناسی نبودن مسیر پیشنهادی و آسیب رساندن به حریم حرم حضرت معصومه(س) و... بود که در ‌‌نهایت در مقطعی از زمان نیز موجب توقف احداث پروژه مونوریل قم شد.

ازهمان ابتدا احداث مونوریل دقیقا در نقطه ای قرار گرفته که هیچ بار ترافیکی در آن وجود ندارد (رودخانه قم) در حالی که اگر هدف جابجایی زوار بود این کار با گذاشتن چند دستگاه اتوبوس در این مسیر قابل انجام بود و نیاز به احداث مونوریل نبود.

در جلسه اخیر شورای اداری استان قم  صادقی استاندار قم  بابیان اینکه پروژه مونوریل از مواردی است که بلاتکلیف بود اما با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده رسیدگی شد تصریح کرد: تصمیم گرفته‌شده این پروژه ادامه پیدا نکند و بخش دوم مترو که به خاطر پروژه مونوریل حذف‌شده بود احیا شود.

همچنین احمد امیر آبادی فراهانی گفت: توقف مونوریل در حرم حضرت معصومه(س) وآغاز خط دوم قطار شهری و دریافت مجوز خط سوم از مصوبات مجمع نمایندگان استان قم بوده است.

با توجه به انچه دولتمردان و مسئولین استانی در این چند ساله در خصوص مونوریل اظهار داشتند گویا مونوریل قم در نیمه راه به ایستگاه پایانی رسیده است و این پروژه که شاید جنجالی ترین پروژه چند سال اخیر در سطح ملی بوده است به این زودی ها و شاید هم هرگز ایین افتتاحیه اش را  نخواهد دید.

اگر مسئولین به این نتیجه رسیده باشند که پروژه مونوریل در قم شکست خورده است با توجه به هزینه های میلیاردی که در برابر همه مخالفت ها  انجام شده است شاید به این سادگی ها کسی جرات گفتن این شکست را نداشته باشد و برای اعلام این مسئله که پایه های مونوریل شاید قرار است تبدیل به آثار باستانی در قم شوند نیاز به زمینه سازی است.

منبع: ثامن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار