سپنتا مطرح کرد:
تابناک: فعال میراث فرهنگی گفت: ۳۲ نفر اصفهان شناس به اتفاق روزاول آذرماه را به عنوان روز اصفهان انتخاب کردند و با توجه به تولد شیخ بهایی در اسفندماه انتخاب دوم اردیبهشت به عنوان روز اصفهان صحیح نیست.
کد خبر: ۲۷۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 26 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، شاهین سپنتا با اشاره به انتخاب سوم اردیبهشت ماه (روز تولد شیخ بهایی) به عنوان روز اصفهان توسط شهرداری اصفهان اظهار داشت: مطابق اسناد صحیح تولد شیخ بهایی در اسفندماه و نه اردیبهشت بوده است.

وی افزود: در سال های اخیر۳۲ نفر اصفهان شناس روز اول آذرماه را به عنوان روز اصفهان انتخاب کردند چراکه نماد اصفهان، صورت فلکی قوس است که در آذرماه طلوع می کند اما شورای شهر به این امر توجه نکرد.

نویسنده و فعال میراث فرهنگی مطرح کشور با اشاره به اینکه هیچ کدام از این دو تاریخ به عنوان روز اصفهان هنوز ثبت رسمی نشده است، گفت: البته تاریخ آذرماه سند و پشتوانه تاریخی دارد چرا که که باروی اصفهان در این روز بنا شده و به همین دلیل صورت فلکی قوس به عنوان روز اصفهان انتخاب شده است اما مطابق اسناد تولد شیخ بهایی در اردیبهشت نبوده است و پس از مشخص شدن این موضوع نیز شورای شهر حاضر به تغییر این روز نشده است.

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که شهرداری در طرح های مختلف هفته اصفهان خود از نماد اصفهان و برج قوسِ آذر استفاده کرد و در پوسترهای شهری اعلام برنامه های این هفته نیز از تصویر صورت فلکی قوس استفاده شده است.

سپنتا با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که روز دوم اردیبهشت به عنوان روز معمار و میراث فرهنگی اصفهان نامگذاری شود، تاکید کرد: البته این اعتقاد را نیز دارم که گرچه شیخ بهایی دانشمند بزرگی در زمان خود بوده است اما می توان روز تولد اساتید بزرگی همچون استاد علی اکبر بنای اصفهانی از بزرگترین معماران اصفهان را به عنوان روز معماری اصفهان انتخاب کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار