شرکت پالایش نفت تهران تا پنج سال آینده بیش از ١٥ درصد از مصرف انرژی و ١٠ درصد از نفت کوره خود را کاهش می دهد.
کد خبر: ۲۹۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ 06 September 2016
محمد بیدار، مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی در سیاست‌های کلان کشور و آثار آن بر اهداف شرکت پالایش نفت تهران گفت: شرکت پالایش نفت تهران همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در پنج سال آینده بر اساس اهداف تعیین شده و برنامه‌های در حال اجرا، بیش از ١٥ درصد از مصرف انرژی خود را کاهش می دهد.

وی افزود: چهار هدف کلان شرکت پالایش نفت تهران با توجه به حرکت در مسیر استراتژی تولید نقدینگی پایدار و انجام سرمایه‌گذاری برگزیده به منظور افزایش رضایت ذینفعان، افزایش کیفیت بنزین تولیدی به یورو ٥ ، افزایش نقدینگی پالایشگاه ، افزایش سودآوری شرکت از یک دلار به چهار دلار به ازای هر بشکه و تولید شش محصول جدید تا سال ١٤٠٠ تعیین شد.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران به طرح‌های در حال اجرای شرکت پالایش نفت تهران اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های در دست اجرا پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده با تکیه بر استعداد سرمایه های انسانی خود ضمن تولید محصولات با کیفیت و عملکردی ایمن، پالایشگاهی نمونه در ایران، پیشرو در خاورمیانه و مطرح در جهان باشیم.

بیدار با بیان این که شرکت اهداف زیست محیطی و برای تحقق استاندارد ایزو ١٤٠٠٠ فعالیت های متعددی انجام داده است، اعلام کرد: جایگزینی گاز طبیعی به جای نفت کوره، نصب دستگاه زباله سوز، نصب آنالایزر اکسیژن روی ٣٤ کوره، نصب آنالایزر آنلاین گازهای آلاینده روی ٦ کوره از جمله فعالیت های زیست محیطی اجرا شده است.

کاهش نفت کوره پالایشگاه تهران تا ١٠ درصد

وی با اشاره به این که شرکت پالایش نفت تهران طرح افزایش کیفی تولید بنزین یورو ٥ را در دست اقدام دارد، گفت: با افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی این شرکت از ٨٧ به حداقل ٩١ و کاهش مقدار بنزن موجود در آن به کمتر از یک درصد حجمی به قابلیت تولید بنزین یورو ٥ دست خواهیم یافت.

بیدار افزود: با احداث و راه اندازی واحدهای جدید تصفیه نفتای سنگین، تبدیل کاتالیستی مداوم (CCR) و کاهش بنزن، کیفیت بنزین این شرکت به یورو ٥ ارتقا می یابد.

وی با بیان این که پروژه کاهش نفت کوره تولیدی این شرکت در مرحله مقدماتی و بررسی فنی قرار دارد، گفت: نفت کوره تولیدی شرکت پالایش نفت تهران هم اکنون حدود ٢٠ درصد است که با برنامه‌ریزی انجام شده و در صورت اجرای طرح طی پنج سال آینده به کمتر از ١٠ درصد خواهد رسید.

مدیر مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به افزایش سودآوری شرکت اعلام کرد: پروژه مانیتورینگ احتراق کوره در راستای کاهش مصرف سوخت و پروژه های تکمیل واحد آب ترش قدیم و ایجاد خط بخار ٦٥٠ پوند در راستای بهینه سازی تولید، توزیع، مصرف و نگهداشت منابع به بهره برداری رسیده اند، در همین راستا پروژه های جمع‌آوری آب مقطر برگشتی، حذف روغن از آب مقطر برگشتی ، افزایش ظرفیت بازیافت ، احداث واحد ازت و جایگزینی از گاز طبیعی به گاز ازت و احداث توربین گازی دو گانه سوز چهارم در حال انجام هستند و پروژه کاهش نفت کوره تولیدی در راستای بهینه سازی تولید جز برنامه های آینده شرکت است.

شرکت پالایش نفت تهران در ١٥ کیلومتری جنوب تهران واقع شده و شامل دو پالایشگاه جنوبی «شماره ١» و پالایشگاه شمالی «شماره ٢» است که با توجه به نیاز بازارهای داخلی به فرآورده‌های نفتی ساخت این پالایشگاه از سال ٤٤ آغاز و در ٤٧ سال تکمیل شد.

ظرفیت اسمی این پالایشگاه ٨٥ هزار بشکه در روز بوده که طی اصلاحات فرآیندی در سالهای ٥٥ و ٨٢ به ١٢٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین نیاز بازار داخلی، تاسیس و راه‌اندازی پالایشگاه دوم، با ظرفیت ١٠٠ هزار بشکه در روز را در سال ٥٢ ایجاد کرد. در سال ٨٢ ظرفیت این پالایشگاه با اجرای طرحهای توسعه‌ای به ١١٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار