نامه یک شهروند در خصوص توافق شهرداری منطقه 8 قم با مالکانی که کمیسیون ماده صد حکم تعطیلی و تبدیل برای ملک آنها صادر کرده پرده از تخلفی برداشت که در تمام مناطق شهرداری قم در حال رخ دادن است.
کد خبر: ۲۶۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 01 August 2016
به گزارش تابناک قم، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم شامگاه یکشنبه در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم در سخنانی با اشاره به طرح کمیسیون حقوقی و نظارت شورا در خصوص تغییر کاربری انباری املاک تجاری واقع در منطقه 8 قم گفت: در این املاک کسانی که انباری تجاری‌ها را تبدیل به تجاری می‌کنند می‌روند ماده 100 تعطیل تبدیل می‌گیرند و بعد شهرداری منطقه با آن‌ها تعامل می‌کند و از آن‌ها پول یک حذف پارکینگ می‌گیرد.

مصطفی سعادت طلب با بیان اینکه با یک نامه مردمی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، تأکید کرد: در این خصوص هم نظر کمیسیون حقوقی و نظارت و هم نظر کمیسیون امور زیربنایی و کمیسیون تلفیق این است که ملاک عمل رأی کمیسیون ماده 100 باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در ادامه با بیان اینکه برخی از زمین‌ها در پردیسان تجاری است، گفت: این زمین‌ها دو طبقه تجاری دارند و زیرزمین این‌ها انباری است و باید درب از همکف داده شود.

وی افزود: این‌ها درب از بیرون می‌دهند و تجاری می‌کنند که این تخلف به ماده 100 می‌رود که کمیسیون ماده 100 به بیشتر این‌ها جریمه و ابقا داده اما به برخی از این‌ها ابقا نداده و حکم تعطیل و تبدیل داده است.

کار غلط مصطلحی که توسط شهرداری انجام می‌شود

حجت‌الاسلام سعید روحانی یادآور شد: شهرداری هم مثل شهرداری مناطق دیگر این تعطیل و تبدیل را خودش مجوز داده است که البته این کار غلط مصطلحی است که شهرداری‌ها انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: مناطق همه را بر اساس 17 میلیون پول پارکینگ محاسبه می‌کنند که ما این تعرفه را قبول نداریم زیرا تعرفه برای جایی است که خلاف نکرده و به کمیسیون ماده 100 نرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه ما در اینجا هیچ تعرفه‌ای نداریم، ابراز داشت: اصل کار اشتباه است و شهرداری باید بعد از رأی ماده صد هیچ رأیی ندهد.

وی خاطرنشان کرد: استدلال شهرداری منطقه 8 این است  که نمی‌توانم وقتی کمیسیون ماده 100 سه تا پارکینگ را 120 میلیون جریمه کرده از ساختمان کناری آن که حکم تعطیل و تبدیل دارد 50 میلیون بگیرم.

روحانی تصریح کرد: بهترین راه این است که شهرداری فقط رأی ماده 100 را در نظر بگیرد.

زین‌العابدین قراچور لوی هم گفت: اگر بگوییم شهرمان بی‌قانون است هر کس هر چقدر زور داشت از مردم بگیرد اما اینجا شورا است و برای عدالت و نظم قانون تصویب می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری منطقه 8، 4 تا پارکینگ را 86 میلیون محاسبه کرده، اگر واقعاً ملاک عمل ماده 100 است چرا 160 میلیون دریافت نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: باید عدالت رعایت شود؛ وقتی می‌خواهی حکم تعطیل و تبدیل ماده 100 را به صورت خدمات محله‌ای اجازه بدهیم فعالیت کند باید ملاک تعرفه‌ای باشد که شورا تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه هم تخلف در حال رخ دادن است، ابراز داشت: اگر 5 پرونده را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هر کدام یک تعرفه محاسبه و دریافت شده است.

قراچورلوی تصریح کرد: تعرفه برای همه یکی است؛ به همه می‌گوید بر مبنای قیمت منطقه‌ای هر چه هست باید محاسبه و دریافت شود.

سعادت طلب در ادامه با بیان اینکه ملاک باید ماده 100 باشد، ابراز داشت: مشکلی که با ماده 100 داریم این است که تعطیل و تبدیل‌ها را شهرداری مناطق خودشان اعمال نظر می‌کنند و با مالک توافق می‌کنند.

وی افزود: باید این موضوع تعیین تکلیف شود و درباره این مسئله به شهرداری فرصت بدهیم تا بررسی کند و نظرخود را ارائه کند.

کارچاق‌کنی کارمند سابق شهرداری

روحانی هم کار شهرداری مناطق را خلاف دانست و با بیان اینکه ما از کار شهرداری دفاع نکردیم، تصریح کرد: ما جلوی شخصی را در شهرداری که عامل این موضوع بود گرفتیم که این قدر صدا بلند شده است.

وی افزود: طرف از شهرداری خارج شده است و برای بقیه کارسازی می‌کند.

وحید شایسته نیک هم توافق شهرداری با مالکانی که ماده صد برای آن‌ها حکم تعطیل و تبدیل داده را اشتباه دانست و گفت: اگر شهرداری مجاز به اعطای کاربری تجاری محله‌ای است نیاز نیست به ماده 100 ارسال کند؛ قبل از اینکه حکم قضایی بگیرد با مالک موافقت کند و تغییر کاربری بدهد.

عضو کمیسیون امورزیربنایی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: وقتی ماده 100 حکم صادر کرد حکم شبه قضاییه و باید به آن عمل شود و نمی‌تواند شهرداری برخلاف آن عمل کند.

عباس ذاکریان هم با بیان اینکه وقتی ماده 100 حکم تعطیل و تبدیل می‌دهد یعنی اینکه این مکان باید انباری شود، تصریح کرد: باید تأکید ما بر رعایت مرّ قانون باشد نه اینکه حالا که قانون عمل نمی‌شود بگوییم همه به یک‌گونه خلاف کنیم.

وی تأکید کرد: همه باید پافشاری کنیم که خلاف صورت نگیرد و اگر در مناطق دیگر هم این خلاف انجام می‌شود جلوی آن گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم توافق شهرداری با مالک بر روی حکم ماده صد را سوء استفاده برای درآمدزایی دانست و یادآور شد: اگر مالک می‌توانست تجاری بگیرد می‌گرفت اما اینکه انباری بگیرد بعد خلاف کند برود ماده صد ذبح شرعی کند، تخلف به شمار می‌رود.

شهردار قم هم اظهار داشت: اینکه شهرداری خودش تفسیر به رأی کند کار اشتباه است و هر منطقه‌ای هم انجام داده باشد غلط است.

وی با بیان اینکه باید در موارد مشابه در آراء ماده صد وحدت رویه داشته باشیم،  تصریح کرد: متأسفانه یک کمیسیون در رابطه با یک موضوع یک رأی می‌دهد کمیسیون دیگر درباره همان موضوع رأی دیگری می‌دهد.

سید مرتضی سقاییان نژاد با بیان اینکه اگر بی‌عدالتی رخ می‌دهد به علت عدم وحدت رویه است تأکید کرد: رأی کمیسیون ماده صد یک رأی شبه قضایی است و تنها دیوان عدالت اداری می‌تواند آن را بشکند.

پس از اظهار نظر اعضا، اقدام به رأی‌گیری شد که عدم رأی قراچورلوی به این موضوع سبب شد تا درگیری لفظی بین وی و برخی از اعضای شورا به وجود آید.

قراچورلوی در واکنش به این اقدام خود گفت: در ناعدالتی رأی دادن معنایی ندارد که رئیس کمیسیون خدمات شهری این سخن قراچورلوی را توهین به همه دانست و گفت شما نظر خودتان را اعلام کنید.

ذاکریان خطاب به قراچورلوی اظهار داشت: شما استدلال و صحبت‌های خود را بیان کردید و دیگر باید رأی خود را بدهید؛ ما چیزی نمی‌گوییم و شما صدایتان را بالا می‌برید.

سکوت سه‌ساله الهام ارجمند شکست

الهام ارجمند هم که معمولاً در جلسات شورا سکوت اختیار می‌کند با تأیید سخنان ذاکریان اظهار داشت: ما هر چه کوتاه می‌آییم آقای قراچورلوی به توهین‌ها خود ادامه می‌دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم قراچورلوی را «بی‌تربیت» خطاب کرد و از جلسه شورا خارج شد و البته بعد از دقایقی دوباره به جلسه بازگشت.

در نهایت با رأی اعضای شورا مقرر شد شهرداری منطقه 8 نسبت به لغو مجوز این مورد اقدام و مطابق رأی کمیسیون ماده 100 با این مورد برخورد کند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار