مردم با ایمان و متدین شیعه و سنی سیستان و بلوچستان همچون نیاکان خود ارادت و اهتمام خاصی به فعالیت های قرآنی دارند به طوری که جای جای استان به عنوان محفل انس با قرآن کریم مرکز تربیت حافظان و قاریان این کتاب آسمانی است.
کد خبر: ۲۹۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵ 07 September 2016
قرآن به عنوان کتاب مقدس دین اسلام در باور ما مسلمانان سخنان خداست که به صورت وحی بوسیله جبرئیل امین بر پیامبر بزرگوار حضرت محمد بن عبدالله(ص) نازل شده است این کتاب الهی بزرگترین معجزه آخرین فرستاده خداوند و روشن ترین دلیل بر پیامبری پیامبر رحمت و مغفرت است.
سیستان و بلوچستان به گواه بسیاری از کارشناسان مسائل دینی و اجتماعی یکی از استان های برتر کشور در زمینه فعالیت های قرآنی بحساب می آید به طوری که علاقه مندی به علوم دینی، عشق به اسلام و قرآن و پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جای جای این استان موج می زند و مردم مومن، خداجو و عاشق و دلباخته آن از هر فرصتی برای فراگیری مسائل دینی به ویژه حفظ قرآن کریم بهره می برند.
تربیت افزون بر 50 هزار نفر حافظ قرآن، برگزاری دوره ها و کلاس های متعدد و محافل قرآنی و وجود صدها مسجد و حسینیه و تکیه، سیستان و بلوچستان را به استان حافظان قرآن تبدیل کرده است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به برکت انقلاب اسلامی و رهبری حکیمانه رهبرمعظم انقلاب فعالیت های قرآنی در کشور به ویژه در این استان چشمگیر است.
آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: توجه به قرآن کریم در استان بسیار مطلوب است به طوری که تمام نهادها و دستگاههای متولی در کنار فعالیت های خودجوش مردمی در این امر پیشتاز هستند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان و کرمان با بیان این که ترویج و تبلیغ قرآن کریم از مهمترین رسالت های جامعه اسلامی است گفت: اهتمام و جدیت مردم سیستان و بلوچستان در فراگیری مباحث قرآنی و دینی جای تقدیر و شکرگزاری دارد.
عضو خبرگان رهبری بیان کرد: با توجه به اینکه بهره مندی از آموزه های قرآن یکی از توفیقاتی است که خداوند نصیب بندگان خود کرده در این راستا اقدامات مطلوبی در استان صورت گرفته و در حال انجام است.
مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: عموم مردم شیعه وسنی این استان توجه و اهتمام خاصی به مسائل دینی و مذهبی دارند به طوری که وجود قرآن کریم عامل اصلی وحدت و هبستگی آحاد مردم استان است.
عباس صفدری افزود: در سیستان و بلوچستان به برکت نظام جمهوری اسلامی و علاقه مندی و ارادت مردم به قرآن کریم شاهد گسترش روز به روز محافل قرآنی و دینی در جای جای استان هستیم.
وی گفت: هم اینک بیش از60 شرکت و موسسه قرآنی در بخش های مختلف در سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند به طوری که فعالیت مستمر و پویای آنها ظرفیت مناسبی را برای ترویج فعالیت های قرآنی در استان فراهم کرده است.
وی گفت: هم اینک تعداد زیادی قاری ممتاز ملی و بین المللی در سنین مختلف در سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی تصریح کرد: علاقه مندی مردم سیستان و بلوچستان به معارف دینی به حدی است که برگزاری هرگونه کلاس های قرآنی، جشنواره ها و غیره در استان با استقبال بی نظیر علاقه مندان و خادمان قرآن روبه رو می شود.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان نیز گفت: طرح تربیت حافظان قرآن کریم از سوی اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت 10 تا 15 میلیون حافظ قرآن کریم به اجرا در آمده است.
حجت الاسلام اسماعیل تدینی افزود: در این راستا از سال 91 تاکنون 52 هزار نفر از مردم استان زیر پوشش طرح تربیت حافظان قرآن کریم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: این استان در اجرای این طرح در سال های 91 تا 94 توانست 46 هزار حافظ قرآن کریم را تربیت کند که خوشبختانه این طرح به صورت کامل در سیستان و بلوچستان اجرا شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: طرح تربیت حافظان قرآن کریم در سه مقطع هفت تا 12 سال حفظ جزء 30 قرآن کریم، 12تا 18 سال حفظ یک جزء و 30 و بزرگسالان حفظ جزء 30، یک و 2 قرآن کریم را شامل می شود.
حجت الاسلام تدینی با قدردانی از مسئولان و مردم سیستان و بلوچستان در اجرای موفق طرح تربیت حافظان قرآن کریم گفت: با توجه به علاقه مندی فراوان مردم این استان به فراگیری مسائل دینی این طرح همچنان با قوت در استان درحال اجراست.
وی خاطر نشان کرد: مردم متدین و دیندار سیستان و بلوچستان با سابقه ارزشمند در عرصه دین همواره با اشتیاق وصف نشدنی در فعالیت های مختلف دینی و مذهبی شرکت می کنند که این مهم بسیار ارزشمند است.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به علاقه مندی مردم استان به مفاهیم قرآنی سی و یکمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور از امروز 17 شهریور به مدت سه روز در 2 تالار فردوسی وملاصدرا این دانشگاه آغاز می شود.
عبدالحمید بحرپیما اظهار داشت: این دوره از جشنواره در 6 بخش شفاهی، کتبی، ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری ویژه دانشجویان خواهر و برادر سراسر کشور برگزار می شود.
وی برپایی جشنواره قرآنی را فرصتی مغتنم برای انس بیشتر جوانان با کلام الهی عنوان کرد و گفت: 670 اثر به این جشنواره ارسال شده است.
وی تصریح کرد: سی و یکمین جشنواره سراسری قرآن وعترت باهدف وحدت و انسجام میان اقوام و ترویج فرهنگ قرآنی برگزار می شود به طوری که ضمن حضور مهمانان کشوری و استانی361 دانشجو شامل140 نفر در بخش شفاهی و 170 نفر کتبی به رقابت می پردازند که بعد از داوری 107 اثر برگزیده در بخش های مختلف مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه 12نفر از بهترین داوران قرآنی کار داوری و قضاوت این جشنواره را برعهده دارند گفت: برپایی نمایشگاه آثار هنری از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار