نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان اردبیل گفت: بحران آب در دشت اردبیل هر روز بحرانی تر می شود.
کد خبر: ۲۸۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 18 August 2016

  به گزارش تابناک اردبیل به نقل از ایرنا ، محبت مصری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب خلخال افزود: دشت اردبیل با 604 میلیون متر مکعب کسری آب هم اکنون یکی از دشت های بحران زده کشور محسوب می شود و بحران کمبود آب در این دشت شدیدتر می شود.
او با بیان اینکه از 609 دشت کشور هر گونه برداشت آبهای زیرزمینی در سطح 320 دشت ممنوعه اعلام شده گفت: دشت اردبیل نیز در لیست دشت های ممنوعه برداشت آب بوده و بحران کمبود آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل بیش از سایر دشت های کشور اعلام شده است.
وی ضعف قوانین در برخورد با برداشت کندگان غیر مجاز آبهای زیرزمینی ، مشکل فرهنگی در مصرف آب ، ضعف مدیریت و افزایش مراکز تولید محصولات کشاورزی با استفاده از روش های سنتی را از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز بحران آب در دشت اردبیل ذکر کرد.
وی گفت: زنگ خطر برای آبهای زیرزمینی شهرستان های خلخال و مشگین شهر نیز به صدا درآمده و اگر مسوولان این دو شهرستان به برداشت غیر مجاز آبهای زیرزمینی بی توجهی کنند بلای دشت اردبیل گریبانگیر این دو شهرستان نیز خواهد شد.
وی اظهار کرد: هیچ مجوزی برای حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق برای استفاده در مصارف کشاورزی در سطح استان اردبیل صادر نمی شود.
احمد قنبری ، بخشدار بخش مرکزی خلخال نیز در این جلسه گفت: مردم شهرستان خلخال به دلیل برخورداری از منابع آبی سطحی کمترین استفاده را برای مصرف کشاورزی و صنعتی از آبهای زیرزمینی می کنند.
او افزود: با این حال برای حفظ منابع آب زیرزمینی در خلخال با ترویج فرهنگ الگوی درست مصرف آب و کشت محصولات کشاورزی کم آب بر و نیز احداث سدهای معیشتی زودبازده تلاش می شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار