معاون استاندار:
دکترسعید شبستری خیابانی در سومین نشست کمیته اجرایی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد داخلی کشورها عنوان کرد: متاسفانه سهم جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد دانش بنیان بسیار ناچیز است.
کد خبر: ۲۷۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ 04 August 2016
 دکترسعید شبستری خیابانی در سومین نشست کمیته اجرایی ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان با تاکید بر اهمیت شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد داخلی کشورها عنوان کرد: متاسفانه سهم جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد دانش بنیان بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه سهم کشورهایی همچون سنگاپور؛ مالزی و حتی هندوستان در حوزه اقتصاد دانش بنیان بسیار بیشتر از سهم جمهوری اسلامی است تصریح کرد: علی رغم تمامی مشکلات و کاستی ها، جمهوری اسلامی ایران، کشوری است که زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصاد دانش بنیان را دارد.
وی همچین اظهار کرد: بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، اقدامات بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان انجام شده است ولی این حرکت ها کافی نیست و باید در راستای شکوفایی هرچه سریع و بیشتر اقتصادی بیش از پیش در این راستا تلاش کرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: بدون اتلاف وقت باید در این حوزه، هرکسی در حد توان خود تلاش کند تا بتوانیم در آینده ای نزدیک، در حوزه اقتصاد دانش بنیان، حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشیم.
 شبستری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله) در ارتباط با اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد دانش بنیان یکی از پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و توجه بیش از پیش به این حوزه زمینه ساز شکوفایی و توسعه اقتصادی واقعی خواهد بود.
وی خطاب به میراحد حسینی؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و همچنین جهانگیری، مدیرمنطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز اظهار کرد: در حال حاضر، رتبه آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد دانش بنیان، رتبه چهارم است و همه باید تلاش کنند تا این رتبه را تا رتبه های برتر کشوری افزایش داده و هم در استان و هم در منطقه؛ حرفی برای گفتن داشته باشیم.
 وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های خدمات رسان مکلفند که ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان را در اولویت قرار دهند تصریح کرد: وجود بستری مناسب برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان، ضروری است و باید در این راستا، سیاست های مناسب اتخاذ کرد.
 معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات مفید کشورهای جهان در حوزه اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: نباید ما به دور کشور، حصار بکشیم و بگوییم از همه برتر هستیم.باید از تجارب مثبت کشورهای دیگر در این حوزه پس از بومی سازی آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
 شبستری بر لزوم اصلاح برخی از قوانین مربوط به حوزه مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و همچنین لزوم در نظرگرفتن مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان، تاکید کرد و افزود: در نظر گرفتن مشوق ها می تواند فارغ التحصیلان متخصص و جویای کار را بیش از پیش به این حوزه جذب کرده و باعث توسعه و رشد این حوزه از اقتصاد شود.
 وی از ترویج فرهنگ کار به مفهوم پشت میزنشینی به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه فاصله دانشگاه و صنعت بسیار زیاد است و ارتباط مدنظر هنوز که هنوز است محقق نشده است. اکثر دانشجویان و فارغ التحصیلان باید در حوزه غیردولتی جذب و به کارگیری شوند و انتظار شغل دولتی نداشته باشند.
 وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: انتخاب استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های پایلوت در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، امری مبارک است و انتظار داریم که متخصصین و صاحب نظران؛ نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.
 شبستری با بیان اینکه قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، در استان آذربایجان شرقی، استفاده از فناوری های نوین و تکنولوژی در حوزه صنعت، مورد غفلت واقع شده بود ادامه داد: باید در راستای حضور در بازارهای جهانی و بازارهای قدرتمند داخلی، کیفیت تولید را افزایش داده و توان رقابت داشته باشیم.
وی با اشاره به تصویب منطقه ویژه علم و فناوری تبریز عنوان کرد: متاسفانه از ظرفیت و استعداد این منطقه آن چنان که باید و شاید استفاده نشده است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
 وی با تاکید بر لزوم افزایش شرکت های تعاونی دانش بنیان اظهار کرد: مدیریت ارشد استان نیز نهایت تلاش خود را می کند که با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشوق هایی را در نظر بگیریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :