واگذاری استخرهای شنای همدان به بخش خصوصی باعث شده تا شنا و شیرجه همدان که روزگاری حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن داشت افت فاحشی در این سال‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۲۷۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 02 August 2016
 واگذاری استخرهای شنای همدان به بخش خصوصی باعث شده تا شنا و شیرجه همدان که روزگاری حرف‌های زیادی در کشور برای گفتن داشت افت فاحشی در این سال‌ها داشته باشد.

به گزارش مهر، در نگاه دین مبین اسلام ورزش شنا یکی از رشته‌های سفارش شده برای آموزش به فرزندان است و پیامبر اکرم (ص) بهترین سرگرمی برای مؤمن را شنا کردن می‌دانستند و ایشان به پدر و مادرها توصیه کرده‌اند که به فرزندان خود شنا کردن را بیاموزند که این موضوع نشان از تاثیر این ورزش بر سلامت جسمی و روحی افراد دارد.

همچنین با گرم شدن هوا و شروع فصل تابستان انسان ناخودآگاه دلش می‌خواهد تا تنی به آب بزند از همین رو رشته ورزشی شنا یکی از پرطرفدارترین و بی‌نظیرترین رشته‌های تابستانی برای علاقه‌مندان است.

همچنین این رشته یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌هایی است که بشر به آموزش آن پرداخته است و بنا به گفته باستان شناسان قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در تمدن مصر و بعد از آن در تمدن‌های آشور و یونان و روم باستان بازمی‌گردد و ساکنان اطراف دریاها همراه با راه رفتن به فرزندان خود شنا نیز می‌آموختند.

از دیدگاه پزشکی شنا فواید زیادی برای بدن انسان دارد که باعث تقویت ماهیچه‌های بدن، تقویت دستگاه قلب عروقی و کمک به دستگاه تنفسی است و علاوه بر فواید جسمی باعث کاهش استرس و فشارهای عصبی نیز می‌شود و روح انسان را به آرامش می‌رساند.

امروزه استخرها به‌عنوان پول‌سازترین محل درآمد برای نهادها و سازمان‌های مختلف شده تبدیل‌شده‌اند همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی میل و رغبت زیادی برای ورود به بحث مدیریت استخرهای دولتی دارند و همین موضوع باعث شده تا هزینه‌های استفاده یک سانس از یک استخر بسیار بالا باشد که با توجه به شرایط اقتصادی موجود بیش از نیمی از افراد جامعه توان استفاده از استخرها را نداشته باشند.

همچنین واگذاری استخرهای ورزشی دولتی به بخش خصوصی نیز ضربات جبران‌ناپذیری را به بخش قهرمانی این رشته در کشور زده است و باعث شده تا بحث استعدادیابی رشته شنا در کشور به سمت تعطیلی کشانده شود.

زمانی که مردم جامعه نتوانند از استخرها استفاده کنند به سمت شنا در رودخانه‌ها، دریاچه‌های محلی و سدها می‌روند تا جایی که عکس شنای کودکان در کانال‌های آب در فضاهای مجازی دیده می‌شود که متأسفانه در این زمینه شاهد جان سپردن افراد زیادی هستیم و اگر به آمار کشته‌شدگان بر اثر غرق‌شدگی نگاهی کنید متوجه عمق این فاجعه خواهید شد.

هزینه کلاس‌های آموزش شنا نیز در ۱۰ جلسه یا ۱۶ جلسه از ۲۰۰ هزار تومان تا مبالغی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان در استخرهای مختلف متفاوت است که کمتر خانواده‌ای توان پرداخت این هزینه را برای فرزندان خود دارد و با شرایط موجود به‌طورقطع آینده‌ای برای شنا کشور متصور نیستیم و روزبه‌روز باید شاهد افول ورزش شنا باشیم.

اما حال‌وروز شنای استان‌ همدان نیز چندین سال است که خوب نیست؛ همدانی که روزگاری به‌عنوان یکی از قطب‌های شنا و شیرجه کشور شناخته می‌شد و قهرمانان زیادی در این رشته پرورش داده بود و یک پای اردوهای تیم ملی شناگران‌ همدانی بودند و برخی رکوردهای این رشته هنوز هم‌دست شناگران این استان است حالا باید در برگ‌های تاریخ افتخارات همدانی‌ها را ورق بزنیم و حسرت آن روزگاران را بخوریم.

امروز از شنای همدان خبری مخابره نمی‌شود و شنای این استان دچار یک عقب‌ماندگی شده است اگر بخواهیم این موضوع را ریشه‌یابی کنیم متأسفانه هیئت شنای استان‌ همدان با معضل سانس تمرینی دست‌وپنجه نرم کند و خصوصی‌سازی استخرها در همدان نیز ضربات جبران‌ناپذیری را به شنای این استان زده است.

همچنین استخرهای همدان نیز متعلق به نهادها و ارگان‌های مختلف است که می‌توان به مجموعه آبی و تفریحی شهدای شهرداری همدان که همان‌طور که از نامش پیداست وابسته به سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری همدان است، استخر شهدای غواص وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران‌ همدان، استخر آبیاران وابسته به شرکت آب و فاضلاب همدان اشاره کرد.

همچنین استخرهایی که متعلق به اداره کل ورزش و جوانان ‌همدان نیز است با توجه به ماده ۸۸ واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذارشده‌اند و در این وضعیت شاید نباید هم دیگر انتظاری از شنای استان‌ همدان داشته باشیم.

بخش خصوصی و سایر نهادهایی که استخر در اختیاردارند به‌طورقطع سود و منفعت خود را فدای رشد ورزش شنا نخواهند کرد و تنها دلیلی که به این بخش ورود پیداکرده‌اند بحث مسائل مالی بوده و دغدغه‌ای برای شنا ندارند و نخواهند داشت.

همچنین هزینه استفاده یک و نیم ساعت از این استخرها از حداقل ۸ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان متفاوت است که همین موضوع نیز باعث شده تا جوانان و نوجوانان کمتری میل و رغبتی به استفاده از استخر شنا داشته باشند که این موضوع در حاشیه‌های شهرها با توجه به شرایط اقتصادی افراد بسیار جدی‌تر است.

استفاده تنها ۳ جلسه هیئت شنا استان‌ همدان از استخر الوند که به بخش خصوصی واگذارشده به‌طورقطع نمی‌تواند کمکی به ورزش شنای استان‌ همدان کند و نمی‌توان چشم‌اندازی از ورزش شنای همدان در آینده داشته باشیم و به تبع آن باید همچنان منتظر افول شنای ورزش همدان و عقب‌ماندگی این رشته ورزشی بمانیم.

شنای همدان فاصله فاحشی با سایر استان‌های کشور دارد

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان ‌همدان در گفتگو با مهر با اشاره به دلایل افت فاحش شنای استان ‌همدان اظهار داشت: به‌طورقطع خود ما نباید دنبال مقصر اصلی این وضعیت بگردیم و متهم ردیف اصلی این وضعیت رئیس هیئت و بنده به‌عنوان دبیر هیئت هستیم و دلیل آن‌هم کم‌کاری‌های ما است و نبود زیرساخت‌های مناسب ورزش شنا در استان‌ همدان که باعث شده شنای همدان به این روزگار گرفتار شود.

محرم روزبه افزود: ما به دنبال مقصر خاصی برای شرایط فعلی شنای همدان نیستیم وگرنه همدان‌ همچنان هم دارای همان ‌پتانسیل و استعدادهای گذشته است و مطمئن باشید که اگر به‌مانند گذشته توجه بیشتری صورت گیرد باز هم همدان به جایگاه سابق خود در این رشته ورزشی بازخواهد گشت.

وی بابیان اینکه اصول اساسی خصوصی‌سازی در ورزش رعایت نشده است، گفت: طرح واگذاری اماکن ورزشی طرحی است که در کل کشور اجراشده است و مختص به استان خاصی نیست اما متأسفانه ما نتوانستیم اصول اساسی طرح خصوصی‌سازی را به‌درستی رعایت کنیم و ما از خصوصی‌سازی تنها بحث درآمد و سود بیشتر را در نظر گرفته‌ایم که این به‌طورقطع صدمات جبران‌ناپذیری را به ورزش قهرمانی ما می‌زند و کما اینکه در حال حاضر نیز صدماتی را وارد کرده است.

روزبه خاطرنشان کرد: شنای همدان در حال حاضر فاصله بسیار فاحشی با سایر استان‌ها دارد، در سایر استان‌هایی نظیر تهران، مشهد، شیراز و اصفهان چندین برابر امکانات شنا نسبت به استان ‌همدان وجود دارد در مشهد ۳ استخر ورزشی به‌طور کامل در اختیار هیئت شنا آن استان است و تنها دلیلی که باعث این اختلاف فاحش شده است عدم وجود زیرساخت‌های لازم رشته شنا در همدان است و جای تعجب نیست که مشهد شناگران خود را به مسابقات خارجی اعزام می‌کند.

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان ‌همدان بابیان اینکه استخرهای همدان به‌طورقطع سود خود را فدای رشد ورزش شنا نخواهند کرد، بیان کرد: اگر نگاهی به استخرهای همدان بیندازید استخرهای ما اکثراً متعلق به نهادها و سازمان‌های مختلف است و این استخرها حاضر نیستند به هیئت شنای استان سانس بدهند زیرا از دو سانس این استخر بیش از یک‌میلیون درآمد کسب می‌کنند و در این شرایط نباید انتظاری هم از اداره کل ورزش و جوانان استان ‌همدان داشت چون همه استخرهای شهر در اختیار ورزش همدان نیست.

وی عنوان کرد: از زمانی که مدیریت ارشد ورزش استان تغییر کرده به‌مراتب وضعیت نسب به گذشته رو به بهبود رفته و چندین جلسه هیئت شنا استان‌ همدان با مدیرکل ورزش و جوانان استان داشته است و به‌زودی هم قرار شده تا یک استخر به‌طور کامل در اختیار هیئت شنا استان‌ همدان قرار بگیرد.

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان ‌همدان بابیان اینکه تأکید مدیرکل ورزش و جوانان ‌استان همدان به مدال‌آوری ورزش شنا است، گفت: در رشته شنا ۸۰ مدال وجود دارد که هنوز سهم همدان از این مدال‌ها صفر است به همین علت مدیرکل ورزش و جوانان استان ‌همدان دستور دادند که استخرهایی که تحت نظارت اداره کل ورزش و جوانان است با مساعدت بخش خصوصی تمام همکاری‌های لازم را برای استفاده شناگران هیئت با ما داشته باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر استخر کوثر به بخش واترپلو ما اختصاص‌یافته که قرار شده در لیگ زیر ۱۷ سال تیم اعزام کنیم همچنین استخر لاله دو جلسه برای شیرجه سانس گرفته‌شده که متأسفانه تخته شیرجه این استخر شکسته است که ما خواستیم تخته شیرجه وارد کنیم که مبلغی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشت که این مبلغ خارج از توان هیئت شنای استان‌ همدان است و متأسفانه در همدان نیز اسپانسر خاصی برای ورزش وجود ندارد که بتوانیم از آن کمک بگیریم.

استعدادیابی و فعال شدن مدارس شنا از اولویت‌های همدان است


روزبه بابیان اینکه هزینه بالای کلاس‌های شنا قابل توجیه نیست، بیان کرد: باید برای رشد شنا استان کلاس‌های شنا را داشته باشیم اما نه با قیمت‌های بسیار بالا که بیش از نیمی از اقشار جامعه توان استفاده از آن را نداشته باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استخر الوند هزینه ۱۶ جلسه آموزش شنا برای علاقه‌مندان به مبلغ ۱۴۰ هزار تومان است و اگر گزارشی داشته باشیم که در استخرهای استان هزینه‌هایی مانند ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و نامتعارف را دریافت می‌کنند به‌طورقطع برخورد جدی صورت خواهد گرفت و بازرسان هیئت شنا استان ‌همدان و اداره کل ورزش و جوانان استان به این موضوع ورود قاطع خواهند کرد چون گرفتن بالاتر از نرخ مصوب تخلف محسوب می‌شود.

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان ‌همدان افزود: تمامی شهرستان‌های استان ‌همدان در رشته شنا فعال هستند و رئیس هیئت دارند و استخرهای شهرستان‌ها نیز مکلف شده‌اند تا به هیئت‌های شهرستانی سرویس دهند تا بتوانیم در شهرستان‌ها نیز شاهد رشد ورزش شنا باشیم و امیدواریم که استخرهای شهرستان‌ها نسبت به هیئت شنا کم‌لطفی نکنند.

روزبه با اشاره به مربیان شنا همدان گفت: در رشته شنا، همدان مربیان بسیار خوبی دارد که اکثراً فعال هستند همچنین ۳ دوره کلاس داوری و مربیگری برای مربیان و داوران خود در همدان برگزار کردیم و نزدیک به ۲۴۰ مربی را آموزش دادیم و با شرایط موجود تا دو سال آینده نتیجه زحمات ما ثمر خواهد داد.

وی عنوان کرد: همچنین در بحث استعدادیابی نیز قدم‌های بسیار خوبی را برداشته‌ایم و هر ۶ ماه یک‌بار جشنواره شنا را در همدان برگزار می‌کنیم البته طرح سبا در آموزش‌وپرورش طرح خوبی بود که می‌توانست به رشد ورزش شنا کمک کند که متأسفانه این طرح متوقف شد اما هر شش ماه یک‌بار در استخرهای کوثر، کارگران و الوند طرح استعدادیابی را در همدان اجرا می‌کنیم.

دبیر هیئت شنا، شیرجه و واترپلو استان ‌همدان بابیان اینکه فعال شدن بیشتر مدارس شنا از اولویت‌های هیئت شنا استان ‌همدان است، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ ورزشکار سازمان‌یافته دارای بیمه ورزشی در هیئت شنا استان‌ همدان فعالیت می‌کنند که در فصل تابستان که اوج استقبال مردم از ورزش شنا است این تعداد در همدان افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند همچنین مدارس شنا ما در استخر الوند برای آقایان زیر ۱۵ سال و در استخر لاله برای بانوان فعال است.

روزبه بابیان اینکه چشم‌انداز خوبی را برای شنا در همدان دیده‌ایم، گفت: هنوز در همدان شناگرانی که بتوانند صاحب سکو و مدال شوند نداریم و این حق را به ما بدهید که با ۳ جلسه تمرین در هفته با توجه به رقیبان قدرتمندی نظیر استان‌های مشهد، تهران و شیراز نمی‌توان کاری کرد اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در آینده بیشتر از شنای همدان ببینید و بشنوید.

وی یادآور شد: به خانواده‌های همدانی این اطمینان خاطر را می‌دهم که استخرهای همدان ازلحاظ بهداشتی هیچ‌گونه مشکلی ندارند و بازرسان ما و شبکه بهداشت همدان به‌صورت دوره‌ای آب استخرهای همدان را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهند و خوشبختانه هیچ آلودگی مشاهده نشده و خانواده‌ها می‌توانند با خیال آسوده فرزندان خود را به استخرها بفرستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار