دیگر امروزه از اصطلاح دهکده جهانی و حتی کلبه جهانی هم بسیار پیشی گرفته ایم بطور که اخبار چهار گوشه دنیا در کف دست انسان در قالب گوشی های هوشمند قرار گرفته و خبرها با عبور از محدودیتهای زمانی و مکانی در اختیار افراد قرار می گیرد.
کد خبر: ۲۷۳۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹ 07 August 2016

به گزارش خبرنگار تابناک در کرمانشاه، رسول مرادی کارشناس رسانه و مسایل سیاسی در سخنانی با اشاره به اینکه امروز در دنیایی به سر می بریم که شاهد وقوع انفجار اطلاعات در آن هستیم می گوید دیگر امروزه از اصطلاح دهکده جهانی و حتی کلبه جهانی هم بسیار پیشی گرفته ایم بطور که اخبار چهار گوشه دنیا در کف دست انسان در قالب گوشی های هوشمند قرار گرفته و خبرها با عبور از محدودیتهای زمانی و مکانی در اختیار افراد قرار می گیرد.

او معتقد است در این عصر، رقابت کشورها دیگر از جنگ سخت و استعمار کهن و نو گذشته و به استعمار فرانوین رسیده که در آن ذهن انسانها به تسخیر در می آید. مرادی می افزاید در این دنیای پیچیده اطلاعاتی جامعه ای موفق خواهد بود که در عرصه ارتباطات هوشمندانه تر، با برنامه تر و موفق تر عمل کند.

این فعال رسانه ای خاطرنشان می کند در جوامع امروزی که از رسانه ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود با توجه به تغییر و تحول بسیار سریع و فراوان رسانه ها در ابعاد کمی و کیفی، تکثر و تعدد رسانه ها و همچنین تغییر ذائقه مخاطبان و افزایش آگاهی آنان کار اهالی رسانه بسیار حساس تر و دشوارتر شده است.

وی می گوید در دنیای مدرن و پست مدرن امروزی رسانه ها تأمین کننده خوراک فکری مردم هستند و از این رو رقابت بسیار گسترده و تنگاتنگی بین رسانه ها شکل گرفته است.

رسول مرادی در ادامه به تبیین و تشریح بخشهایی از عملکرد رسانه ها در داخل کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه می پردازد و می گوید بر اساس برخی از آمارها در حال حاضر در کشور حدود هفت هزار رسانه دارای مجوز داریم که البته همه این رسانه ها فعال نیستند و در استان کرمانشاه نیز با داشتن حدود 108 سال سابقه مطبوعاتی هم اکنون نزدیک به 30 نشریه و مطبوعه و حدود 16 خبرگزاری غیر از سایتهای خبری فعالیت دارند هر چند با توجه به جمعیت استان می طلبد که تعداد این رسانه ها افزایش یابد.

این کارشناس رسانه معتقد است که متاسفانه رسانه های ما در بحث کمی و بویژه کیفی با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارند و به نیازهای مخاطبان خیلی نتوانسته اند پاسخ مناسب دهند. وی می گوید انقلاب شکوهمند اسلامی ایران یک مکتب و الگوی جهانی برای کشورهای آزاده است و آرمان گرایی یکی از گفتمان های اصلی این انقلاب است در این میان آیا رسانه های ما بعنوان ابزار مهم آگاهی بخشی توانسته اند بخوبی انقلاب و اندیشه های والای آنرا به دنیا معرفی کنند؟

این کارشناس مسایل رسانه ای افزود : رسانه های ما حتی در خیلی مواقع برای مخاطبان داخلی هم خیلی حرفی برای گفتن ندارند و برخی از اخبار و مطالب آنان تکراری و کلی گویی است. او می گوید مثلا شما اگر در یک روز مشخص اخبار یک خبرگزاری یا نشریه و یا یک بخش خبری رادیو و یا تلویزیون را پیگیری کنید دیگر خیلی نیاز نیست دیگر خبرگزاری‌ها ، نشریات و یا شبکه های رادیویی و یا تلویزیونی را دنبال کنید چرا که اغلب خبرهای آنها تکراریست و عمده تفاوت در چینش اخبار و بعضا نحوه تنظیم آن است.

این فعال رسانه می گوید پایین بودن آمار اخبار واقعی و بویژه گزارشهای تولیدی یکی از مشکلات رسانه های ماست بطور مثال اگر در کرمانشاه در یک هفته هر نشریه و خبرگزاری فقط یک گزارش تولیدی منتشر کنند در یک هفته شاهد انتشار حدود 45 گزارش تولیدی در زمینه های مختلف خواهیم بود این در حالیست که در یک هفته شاید تعداد گزارشهای تولیدی در استان به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد در کشور و در استان کرمانشاه فعالان رسانه ای متعهد و متخصصی داریم که خیلی از این اهالی رسانه انگیزه چندانی برای کار ندارند.

مرادی می گوید این بی انگیزه گی دلایل متعددی دارد که یکی از مهمترین آن مشکلات اقتصادی و معیشتی اهالی رسانه است به گونه ای که بسیاری از نشریات ما حتی برای تأمین هزینه چاپ و پرداخت حق الزحمه همکاران خود مشکل دارند و نمی توانند بصورت منظم منتشر شوند. عدم وجود امنیت شغلی ، پایین بودن میزان یارانه مطبوعات ، نداشتن مسکن و مشکل بیمه اهالی رسانه از جمله مهمترین مشکلات پیش روی فعالان رسانه ایست که مرادی به آنها اشاره می کند.

وی این را هم می گوید که مسئولان مربوطه که 3 وظیفه اصلی هدایتی ، حمایتی و نظارتی را بر رسانه ها دارند وظایف خود را بخصوص در زمینه های حمایتی و هدایتی بخوبی انجام نداده اند و با توجه به اهمیت رسانه و سختی این شغل می طلبد که متولیان امر بصورت فوری و جدی به مشکلات این قشر پر زحمت ، فراموش شده و بی ادعا رسیدگی کنند و فقط در روز خبرنگار بصورت نمادین و برای خالی نبودن عریضه به ذکر مصائب آنان نپردازند بلکه این قشر فرهیخته نیاز به اقدام عملی برای حل مشکلاتشان دارند و بطور قطع هزینه ای که برای اصحاب رسانه صرف شود یک سرمایه گذاری به جا و لازم برای جامعه است و

البته در این راستا خود اهالی رسانه و صنف مطبوعشان البته در این راستا خود اهالی رسانه و صنف مطبوعشان هم باید هم افزایی و پیگیری بیشتر و بهتری داشته باشند.

وی می افزاید کرمانشاه با داشتن سابقه مطبوعاتی دیرین و شیرین و بعنوان مرکز غرب کشور هنوز فاقد یک چاپخانه رل است و در حال حاضر خیلی از مطبوعات ما باید در چاپخانه های همدان چاپ شوند. مرادی همچنین گفت : هنوز رسانه ایهای ما باید دغدغه تأمین هزینه رسانه را به شدت احساس کنند و برای سرپا نگه داشتن رسانه و زندگیشان به شغلهای دوم و سوم پناه ببرند .

این فعال عرصه رادیو ، تلویزیون و رسانه های مکتوب یکی دیگر از مشکلات رسانه ها را ورود افراد غیر مرتبط به این عرصه حساس و مهم می داند و می گوید در مشاغل مختلف حتی مشاغل خدماتی شرایط و مکانیزم هایی برای جذب افراد وجود دارد و این در حالیست که در رسانه های ما معمولا به روی هر فردی باز است و شرایط و فیلترهای لازم هم برای ورود به رسانه وجود ندارد به گونه ای که امروز شاهد هستیم رسانه ها به تسخیر ویزیتورها و افراد غیر رسانه ای در آمده است و این موضوع موجب پایین آمدن کیفیت رسانه و نگرانی اهالی واقعی قلم شده است و امیدوارم مسئولان مربوطه ای که متولی انجام امور اهالی فرهیخته رسانه ای شده اند هم در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند تا فضای رسانه ای به سمت حرفه ای حرکت کند.

وی در ادامه اضافه می کند رسانه ها و دست اندرکاران آن باید در خصوص ارایه آموزش حرفه ای به فعالان آن اقدام لازم را نیز به عمل آورد و در عصر کنونی که عصر دانایی هم نام گرفته و در بیشتر مواقع حتی مخاطبان و مردم یک گام از رسانه ها جلوتر می باشند دیگر هیچ توجهی برای آموزش گریزی وجود ندارد.

این کارشناس مسایل سیاسی و رسانه ای در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه ما فعالان رسانه ای متاسفانه در خیلی از موارد و رویدادهای مهم بجای بررسی عمیق و واکاوی مسایل بیشتر بصورت احساسی و مقطعی به آن می پردازیم یک پیشنهاد برای رسانه ها داشت.

وی می گوید امروزه با ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی مجازی که محدودیتهای مختلف مانند محدودیت زمانی و مکانی را از میان برداشته است و رسانه ها برخی از کارکردهای خود مانند سرعت در انتشار خبر را از دست داده اند و در این زمینه از این شبکه های مجازی عقب افتاده اند در این شرایط رسانه هایی می توانند به حیات خود ادامه دهند و مخاطبان خود را از دست ندهند که خبرهای مهمتر جامعه هدفش را بخوبی و بصورت حرفه ای تحلیل و لایه شکافی کنند چرا که شبکه های اجتماعی معمولا بیشتر جنبه اطلاع رسانی را دارند و واکاوی خبرها یک وظیفه مهم برای رسانه ها به شمار می رود.

وی در پایان با قدردانی از زحمات و تلاش تمام فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی به مقوله ضرورت رعایت کامل اخلاق رسانه ای از سوی رسانه ها و نهادینه شدن فرهنگ نقد پذیری هر چه بیشتر در مسئولان و مدیران اشاره می کند و می گوید برای توسعه جامعه ابتدا باید افکارمان را توسعه دهیم و در این راستا رعایت اخلاق حرفه ای و نهادینه شدن نقد پذیری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار