مدیر ژئوپارک قشم گفت: دو تن از کارشناسان سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) با حضور در ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم، میزان پیشرفت فعالیت‌های این ژئوپارک را مورد ارزیابی قرار دادند.
کد خبر: ۲۷۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰ 11 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حمیدرضا محسن‌پور با اشاره به بررسی ارزیابان یونسکو از میزان پیشرفت فعالیت‌های ژئوپارک قشم اظهار داشت: بازرسان یونسکو طی سه روز گذشته از ژئوسایت‌ها، تأسیسات ژئوپارک و نیز شبکه همیاران ژئوپارک جزیره قشم دیدن کردند.
 
وی ادامه داد: نمایندگان یونسکو در دیدار با انجمن‌های زنان و شرکت‌های تعاونی روستایی در زمینه میزان اثربخشی برنامه‌های آموزشی و توان افزایی ژئوپارک در جامعه محلی قشم گفت‌و‌گو کردند و بر اهمیت نقش‌آفرینی و مشارکت مردم در معرفی و توسعه اقتصاد محلی قشم تاکید کردند.
 
به گفته مدیر ژئوپارک قشم، سفر ارزیابان یونسکو به جزیره قشم از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و امید می‌رود با  اعلام گزارش این کارشناسان به شبکه جهانی ژئوپارک‌های یونسکو، ژئوپارک قشم یک گام دیگر به مجموعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو نزدیک‌تر شود.
 
محسن‌پور اظهار کرد: طی 18 ماه گذشته براساس تاکید و حمایت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اقدامات مناسبی در بسیاری زمینه‌ها با هدف پیوستن این ژئوپارک به مجموعه ژئوپارک‌های جهانی و بهره‌مند شدن جوامع محلی قشم از امتیازهای جهانی شدن این مجموعه انجام شده است.
 
به گفته وی، قشم با دریافت کارت سبز به عنوان یک برند در حوزه گردشگری بین‌المللی معرفی خواهد شد و ظرفیت‌های این جزیره نیز در تمام ژئوپارک‌های جهان در اختیار علاقمندان سفر به ویژه کسانی که با محوریت ژئوتوریسم و اکوتوریسم سفر می‌کنند، قرار می‌گیرد.
 
مدیر ژئوپارک قشم از غنای فرهنگی مردمان جزیره قشم به‌عنوان یکی از امتیازهای منحصر به فرد ژئوپارک قشم نام برد و گفت: این ظرفیت نمادی از دوستی انسان و طبیعت را به تصویر کشیده و در کمتر منطقه‌ای از جهان قابل دستیابی است.
 
وی ادامه داد: حضور موثر جوامع محلی و تعامل سازنده آنها در همجواری دیرینه با ظرفیت‌های ارزشمند زمین‌شناسی و زمین ریخت‌شناسی برتری و شایستگی قشم را در احراز جایگاه کانونی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نشان خواهد داد.
 
محسن‌پور از مشارکت حداکثری جوامع محلی در برگزاری دوره‌های آموزشی ژئوپارک با هدف توسعه سرمایه انسانی و سپردن امور به قشرهای مختلف مردم روستاهای همجوار با ژئوپارک قشم خبر داد و گفت: این سیاست یکی از رویکردهای موثر برای دریافت برگ سبز ژئوپارک قشم از یونسکو به‌شمار می‌رود.
 
ژئوپارک منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین‌شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.
 
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین‌شناسی از آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد که ژئوپارک قشم دارای تمامی ویژگی‌های یاد شده است.
 
در صورت ورود ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها، این ژئوپارک به واسطه واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس و از طرف دیگر، به‌دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک‌های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و نیز در سطح جهانی خواهد داشت.
 
یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه‌ای بین‌المللی برای بازشناسی مکان‌های دارای جاذبه‌های طبیعی و ارج نهادن به میراث زمین‌شناختی به راه انداخت و هدف برنامه «شبکه جهانی ژئوپارک‌ها» تاکید بر ارزش چنین مکان‌هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه‌ای است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار