روزنامه 19 دی قم در شماره روز سه شنبه 12 مردادماه مطلبی با عنوان « 52 هکتار فضای سبز نیروگاه حرارتی قم کجاست؟ را به قلم حسن طاهری به چاپ رسانده است.
کد خبر: ۲۷۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵ 03 August 2016
به گزارش تابناک قم، دراین مطلب می خوانیم: «مجریان طرح ها ملزم می باشند برای توسعه منابع طبیعی و رعایت مقررات زیست محیطی، حداقل 25درصد سطح مورد واگذاری را برای درختکاری منظور و ایجاد نمایند.»

این دستور صریح و قانون آشکار، ماده 23 دستورالعمل ضوابط واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی برای طرحهای کشاورزی تولیدی و غیرکشاورزی و مصوب وزارت جهاد کشاورزی است. دستوری که به نظر می رسد همه مدیران استان قم به خصوص مجمع نمایندگان، شورای شهر، اداره محیط زیست، اداره منابع طبیعی و در صدر همه آنان شخص استاندار محترم، به صورت جدی باید از همه صنایع آلاینده و مجتمع و مراکزی که از دولت زمین ارزان و یا رایگان تحویل گرفته اند، مطالبه و پیگیری کنند.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با مساحت 220 هکتار در سال 1372 راه اندازی شده و در طی 23 سال گذشته تاکنون، به اذعان رسمی قانون، باید در محوطه زمین تحویل گرفته از منابع طبیعی، 52 هکتار فضای سبز را ایجاد می کرده است. این 52 هکتار، به جز صدها هکتار درختکاری انجام نشده ای است که باید بر اساس تشخیص آلایندگی این صنعت منسوخ و آلاینده و خطرناک توسط مراکز زیست محیطی، جهت جبران خسارت آب و هوایی به این شهر، در قالب کمربند همیشه سبز چند هکتاری ایجاد می شده است.

بنابر اعتراف و آمار ارایه شده در ماهنامه داخلی پیام تولید، صفحه 4 خبرنامه داخلی شرکت مدیریت تولید برق قم، در مطلبی با عنوان «فضای سبز و تأثیر آن بر بازده و توان خروجی توربین های گازی» سال چهاردهم شماره 154 اردیبهشت 1394 نوشته حسین دهقان:«نیروگاه قم در حال حاضر، با بیش از 14 هکتار فضای سبز، که حاصل تلاش کارکنان از سال 1378 تاکنون می باشد، با کاشت زودرشد از قبیل اکالیپتوس آغاز و مساحت کمی از نیروگاه را پوشش داده است...»

به این اعتراف دقت کنید:«14 هکتار فضای سبز، که... مساحت کمی از نیروگاه را پوشش داده است!» 

در واقع نیروگاه حرارتی قم در 23 سال گذشته، برای جبران خسارت های وارده به محیط زیست قم، نه تنها هیچ اقدامی در ایجاد فضای همیشه سبز جنگلی، در حاشیه خود نکرده، بلکه فقط به حدود یک چهارم تعهد خود در ایجاد فضای سبز، عمل کرده است. 

مقایسه این آمار با مشابه چنین نیروگاه آلاینده و تقریبا با مساحتی نزدیک به این مجتمع در استان مرکزی می تواند مدیران و متولیان استان قم را از خواب بیدار سازد؛ خواب غفلتی که قم را به یکی از ویران شده ترین شهرهای آلوده ایران تبدیل ساخته است.

دو سال پیش مسئول عالی استان مرکزی، مراسم روز درختکاری را در نیروگاه240 هکتاری برق شازند برگزار و پس از کاشت یک نهال رسما اعلام کرد: «بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا، دو هزار هکتار فضای سبز در منطقه نیروگاه برق شازند باید احداث شود. برای ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در این منطقه امسال و در سال های آتی درختکاری ادامه خواهد داشت. نزدیک به 90 هکتار فضای سبز توسط این نیروگاه ایجاد شده که نگهداری این درختان نیز بر عهده نیروگاه بوده و آب مورد نیاز نیز از طریق آبیاری قطره ای و پسآب نیروگاه تامین می شود.»

نیروگاه قم طی 23 سال فعالیت آلاینده، با مساحت 220 هکتار، فقط 14 هکتار فضای سبز ایجاد کرده است. این درحالی است که نیروگاه شازند با 16 سال فعالیت از سال 1379 تاکنون با مساحت 240 هکتار، حدود 6 برابر بیشتر از نیروگاه قم درختکاری کرده و علاوه بر ایجاد 90 هکتار فضای سبز، باز هم متعهد شده تا حدود 22 برابر همین مقدار، یعنی 2 هزار هکتار فضای سبز جنگلی ایجاد کند.

تصور می کنید، مقایسه این آمارهای تکان دهنده و کاملا غیر متوازن از عملکرد متولیان و مدیران دو استان هم مرز نشانه چیست؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار