باید با ارائه و اجرا کردن طرح های توسعه ای در زمینه صادرات محصولات واحدهای صنعتی خوزستان گامی بلند برداشته شود که جهت تحقق این مهم نگاه تولید در استان بایستی نگاه صادراتی باشد.
کد خبر: ۲۷۵۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 10 August 2016

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص رشد صنایع در استان خوزستان اظهار کرد: در خوزستان صنعت به دو بخش صنایع بزرگ و صنایع کوچک و متوسط تقسیم می گردد. صنایع بزرگ در خوزستان از زمان راه اندازی غالبا دولتی بوده اند که بعدها بسیاری از این واحدهای صنعتی به بخش خصوصی واگذار شدند. 

لازم به ذکر است صنایع بزرگ نیز به دو بخش تقسیم می گردد. پیدایش بخشی از صنایع بزرگ نظیرصنعت فولاد، پالایشگاه آبادان، پتروشیمی ها و صنعت نیشکر به قبل از وقوع جنگ برمی گردد که در طول هشت سال جنگ دچار آسیب و رکود شدند و بعد از اتمام جنگ تحمیلی بازسازی و به چرخه تولید بازگشتند. 

مهرام روانبخش گفت: صنایع کوچک استان خوزستان یا همان بخش خصوصی در مقایسه با سایر استان ها از سابقه تاریخی کمتری برخوردار است. علی رغم اینکه اولین ناحیه صنعتی کشور در اهواز قرار دارد(ناحیه صنعتی شماره یک اهواز) باید متذکر شد که در استان خوزستان واحدهای انگشت شماری در دهه 50 و 60 به عنوان بخش خصوصی پا به عرصه تولید نهادند. در دهه 60 به دلیل بروز جنگ، بر روی صنایع استان خوزستان سرمایه گذاری صورت نگرفت، همچنین باید گفت در دهه 70 بیشتر به بازسازی و جبران خسارات ناشی از جنگ و توسعه صنایع بزرگ پرداخته شد. در دهه 80 بود که صنایع کوچک و متوسط پا به عرصه تولید گذاشت. به عبارتی بهتر از دهه 80 به بعد بخش خصوصی در خوزستان به صورت یک شاخه اقتصادی شروع به کار می کند. سپس شرکت شهرک های صنعتی در استان مستقر و زیر ساخت های واحدهای صنعتی آماده سازی می گردد. 
وی تاکید کرد: اگر در سایر استان ها صنایع کوچک و متوسط دارای سابقه 30 یا 40 ساله هستند اما در خوزستان این بخش از صنایع سابقه 15 ساله دارد. به طبع وقتی صنعتی نوپا با مسائل و مشکلات اقتصادی مواجه شود به سرعت دچار مشکلات ساختاری در بخش تولید خواهد شد. با توجه به اینکه در چندین سال گذشته اقتصاد کشور با تحریم های ظالمانه ای روبرو بود، بازار مصرف افت و بسیاری از واحدهای صنعتی دچار تنش گردیدند. در شرایط سخت تحریم برخی از واحدهای صنعتی توانستند خود را حفظ ولی بخشی دیگر از واحدها دچار آسیب های جدی اقتصادی شدند. نکته قابل توجه این است که نوپا بودن بخش صنعت کوچک خوزستان در شرایط تحریم سبب گردید که به سرعت بازسازی ها صورت پذیرد. امروزشاهد آن هستیم که آن دسته از صنایع کوچکی که در دوران تحریم دچار رکود شدند با بررسی روش های قبلی تفکر جدیدی را در تولید و بازاریابی پی ریزی و دنبال می کنند به عنوان مثال در سال گذشته 36 واحد صنعتی که در دوران تحریم دچار رکود شده بودند به چرخه تولید بازگشتند. براساس آماری که شرکت شهرک های صنعتی خوزستان اعلام نموده است در سال های 92، 93 و 94 شصت و سه واحد به عرصه تولید استان بازگشته اند. بنابراین می توان گفت واحدهای صنعتی خوزستان بعد از دوره رکود کاملا احیاء شده اند.

روانبخش اذعان داشت: امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تمامی استان ها ابلاغیه ای را به صورت ویژه ابلاغ نمود. براساس این ابلاغیه تمامی واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری که نیاز به سرمایه در گردش دارند و همچنین واحدهایی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی اجرایی داشته اند، می توانند از محل تسهیلات بانکی تسهیلات دریافت نمایند و درسال جاری به بهره برداری برسند. عموما در سال های گذشته بسیاری از واحدهای ثولیدی دچار مشکلات بانکی نظیر چک برگشتی، بدهی معوق، مشکلات مالیاتی و بیمه ای بوده ند که به منظور رفع این معضلات در ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بانک ها نباید در خصوص بدهی های معوق واحدهای صنعتی اقدام نمایند و سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی نیز با تقسیط بدهی های معوق بیمه و مالیات واحدهای صنعتی موانع بخش های تولیدی را رفع نماید. با اجرایی شدن ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت، به 293 واحد صنعتی مبلغی بالغ بر 410 میلیارد تومان تسهیلات با سود 18 درصد پرداخت خواهد شد. همچنین در این ابلاغیه مصوب شد که از محل هدفمندی یارانه ها درصدی به واحدهای صنعتی اختصاص داده شود. در حال حاضر 1200 واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان خوزستان فعال می باشد که درصد فعالیت هر واحد صنعتی در هر ناحیه با یکدیگر متفاوت است. در شهرک های شماره یک و چهار ناحیه صنعتی اهواز به ندرت واحدهای تعطیل به چشم می خورد و اکثر واحدها فعال می باشند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه افزود: بر اساس هدف گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در راستای تحقق برنامه ششم توسعه برای شاخص هایی نظیر فولاد، سیمان، صنایع چانبی نیشکر شامل نئوپان و ام دی اف چشم اندازی تعریف شده است که بر مبنای آن تا سال 1399 صنعت خوستان به جایگاهی ویژه در کشور دست خواهد یافت.

روانبخش با اشاره به اینکه خوزستان به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و ویژگی های خاص از پتانسیل بالایی در جهت رشد و توسعه صنایع بزرگ برخوردار است افزود: با توجه به اینکه خوزستان در کشور قطب صنایعی نظیر پتروشیمی، فولاد و نیشکر می باشد اما در زنجیره های تکمیلی این صنایع مشکلاتی وجود دارد که به منظور رفع این موانع باید صنایع جانبی فولاد، پتروشیمی، نیشکر و سایر صنایع در استان توسعه یابد زیرا صنایع جانبی از ارزش افزوده بالایی برخوردارند.

وی تصریح کرد: در خوزستان پروژه هایی نظیر راه اندازی کارخانجات تولید صنایع جانبی فولاد، نیشکر و پتروشیمی کلید خورده است که با بهره برداری از این طرح ها رشد اقتصادی چشمگیری در خوزستان روی خواهد داد. 

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: همچنین در بخش صنایع هایتک و پزشکی خوزستان پتانسیل قابل توجهی جهت صادرات محصول دارد که در این زمینه از سال گذشته مذاکراتی در جهت جذب سرمایه گذار صورت گرفته است. به دلیل حجم بالای جمعیت خوزستان و تعدد استان های همجوار کم برخوردار و همچنین وجود کشورهای همسایه نظیر عراق و سوریه بازار بسیار خوبی برای صنایع پزشکی استان وجود دارد که از این پتانسیل می توان در جهت رشد اقتصادی خوزستان بهره لازم را کسب نمود.

روانبخش اظهار کرد: با تاکید ویژه ی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه خاستگاه تولید چغندر قند و صنایع جانبی آن خوزستان می باشد، اقدامات بسیار خوبی در جهت توسعه و احداث کارخانجات چغندر قند در استان برای سال های آینده صورت گرفته است. همچنین برای توسعه صنایع جانبی چغندر قند در زمینه جذب سرمایه گذار اقدامات عملی بسیار خوبی انجام شده است که با توسعه کارخانجات چغندر قند در بخش تولید شکر به خودکفایی دست خواهیم یافت. 

لازم به ذکر است با اجرایی شدن طرح ها و پروژه های اقتصادی در بخش صنایع کوچک و بزرگ هم اقتصاد استان رشد بی نظیری خواهد داشت و هم در بحث رفع بیکاری خوزستان که یکی از بزرگترین معضلات فعلی خوزستان به شمار می رود گامی بلند برداشته خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تاکید کرد: در بخش صنایع بزرگ خوزستان نظیر پتروشیمی و فولاد، صادرات بسیار خوبی صورت می گیرد که طبق آمارهای به دست آمده در سال 94 شش و نیم میلیارد دلار از درآمدهای صادراتی متعلق به خوزستان می باشد. سهم عمده این صادرات مربوط به صنایع پتروشیمی و بخشی از آن متعلق به صادرات صنایع فولاد می باشد. اما در بخش خصوصی یا همان صنایع کوچک و متوسط اکثر واحدهای صنعتی خوزستان به اندازه ای تنومند نشده اند که توانایی ورود به بخش صادرات خارجی را پیدا کنند. اما شایان ذکر است که در بخش سیمان و محصولات لبنی، تجهیزات و قطعه سازی نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات مهندسی واحدهایی در نواحی صنعتی خوزستان وجود دارد که در زمینه صادرات به کشورهای خارجی عملکرد بسیار خوبی را دارا هستند اما نسبت به رقم کل صادرات استان رقم پایینی را به خود اختصاص داده اند. تمامی هدف سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان این است که با ارائه و اجرا کردن طرح های توسعه ای در زمینه صادرات محصولات واحدهای صنعتی خوزستان گامی بلند برداشته شود که جهت تحقق این مهم نگاه تولید در استان بایستی نگاه صادراتی باشد.


منبع: تابناک
برچسب ها: صادرات ، صنایع ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار