گزارش روز؛
تابناک اصفهان – تحریریه: ترافيك همواره به عنوان يكي از مشكلات اساسي كلانشهرهاي دنيا به حساب مي آيد و زمينه ساز ايجاد مصائب مختلف مانند آلودگي هوا و مسائل محيط زيستي است؛ بررسي ها نشان مي دهد، دخيل كردن مردم و افزايش مشاركت اجتماعي براي برطرف ساختن مسائل این چنینی، بهترين و كم هزينه ترين شيوه بوده و بازدهی مناسبی دارد.
کد خبر: ۲۷۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ 10 August 2016

تابناک اصفهان – تحریریهترافيك همواره به عنوان يكي از مشكلات اساسي كلانشهرهاي دنيا به حساب مي آيد و زمينه ساز ايجاد مصائب مختلف مانند آلودگي هوا و مسائل محيط زيستي است؛ بررسي ها نشان مي دهد، دخيل كردن مردم و افزايش مشاركت اجتماعي براي برطرف ساختن مسائل این چنینی، بهترين و كم هزينه ترين شيوه بوده و بازدهی مناسبی دارد.

چندي است با راه اندازي پويش مردمي سه شنبه هاي بدون خودرو در سطح كشور فصل جديدي از مشاركت مردم در كاهش ترافيك و استفاده از وسايل نقليه غير موتوري و عمومي آغاز شده است؛ در اصفهان، اين پويش مردمي با حمايت شهردار و معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري اصفهان در حال اجرا بوده و زمينه ساز فعاليت هاي مناسب تبليغاتي و فرهنگسازي در اين راستا شده است.

چند هفته اي است متوليان حمايت از اين پويش مردمي، تصميم به اجراي طرح جديدي گرفته اند كه مي تواند در آينده شهر تأثيرات مثبتي ايجاد كند و زمينه ساز كاهش مشكلات ترافيكي و همچنين حفظ ظرفيت هاي شهر شود؛ " پياده رو سازي چهارباغ" آرزوي ديرينه اي است كه حالا سه شنبه هاي بدون خودرو طریقی شده براي اجراي آن! البته بار مشكلات ترافيكي شهر و آماده نبودن زيرساخت هاي لازم، اين طرح را با چالش هاي گسترده اي همراه كرده و آن را در آستانه شكست قرار داده است.

اين هفته، غلامرضا شيران، رئيس كميسيون حمل و نقل و محيط زيست شوراي شهر اصفهان با انتقاد از زمینه های ایجاد فرهنگ استفاده از حمل و نقل غیر موتوری عنوان کرد: با مطرح کردن صحبت هایی مثل سه شنبه های بدون خودرو انگیزه ای برای ایجاد "شهری پاک با مردمان پیاده" صورت نمی گیرد و بهتر است به جای این همه تبلیغات شهرداران مناطق به رفع موانع و ایمن سازی مسیرهای دوچرخه بپردازند.

به گفته بسیاری از کارشناسان فراهم نبودن زیرساخت های ترافیکی سبب میشود با بستن چهارباغ، بار ترافیکی خیابان های همجوار ( از جمله شمس آبادی و آمادگاه) افزایش یابد و مشکلاتی برای شهروندان فراهم شود؛ این موضوع وقتی خطرناک می شود که این دو خیابان به دلیل وجود بیمارستان ها و مراکز درمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و ترافیک موجود در آن، می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای برخی شهروندان ایجاد کند!

از همین روست سه شنبه های بدون خودرو و چهارباغ بدون ماشین در کنار اهمیت و ضرورتی که برای شهر دارد نیازمند زیرساخت ها و برنامه های ویژه ترافیکی است و عدم اجرای آن می تواند در آینده نزدیک ضمن شکست این طرح مشکلات جبران ناپذیری را برای شهروندان ایجاد کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :