رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: علاوه‌بر علمای گذشته، آثار علما و مراجع معاصر نیز در حال دیجیتالی شدن است تا امکان استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این آثار را برای علاقه مندان فراهم سازد.
کد خبر: ۲۹۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ 07 September 2016
 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری روز چهارشنبه - 17 شهریور - در دیدار تولیت آستان حضرت معصومه(س)، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز، گفت: این مرکز در سال 67 به دستور مقام معظم رهبری در راستای نشر هرچه بیشتر معارف اسلامی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به آغاز دیجیتالی کردن منابع اسلامی از سال 75 گفت: دیجیتالی شدن آثار اسلام و جمع شدن آنها موجب دسترسی هرچه آسان‌تر و دقیق‌تر آنها برای اساتید و پژوهشگران است، از این رو دیجیتالی کردن آثار اسلامی در دستور کار قرار گرفت و امروز علاوه‌بر منابع اسلامی فقهی، اصولی، تفسیری و...، مجموعه آثار علمای برجسته تشیع نیز در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور افزود: علاوه بر علمای گذشته، آثار علما و مراجع معاصر نیز در حال دیجیتالی شدن است تا امکان استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این آثار را برای علاقه مندان فراهم سازد.

وی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از 20 هزار جلد کتاب دیجیتال در این کتابخانه قابل دسترسی برای علاقه‌مندان است که از سراسر دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند.

شهریاری افزود: از دیگر اقدامات این مرکز، راه‌اندازی بزرگترین دیتاسنتر علوم اسلامی با حضور وزیر ارتباطات بود که بستر سخت‌افزاری و زیرساختی را برای انتشار علوم اسلامی از قم به جهانیان فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در گذشته فن‌آوری اطلاعات تنها ابزاری برای انتقال مفاهیم و مطالب بود، گفت: امروزه این کاربری به صورت گسترده‌ای شده و علاوه‌بر ابزار بودن، به اندازه‌ای گسترش یافته که سبک زندگی را تغییر داده است و سیطره آن در زندگی ها و خانه ها نفوذ یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور درباره ضرورت استفاده از امکانات مجازی در راستای نشر فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: فرهنگ انقلاب در سال‌های اخیر با توجه به ظرفیت موجود در فضای مجازی، در سراسر جهان منتشر شده و همگان نسبت به آن آگاه شده‌اند؛ این در حالیست که استفاده از روش‌های سنتی در عین تأثیرگذاری، نمی‌توانست برای مخاطبان جهانی پاسخگو باشد.

وی افزود: امروزه حاکمیت ها تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته اند و مردم به وسیله آن حکومت ها را تحت تأثیر قرار می دهند؛ حکومت هایی که نسبت به این عرصه و مدیریت آن غافل باشند، در معرض چالش ها قرار خواهند گرفت. 

شهریاری در پایان تصریح کرد: آنچه که مسلم است، در آینده، بیشتر جنگ ها، جنگ های الکترونیکی است که توجه به امنیت فضای مجازی و فرهنگ سازی در این عرصه اهمیت زیادی خواهد داشت.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار