با مخاطبان
اینجاست که نه اندیشه حصر و حبس و زیر زمینی میشود و نه هم درخت رو به رشد اندیشه خشک میشود بلکه موجب تعالی و ترقی بشر وجامعه و بلکه موجب ازاد اندیشی و بارور شدن درخت اندیشه در نهایت ازادی اندیشه میشود.
کد خبر: ۲۹۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲ 10 September 2016
تابناک کهگیلویه وبویراحمد،آنچه در زیر آورده شده است از سری یاد داشت های مخاطبان تابناک کهگیلویه وبویراحمد است که عینا درج می شود و تابناک کهگیلویه وبویراحمد آن را تایید یا تکذیب نمی نماید شما هم می توانید نظر خود را در خصوص این مطلب بیان کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
اندیشه بدون پرسش خواهد خشکید!
بشر موجودی پرسشگر و اهل تعقل است؛ در یافتن چرایی وچیستی خلقت در ابعاد مختلف آن مورد توجه و علاقه بشر است؛ تلاش بی پایان این مخلوق برای رونویسی از مظاهر هر حیات و دستیابی به رموز خلقت و بهره گیری از آن برای زندگی بهتر ؛قرن هاست که ادامه دارد: این تلاش رمز بقای نوع بشر در میان انواع گونه های مختلف از مخلوقات عالم هستی است ؛ سئوال؛ بارزترین عنصر تمایز انسان از دیگر مخلوقات و مهمترین عنصر بشریت در طول تاریخ به حساب می آید:
( ز کجا آمده ام ) ؟ او به دنبال مبدا آفرینش است ؛ میگوید خلقت چیست؟ سر چشمه آن کجاست؟ در کدام بعد زمانی و مکانی قرار دارد؟ با تمام توان به دنبال مبدا افرینش است:
( امدنم بهر چه بود) هدف از خلقت انسان و دیگر مظاهر حیات چه بوده است؟ آیا امری اتفاقی است یا امری هدفمند؟ اگر اتفاقی است چگونه و اگر هدفمند است چرا ؟
( به کجا می روم اخر ) ؟ وقایع و رخدادهای پس از مرگ چیست ؟ و کیفیت آن چگونه است ؟ آیا می توان موجودی را خلق کرد ؟ آیا می توان از مرگ او جلوگیری کرد؟ اینها فقط برخی از سئوالات بشری است که از شروع خلقت به صور و اشکال مختلف وجود داشته است و دارد : باقی مانده های سنگ نوشته ها و الواح گلی و نقاشیهای دیوار غارها که محل زندگی انسانهای اولیه بوده است رد پای این سئوالات را نشان می دهد: انسان همواره اول سئوال کرده و سپس در پی پاسخ بوده است بنابر این دانش امروزی بشر مرهون هزاران بلکه میلیونها سئوال است که او در طی قرنها از خود پرسیده است:
ازلی ترین سئوال بشر نزدیک به میوه ممنوعه است که انسان را از بهشت خالق به زمین خاکی تبعید کرد ؛ بنابراین انسان حتی از پرسشگری نزد خالق خود هم نگذشت ؛ و هزینه این پرسشگری را به تایید کتاب های مقدس و آسمانی پرداخت می کند ؛ تمامی کتابهای اسمانی و همه پیامبران الهی رهبران راستین بشریت بر روحیه پرسشگری انسان صحه گذاشتند و آن را ترغیب و تهییج کرده اند و هیچ کدام از آنان سعی نداشتند تا انسان را از این جوهره خود خالی کرده او را به مخلوقات پست تر تنزول دهند: تخفیف روح پرسشگر بشری به موجودی دنباله رو و بی سئوال ؛ انسانی خاموش و کم فروغ ؛ انسانی ساکن و کم تحرک و بشری به واقع با آرزوهای بلند می سازد:
و چه درست اندیشیده اند که راه حکومت و استیلا حقوق بر انسانها تنها بستن روح پرسشگری در ایشان است:
بنا بر این راه توسعه علمی و همه جانبه و فراگیر و دستیابی به قلل رفیع دانش بشری فقط و فقط در سایه توسعه پرسشگری و حفظ ارزشهای والای ازادی اندیشه ممکن است ؛ اندیشه را به هر شکلی باید پاس داشت ؛ از حصر ان باید خودداری کرد درخت اندیشه را باید با پرسشگری آبیاری نمود زیرا که اندیشه بدون پرسش خواهد خوشکید و انچه باقی خواهد ماند ابشخوری است که توان و اندیشه ای نحیف و ضعیف خواهد بود؛ در جامعه ای که تولید علم و فرهنگ به عنوان یک کالای ارزشمند با استاندارد های بالا انجام نشود؛لاجرم باید منتظر تهاجم فرهنگ بیگانه بود؛ چنین فرهنگی چه بخواهیم و چه نخواهیم در قالب مصنوعات منبعث از پیشرفت های علمی؛ خود را به رخ خواهد کشید و پذیرنده را در خود خواهد بلعید ؛ دانشگاه ها؛ حوزه های علمیه و نهادهای علمی محل تولید علم و فناوری هستند و در صف مقدم سئوال و پرسش و در پی یافتن پاسخ و جوابی متعالی هستند لذا باید شرایط لازم را برای حیات طیبه آنها فراهم کرد ؛ اگر خیل عظیم دانشمندان و نخبگان یک جامعه گرایش پرسشگری و کنشگری را نصب العین خود قرار دهند و حاکمان نیز گفتمان حکومت را بر پرسش استوار سازند و پاسخگوی پرسش های مطرح باشند جامعه به یک مدینه فاضله بشری تبدیل خواهد شد ؛ نمونه بارز ان را در این چند سال اخیر در دیدارهای صمیمی دانشجویان جوان با مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) شاهد هستیم و ان حضرت در کمال متانت اجازه میفرمایند تا پرسشگران پرسش های خود را بدون دغدغه و لکنت زبان بیان کنند و حتی پرسش های انتقادی خود را مخصوصا از شخص خود مقام عظمی رهبری: اینجاست که نه اندیشه حصر و حبس و زیر زمینی میشود و نه هم درخت رو به رشد اندیشه خشک میشود بلکه موجب تعالی و ترقی بشر وجامعه و بلکه موجب ازاد اندیشی و بارور شدن درخت اندیشه در نهایت ازادی اندیشه میشود.
هادی جلالی زاده
20شهریور 1395
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار