رئیس انجمن معدن در خراسان شمالی با اشاره به کمرنگ شدن فعالیت های معدنی گفت: 40 پروانه معدن در این استان در حال ابطال شدن است.
کد خبر: ۲۷۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱ 13 August 2016
دانیال جاویدی روز شنبه در نشست هم اندیشی فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت با حضور استاندار از نبود فعالیت در حوزه معدن در این استان گلایه کرد و افزود: به علت نبود نگاه سیستمی و مشکلات پیش روی فعالان در بخش معدن، این حوزه در این استان فعالیت چندانی ندارد.
وی افزود: با وجود اینکه این استان از نظر حوزه معدن دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی است اما کمتر دیده می شود و همچنین در اولویت بخش اقتصادی قرار نگرفته است این در حالی است که حوزه کشاورزی و گردشگری در اولویت است.
وی خواستار تغییر نگاه مدیران و تیم ستادی حوزه اقتصادی استان شد و گفت: از استاندار خواستار این امر هستیم تا حوزه معدن با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل نیز در توجه مدیران قرار گیرد تا این بخش از محرومیت خارج شود.
وی با بیان هم اکنون پنج ماه است که انجمن معدن در این استان تشکیل شده است افزود: این امر نشان از محرومیت این حوزه در استان دارد.
وی سخت گیری بانک ها را از جمله مشکلات فعالان حوزه معدن دانست و گفت: متاسفانه بانک ها برای ارائه خدمات از جمله تسهیلات و وام سخت گیری زیادی دارند و بخصوص این امر در وثیقه بیشتر دیده می شود و پروانه معدن را به عنوان وثیقه نمی پذیرند بلکه سند ملک را خواستار می شوند که این از عهده فعالان خارج است.
وی مشکلات برای دریافت کارت بازرگانی، کاغذ بازید و مشکلات مالیاتی را از دیگر مشکلات حوزه معدن دانست و گفت: متاسفانه بیشتر معدن های این استان نیمه تعطیل هستند.
وی هزینه بالای حمل محصولات معدن را از جمله مشکلات دانست و افزود: استفاده از محصولات سایر استان ها نیز از دیگر مشکلات این استان است.
وی خام فروشی را نیز از مشکلات اساسی این استان دانست و گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی یکی از نیازهای اساسی این استان است.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: در سال جاری 11 جلسه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در این استان برگزار شده است که 91 مصوبه داشته است.
یحیی نکیدل افزود: از مجموع این مصوبه ها 18 مصوبه اجرایی شده و 73 مورد نیز در دست اجرا است.
وی اظهار کرد: در حوزه تامین مالی برای واحد های کوچک و متوسط 212 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی ثبت نام کردند که از مجموع این تعداد 125 مورد در کمیته کارگروه استانی مصوب شد و 105 مورد به بانک ها معرفی و در نهایت چهار مورد عقد قرار داد داریم و از مجموع این میزان سه مورد پرداختی داشته ایم.
وی عمده مشکل حوزه تولید را نبود نگرش سیستمی عنوان کرد و گفت: سازمان ها در حوزه تولید باید منسجم تر کار کنند.
در این جلسه مسئولان انجمن ها، فعالان حوزه تولید و مسئولان حوزه اقتصادی نیز به بیان مشکلات این بخش پرداختند.
94 واحد معدنی با 710 میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال یک هزار و 760 نفر معدنکار در استان خراسان شمالی فعال است.
ظرفیت سالانه استخراج 21 نوع ماده معدنی در این استان هفت میلیون و 448 هزار تن برآورد می شود که 40 درصد از این ذخایر معدنی استخراجی را سنگ لاشه تشکیل می دهد.
به گزارش ایرنا، ضعف زیرساخت های حمل و نقل، نبود برق و از سویی سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات موجب شده تا تمایل برای سرمایه گذاری در بخش معدن استان خراسان شمالی روند کاهشی به خود بگیرد.
در استان خراسان شمالی 341 نیروی متخصص بخش معادن، با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری، عضو سازمان نظام مهندسی معادن هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار