معاون امور حقوقی رئیس جمهوری گفت: توسعه خدمات و توجه به مناطق حاشیه نشین از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی است و توصیه های مکرر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر توجه به حاشیه نشینان گویای اهمیت آن است.
کد خبر: ۲۸۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹ 30 August 2016
حجت الاسلام مجید انصاری دوشنبه شب در همایش حاشیه نشینان شهر زاهدان و مراسم امضای تفاهم نامه تعیین تکلیف اراضی حاشیه شهر زاهدان گفت: معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای بارها در سخنرانی هایشان خطاب به مسئولان کشور بر رفع معضل حاشیه نشینان و گسترش نگاه عادلانه در برخورداری از امکانات تاکید کردند.
وی افزود: رفع معضل حاشیه نشینان نیازمند نگاه مردم نهاد است و بایستی همگی دست در دست یکدیگر برای رفع مشکلات آن متحد شویم.
وی همچنین گفت: مختومه شدن برخی از پرونده های حقوقی از ساخت چند صد کیلومتر راه آهن نیز سخت تر است بنابراین اقدام مشترک دستگاه های مختلف برای توسعه خدمات در مناطق حاشیه نشین سیستان و بلوچستان و اعطای سند به اراضی این مناطق قابل ستایش است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی برای توسعه دارد و همت مردمان این دیار می تواند در معرفی این خطه به عنوان مقصد گردشگری در سال 96 موثر باشد.
معاون امور حقوقی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: راه سعادت و پیشرفت یک ملت از مسیر آموزش و پرورش پویا و کارآمد می گذرد و باید تمامی توان برای افزایش سطح علمی دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند بکار گرفته شود.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به اقدامات آموزشی در مناطق حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: قرار گرفتن این استان در صدر جدول توسعه یافتگی آموزشی نتیجه تلاش های دلسوزانه معلمان و فرهنگیان است و باید تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه یابد.

*** رفع دغدغه از 20 هزار خانوار حاشیه نشین زاهدان
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش با اشاره به سنددار شدن 218 هکتار از اراضی اطراف کلانشهر زاهدان گفت: این اقدام دولت می تواند دغدغه 20 هزار خانوار ساکن این مناطق را رفع کند.
علی اوسط هاشمی افزود: هم اینک 450 هزار نفر در مناطق حاشیه شهرهای سیستان و بلوچستان زندگی می کنند که بایستی با توزیع عادلانه امکانات، معضل این مناطق رفع و راه برای توسعه و جذب سرمایه گذار تسهیل شود.
وی ادامه داد: دولت بر رفع معضل حاشیه نشینی مصمم است و معاونان وزیر راه و شهرسازی هرماه به شهرهای سیستان و بلوچستان سفر می کنند تا از جزئیات اقدامات انجام شده مطلع شوند.
وی همچنین گفت: سال گذشته 2 هزار میلیارد ریال برای توسعه حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان اختصاص یافت ولی باید با رایزنی بیشتر این اعتبارات را به یک ردیف بودجه ثابت تبدیل کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: سال گذشته سه هزار معلم به صورت حق التدریس بکار گرفته شدند و توانستیم 96 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل را نیز به کلاس درس برگردانیم.
هاشمی ادامه داد: 34 کیلومتر آبرسانی به مناطق حاشیه از دیگر اقدامات مفید دولت در سال 94 در سیستان و بلوچستان بود.
وی همچنین گفت: خوشبختانه در هفته دولت امسال 779 طرح با اعتباری افزون بر چهار هزار و 500 میلیارد ریال در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید که در مقایسه با هفته دولت سال قبل رشد 90 درصدی را نشان می دهد.

*** کلانشهر زاهدان رکورد دار حاشیه نشینی در کشور
رئیس شورای شهر زاهدان نیز در این همایش گفت: افزون بر یک سوم جمعیت کلانشهر زاهدان حاشیه نشین هستند که متاسفانه بیشترین حاشیه نشین را در بین شهرهای کشور در خود جای داده است.
محمدامیر براهویی افزود: از طرفی مهاجرت مردم از روستاها به شهر زاهدان باعث شده این شهر پس از کرج رتبه دوم رشد شهری را از آن خود کند بنابراین لازم است برای توسعه بیشتر آن و توزیع عادلانه امکانات اقدام بیشتری شود.
وی گفت: متاسفانه هم اینک 150 هزارنفر از مردم زاهدان با کمبود آب رو به رو هستند و عده ای نیز فاقد شناسنامه اند که برای آنان مشکل ساز شده است.
وی همچنین اقدامات شهرداری زاهدان در کاهش معضلات حاشیه نشینان را مثبت ارزیابی کرد و از تخصیص 40 درصد اعتبارات برای توسعه مناطق حاشیه شهر در سال آینده خبر داد.

*** کلاس بی معلم معضل این روزهای سیستان و بلوچستان
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این همایش اظهار داشت: متاسفانه پراکندگی فضاهای آموزشی در این استان سه و نیم برابر حد استاندارد کشور است و این دستگاه با کمبود 12 هزار معلم رو به رو است.
علیرضا نخعی گفت: امیدواریم با عنایت دولت این کمبود نیروی متخصص از طریق آزمون در مدت 3 تا 5 سال به تدریج برطرف شده و بتوانیم به شاخص های استاندارد کشور نزدیک شویم.
وی همچنین گفت: درصد قبولی امتحانات نهایی دانش آموزان سیستان و بلوچستان در سطح کشور به رتبه دوم ارتقا یافته که نتیجه برگزاری 90 هزار ساعت کلاس تقویتی به همت خیران است.
به گزارش ایرنا، در این مراسم تفاهم نامه تعیین تکلیف 218 هکتار زمین در حاشیه شهر زاهدان که برای نخستین بار پس از 80 سال به همت فرمانداری زاهدان با همکاری دادستانی محقق شده است، میان شهرداری زاهدان و اداره ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان امضا شد.
خانجانی فرماندار زاهدان به خبرنگار ایرنا گفت: با این اقدام شایسته، بزرگترین دغدغه ساکنان حاشیه شهر زاهدان برطرف شد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری روز دوشنبه به مناسبت هفته دولت در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان ضمن ادای احترام به ساحت مقدس شهدا، در چند مراسم مختلف و نشست شورای اداری این استان شرکت کرد.
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار