اولین دوره ضیافت اندیشه اساتید با محور فرهنگ و معارف رضوی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌های خراسان بزرگ آغاز شد.
کد خبر: ۲۷۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 06 August 2016

به گزارش تابناک رضوی، صبح امروز اولین دوره ضیافت اندیشه استادان مبتنی بر فرهنگ و معارف رضوی با حضور اعضای هیات علمی 20 دانشگاه خراسان بزرگ در تالار غدیر دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) آغاز به کار کرد.

در این مراسم رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه طرح معرفت افزایی دانشگاهیان نسبت به امام رضا(ع) از زمانی مطرح شد که مساله زیارت در ابلاغیه منشور هفتگانه به تولیت آستان قدس رضوی برجسته شد، اظهار کرد: مقرر شد درسنامه امام رضا(ع) که به همین منظور تدوین شده و به صورت آزمایشی در ترم گذشته دانشگاه امام رضا (ع) تدریس شده است در مشهد و سراسر استان و حتی کشور و جهان در قالب آموزشهای مجازی یا استاد و دانشجوی زائر ارائه شود.

محمدعلی خلیل‌زاده افزود: از اساتید گروه معارف دانشگاه‌ها خواستیم به‌طور مستقل در این دوره شرکت کنند تا بتوانیم درسنامه امام رضا(ع) را از سال آینده تحصیلی در دانشگاه‌های استان و سپس کشور تدریس کنیم.

ضرورت عملیاتی کردن اندیشه و سیره رضوی در جامعه

همچنین دبیر شورای استانی نهاد رهبری دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه ضیافت اندیشه ظرفیت ارزشمندی در جهت ارتقای معرفت دینی اساتید است، گفت: دانشگاه امام رضا(ع) در برنامه‌ریزی این دوره تماماً از ظرفیت درونی خویش استفاده کرده و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای این دانشگاه است که توانسته با انتخاب صحیح موضوع و روش و برنامه‌ریزی مناسب این دوره را برگزار کند.

حجت‌الاسلام احمد ترابی از تولیت آستان مقدس رضوی خواست با توجه بیشتر مجموعه آستان قدس به این ظرفیت و سرمایه‌گذاری بر آن اهتمام به ترویج فرهنگ رضوی را تقویت کند و در جهت ترویج هنر، کلام، معنویت و سبک زندگی اهل‌بیت(ع) و امام رضا(ع) گام بردارد.

وی همچنین بر عملیاتی کردن اندیشه امام رضا(ع) تأکید کرد و افزود: تاکنون به مباحث نظری تا حدی پرداخته شده است اما خلأ اقدام عملی در تحقق بخشیدن به اندیشه‌های ائمه اطهار که تفسیر قرآن کریم هستند، احساس می‌شود.

دبیر شورای استانی نهاد رهبری دانشگاه‌های خراسان رضوی با تأکید بر جو معنوی و اعتقادی دانشگاه امام رضا(ع) و وجود نیروهای معتقد و اهل نظر از تولیت آستان قدس رضوی خواست ماهانه دو ساعت را به استماع نظرات اندیشمندان این دانشگاه اختصاص دهد و تصریح کرد: طرح ضیافت اندیشه به دنبال ارتقا بخشی و شنیدن پیام‌های اندیشمندان در همه ابعاد است.

ترابی تأکید کرد: افراد در قبال تحول دو دسته‌اند؛ برخی خود و نظراتشان را عرضه می‌کنند و برخی دیگر این‌گونه نیستند و باید به سراغ آن‌ها رفت و از آن‌ها مطالبه کرد، ان‌شاءالله طرح ضیافت اندیشه این فرصت را برای همه اساتید فراهم کند تا ایده‌های خود را مطرح کنند.

بنا بر این گزارش، برگزاری این دوره که مبانی آن در قالب طرح ترویج معارف رضوی در فضای علمی کشور از سال 91 طرح ریزی شده بود در شب مبعث سال جاری مطابق با آغاز امامت امام رضا(ع) با هدف ترویج سیره امام رضا(ع) در میان اساتید دانشگاهی قطعی شد و از امروز تا 19 مرداد ادامه دارد و در کارگاه‌های آموزشی خود سیره اخلاق حرفه‌ای، زندگی فردی و اجتماعی و مدیریتی و سیاسی امام هشتم را به فرهیختگان علم و اندیشه سه استان خراسان رضوی، شمال و جنوبی و برخی اساتید دانشگاه‌های تهران ارائه می‌کند و بناست از سال آینده به صورت کشوری در دهه کرامت برگزار شود.

در این دوره اساتید معروفی همچون استاد راسطا، ریاست سابق دانشگاه باقر العلوم؛ دکتر ترابی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان؛ دکتر گلستانی، معاون فرهنگی سابق دانشگاه امام رضا(ع)، دکتر مؤدب، استاد تمام دانشگاه قم و دکتر میرهاشمی، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب به ارائه مباحث مربوط به سیره رضوی می‌پردازند.

منبع: فارس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار