گزارش عملکرد اولین بانوی المپیکی در رشته تپانچه
گلنوش سبقت الهی متولد ۱۳۶۹ اهل اصفهان و در رشته تپانچه مشغول فعالیت است وی در مقطع کارشناسی برق می باشد، عضو تیم تیم تیراندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل است.
کد خبر: ۲۷۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶ 11 August 2016

تابناک اصفهان - تحریریه: گلنوش سبقت الهی متولد ۱۳۶۹ اهل اصفهان و در رشته تپانچه مشغول فعالیت است وی در مقطع کارشناسی برق می باشد، عضو تیم تیم تیراندازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل است.





تاریخ سازی در کسب سهمیه/رسیدن به هدف
او که رشته تیراندازی را بعد از المپیک 2012 لندن به هدف حضور در المپیک 2016 ریو شروع کرده است، در مسابقات قهرمانی آسیا و توزیع سهمیه المپیک، در دهلی نو هندوستان در رقابت با ۴۵ تیرانداز دیگر با ۱۲۷٫۲ امتیاز، در جایگاه چهارم فینال تپانچه ده متر بانوان قرار گرفت، و به سبب سهمیه گرفتن تیراندازان تایوان و کره جنوبی در مسابقات قبلی، موفق به کسب سهمیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ گردید. تا برای اولین بار ایران در رشته تپانچه بانوان صاحب سهمیه شود.

گلنوش سبقت‌الهی پس از این موفقیت بزرگ درباره کسب سهمیه المپیک 2016 ریو گفت: نمی‌توانم درباره احساسی که دارم صحبت کنم و اصلا حالم قابل وصف نیست. فقط می‌توانم بگویم بسیار خوشحالم که توانستم به عنوان یک بانوی ایرانی سهمیه مهم‌ترین رقابت‌های بین المللی ورزشی را بگیرم. سبقت الهی در ادامه گفت: رقابت‌های هند بسیار سنگین بود و با تمرین و آمادگی و البته کمک اطرافیان موفق شدم به هدفم که حضور در المپیک بود برسم. امیدوارم از این پس هم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بتوانم در المپیک نتیجه خوبی بگیرم.

سیدمهدی ‌هاشمی، رئیس فدراسیون تیراندازی هم با اشاره به این مطلب، پس از درخشش گلنوش سبقت‌الهی در رقابت‌های هند گفت: خوشحالیم که برای نخستین بار بانوان در بخش تپانچه نیز سهمیه المپیک گرفتند. به علاوه برای نخستین‌بار ۳ سهمیه نخست رشته تیراندازی به نام بانوان ثبت شده و من این موضوع را به بانوان جامعه ورزش تبریک می‌گویم و امیدوارم تا پایان این مسابقات تعداد سهمیه‌های تیراندازی افزایش یابد. رئیس فدراسیون تیراندازی با اشاره به سهمیه بانوان در تیراندازی گفت: در دوره گذشته المپیک در بخش تپانچه مردان یک سهمیه و در تفنگ بادی بانوان دو سهمیه کسب کردیم اما در این دوره تا اینجای کار هر ۳ سهمیه به نام زنان ثبت شده است و من این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.


المپیک ریو/ میدان نبرد

سبقت الهی در المپیک ریو در دو رشته تپانچه بادی 10 متر و تپانچه 25 متر شرکت کرد، اما به دلیل عدم تجربه کافی و مشکلات عدیده ای چون کمبود امکانات در کشور، که سبب برگزاری اردو های آماده سازی در آلمان؛ و همچنین عدم حضور روانشناس در تمرین ها، نتوانست نتایج خوبی بدست آورد.

او ابتدا روز یکشنبه در بخش تپانچه بادی 10 متر در رقابت با 43 ورزشکار دیگر با کسب امتیاز 379، رتبه 21 را کسب کرد. در این رشته ورزشکار چینی مدال طلا را کسب کرد. وی همچنین روز سه شنبه در رشته تپانچه 25 متر، توانست در بخش دقت امتیاز 291 و در بخش سرعت نیز امتیاز 281 و در مجموع با کسب 572 امتیاز جایگاه 28 را از آن خود کرد و از صعود به فینال باز ماند. ورزشکار یونانی در این رشته مدال طلا را به گردن آویخت.

وی پس از اتمام رقابت‌های خود در این بخش از بازی‌ها که با ناکامی از صعود به فینال همراه بود، اظهارداشت: اینجا المپیک است و من هیچ تجربه‌ای از حضور در آن ندارم اما با این حال نشان دادم که می‌توانم. وی با اشاره به تمرینات که برای حضور در المپیک داشت، ادامه داد: من حداکثر تلاشم را برای آماده‌شدن داشتم و از این بابت خوشحالم؛ ناراحتم که چرا به فینال نرسیدم اما ناراحت نیستم از اینکه ای کاش بیشتر تمرین می‌کردم و آماده‌تر می‌شدم؛ چون تمام تلاش را کردم. تیرانداز المپیکی کشورمان با بیان اینکه تیراندازی تپانچه ١٠ متر ایران در این حد توانا است که تا در فینال المپیک نماینده داشته باشد، گفت: من حتی این توانایی را در خودم هم می‌دیدم؛ اما ریزه کاری‌هایی وجود دارد که باید برای نتیجه‌گیری بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، من دغدغه ذهنی دارم که در ریو و به هنگام مسابقه هم درگیر آن شدم، اگر این مشکلم حل شود قطعاً بهتر می‌توانم نتیجه بگیرم.سبقت اللهی در مورد دغدغه ذهنی خود تصریح کرد: من رقابت‌هایم را خوب شروع می کنم و خوب تیر می‌زنم اما در ادامه به مشکل می‌خورم و نمی‌توانم خوب عمل کنم.و ی در مورد اینکه آیا روانشناس همراه داشته یا نه، گفت: پزشک، روانشناس و بدنساز که اصلا نداشتیم، البته از یک مقطع روانشناس برایمان گذاشتند اما از بعد عید هر زمان با او تماس می‌گرفتم یا خارج از کشور بود یا نمی‌توانستم او را پیدا کنم.

سکینه خدابنده لو، مربی گلنوش سبقت اللهی نیز دراین باره افزود: گلنوش توانايی بالايی دارد. او بعد از ٧ ماه تمرين به اين مرحله رسيده و اين موضوع نشدن دهنده توان بالای اوست، به خصوص اينكه ٤ ماه از اين زمان صرف اموزش او شده است. با اين حال از او انتظار بيشتری داشتم و معتقدم كه گلنوش می توانست بهتر نتيجه بگيرد. گلنوش در يكی از راندها كه ضعيف عمل كرد، به خاطر شرايط جوی بود. ما در ايران تجهيزات كافی نداريم و به همين تمريناتمان در آلمان برگزار مي شود. محل تمرين ما در آلمان سرپوشيده است اما اينجا بخشی از محوطه باز است و به همين خاطر، زمانی كه باد وزيد، گلنوش به واسطه اينكه تمرين كافی براي شركت در اين مسابقه را نداشت، نتوانست خوب سلاحش را كنترل كند. بايد در ارزيابی هايمان به اين موضوع توجه كنيم كه به خاطر نبود امكانات، تفنگ خفيف ٣-٤ سالی است كه در ايران نيمه تعطيل است و در اين شرايط وقتی سهميه می گيريم، به اين معناست كه اتفاق خوبی افتاده است.


حاشیه

این مسابقات برای گلنوش سبقت اللهی بی حاشیه هم نبود. آن هم نوع پوشش سکینه خدابنده لو، مربی وی در مراسم رژه افتتاحیه المپیک بود. خدابنده لو با پوشش کامل و چادر، پشت سر زهرا نعمتی پرچمدار کاروان کشورمان در این مراسم حضور یافت. اما به اشتباه در بعضی از سایت های خبری و شبکه های اجتماعی او با نام گلنوش سبقت اللهی معرفی شد. او به دلیل این کار ارزشمند خود بسیار مورد هجمه قرار گرفت.

توهین به گلنوش سبقت الهی زن چادری در رژه کاروان المپیک 2016



ایمان وانونی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار