رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
تابناک: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه چند هزار نفر در استان اصفهان در یک هفته به بیماری اسهال یا اسهال خونی مبتلا شدند، گفت: یکی از علت های آن گرفتاری است که در بحث سبزیجات و کشت آن وجود دارد که باید به طور اساسی در استان اصفهان حل شود.
کد خبر: ۲۷۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ 26 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، غلامرضا اصغری روز یکشنبه در همایش یک روزه « ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره» در اصفهان افزود: دولت یازدهم با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و هزینه کرد منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در این بخش، علاوه بر کاهش هزینه های درمانی برای مردم، به اشتغال و آموزش عمومی نیز رونق داد.

وی با اشاره به رنجی که مردم بدلیل هزینه های سنگین درمان در سال های گذشته داشتند، اظهار کرد: معضلات سالیان گذشته را در یک سال گذشته و در اجرای برنامه تحول نظام سلامت پشت سر گذاشتیم.

وی برخی از این معضلات را فرسودگی بیمارستان ها، استهلاک تجهیزات پزشکی، هزینه های سنگین درمان، کمبود پزشک و دارو و هزینه های بیماران صعب العلاج عنوان و تصریح کرد: این هزینه های سنگین باعث شده بود تا تعدادی از خانواده ها به خط فقر برسند.

اصغری با تاکید بر اینکه اگر انسان سالم نباشد، اقتصاد سالم و توسعه نیز نخواهیم داشت گفت: فقط 25 درصد عوامل مربوط به سلامت به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر آن در گرو همکاری بین بخشی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نامگذاری یکی از روزهای هفته سلامت به « همکاری بین بخشی» افزود: یکی از عوامل تعیین کننده در حفظ سلامت جامعه همکاری های بین بخشی و سیاست هایی که به آن کمک می کند، است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به دولت و ملت، همدلی و همزبانی اظهار کرد: مقدمه این شعار، تحقق آن در بین دستگاه های دولتی است که نیاز به همکاری تنگاتنگ دارند.

اصغری شعار امسال هفته سلامت را « ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» عنوان و اضافه کرد: در این موضوع نیاز به همکاری بین بخشی به خوبی ملموس است.

وی متولی هر یک از حلقه های زنجیره از مزرعه تا سفره را یکی از دستگاه ها و ارگان ها مانند جهاد کشاورزی خواند و تاکید کرد: حلقه های این زنجیره باید بهم متصل باشد هرچند ما هنوز فاصله زیادی تا تحقق این شعار داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به اینکه چند هزار نفر در استان اصفهان در یک هفته به بیماری اسهال یا اسهال خونی مبتلا شدند، گفت: یکی از علت های آن گرفتاری است که در بحث سبزیجات و کشت آن وجود دارد که باید به طور اساسی در استان اصفهان حل شود.

اصغری شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی را در این زمینه ضروری دانست و تصریح کرد: لازم است همه حلقه های زنجیره غذا از مزرعه تا سفره، شناسایی، مستند سازی و قابل ردیابی شود تا از مصرف آن اطمینان حاصل کنیم.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این همایش گفت: با وجود همه تلاش های صورت گرفته درباره ایمنی غذا، پارسال 165 تن و نوروز امسال 67 تن مواد غذایی فاسد و تقلبی در استان کشف و معدوم شد.

مهدی رفیعی با بیان اینکه برنامه های جدی تری برای سلامت مردم در بعد ایمنی غذا داریم، افزود: در هفته گذشته درگیر موضوع شیوع بیماری اسهال شدیم که ریشه آن در سبزی آلوده و عدم رعایت مسائل بهداشتی است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد بیماری های عفونی از طریق غذای ناسالم به انسان سرایت می کند، اظهار کرد: عرضه مواد غذایی حامل آلودگی میکروبی، انگلی یا مواد شیمیایی، موجب ابتلای انسان به 200 بیماری از اسهال تا سرطان می شود.

این کارشناس بهداشت محیط عوامل عمده بیماری های ناشی از مواد غذایی را کوتاهی در کنترل زمان و دما و عدم رعایت بهداشت خواند و گفت: عوامل بیولوژیک مانند باکتری و ویروس و عوامل شیمیایی مانند باقیمانده داروهای دامی، آفت کش ها و فلزات سنگین نقش اساسی در ایجاد مسمومیت غذایی دارد.

به گفته وی با اقدامات انجام شده توسط صنوف مختلف، استان اصفهان بهترین وضعیت بهداشتی و بهسازی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی را در کشور دارد.

از اول تا هفتم اردیبهشت امسال به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده که شعار امسال آن « ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» است.

هفتم آوریل مصادف با 18 فروردین روز جهانی سلامت است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار