حق انشعاب فاضلاب ،قانونی برای همه یااعمال سلیقه ای برای ما؟!
عده ای از شهروندان سرابله دراعتراض به روند دریافت حق انشعاب فاضلاب ،آن را مغایر با دستورالعمل های وزارت نیرو می دانند اما از سویی مسئولین شرکت آب وفاضلاب استان با رد این ادعا ؛تعیین تعرفه را خارج از حیطه وظایف این شرکت عنوان کرده اند
کد خبر: ۲۹۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳ 11 September 2016

تصفیه خانه فاضلاب شهرسرابله با هدف جمع آوری ،پالایش وتصفیه فاضلاب شهرسرابله در زمینی به مساحت 5/2هکتار با فرآیند سیستم لجنی فعال با هوادهی گسترده وظرفیت تصفیه 9هزارمترمکعب آب در شبانه روز احداث وافق طرح جمعیتی بالغ بر20هزاررا تحت پوشش قرار می دهد

به گزارش تابناک ایلام،همزمان با آغاز عملیات ساخت این تصفیه خانه وفرآیند لوله گذاری و واگذاری انشعاب به مشترکین شهرسرابله،شرکت آب فاضلاب شهری با تعیین تعرفه هایی ،روند دریافت حق انشعاب وحق نصب شبکه فاضلاب شهری را با درج ارقامی درفیشهای آب به مشترکین ابلاغ نمود.

درحالیکه مشترکین شهرسرابله باتوجیه اینکه هزینه های اعلام شده مغایر با دستورالعملهای ابلاغی وزارت نیرو بوده از پرداخت هزینه های فوق خودداری می کنند، از سویی مسئولین آب فاضلاب شهری هزینه های ابلاغ شده را درراستای مصوبات شورای اقتصاد دانسته وپرداخت آنرا بعنوان حق غیرقابل گذشت شرکت متبوع لازم الاجرا می داند.این درحالیست که این روزها مامورین شرکت آب وفاضلاب شهری سرابله بمنظور استیفای حقوق خود ، روند قطع آب مشترکینی که از پرداخت حق انشعاب خودداری نموده اندرا آغاز کرده اند،ولی از سویی دیگر مشترکین معترض به این روند؛ با اصرار بر خواسته خود واز طریق مراجعه به دستگاههای نظارتی، لزوم ورود آنان به این مقوله را خواستار شده اند.

 
جمعی از شهروندان سرابله در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام از روند دریافت حق انشعاب فاضلاب توسط شرکت آب و فاضلاب اعتراض داشته و دریافت مبلغ فوق را بر خلاف دستور العمل و قوانین موجود عنوان کرده و از مسئولین این شرکت ، تجدید نظر در میزان حق انشعاب دریافتی را خواستار شدند.

یکی از شهروندان ومشترکین معترض که خواست نامش فاش نشود در زمینه گفت:دریافت هزینه های سرسام آور تحت عنوان حق انشعاب فاضلاب از شهروندان سرابله ای با دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت نیرو کاملا مغایرت دارد واین هزینه ها دراستان ایلام بصورت سلیقه ای اعمال شده اند.

این شهروند سرابله ای اظهارکرد: در اعتراض به این روند با تمام دستگاههای نظارتی استان مکاتبه لازم به عمل آورده ودریافت چنین وجهی از مشترکین بنوعی اجحاف درحق شهروندان تلقی می شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت مالی واقتصادی ضعیف بسیاری از شهروندان امکان پرداخت چنین وجهی مقدور نبوده وجای تاسف دارد که شرکت آب وفاضلاب برای درافت این وجه غیرقانونی از حربه قطع انشعاب آب آشامیدنی مردم استفاه می کند.

قباد پرویزی یکی دیگر از شهروندان سرابله ای گفت: چندماه پیش با درج مبلغ 500هزارتومان بعنوان حق انشعاب در فیشهای آب دراقساط 10هزارتومانی حتی چند قسط هم پرداخت نمودیم اما در ماه اخیرا این ارقام تغییر کرده وبه بالای یک میلیون تومان رسیده است .

این شهروند گفت: درحال حاضر بسیاری از مردم به این موضوع اعتراض کرده وحتی طی صورتجلسه هایی به نمایندگان مجلس ودستگاههای نظارتی این موضوع منعکس شده است،واقعا مردم توان پرداخت این مبالغ را ندارد.

پرویزی افزود: براساس اطلاعاتی که از سایر استانها کسب کرده ایم دریافت مبالغ فوق با مصوبه های وزارت نیرو همخوانی ندارد این درحالیست که پیمانکار مجری پروژه ،درحین اجرا،آنچنان باید وشاید وبصورت اصولی طرح را اجرا نکرده است پس بنابراین ضرورتی ندارد این پرداختها با سایر نقاط کشور تفاوت داشته باشد!لذا از مسئولین می خواهیم بمنظور مساعدت با مردم به این موضوع مهم رسیدگی نمایند

اما از سویی معاون امور مشترکین شرکت آب وفاضلاب استان ایلام در گفتگو با خبرنگار تابناک ،دریافت حق انشعاب فاضلاب در شهر سرابله را کاملا قانونی دانسته واظهار کرد:در بحث دریافت مبلغ فوق دو نوع حق تحت عنوان حق انشعاب وحق نصب تعریف شده است. حق انشعاب براساس مصوبه شورای اقتصاد وبا ابلاغ وزارت نیرو تعیین می شود ودرتمام نقاط کشور لازم الاجراست.

محمد رضا دادگر گفت: اما حق نصب تنها برای کسانی اعمال می شود که به شبکه فاضلاب شهری اتصال دارند وشامل همه شهروندان نمی شود.این موضوع هم براساس مصوبه جداگانه شورای اقتصاد ووزرات نیرو اعمال می شود وشرکتهای استانی هیچگونه دخل وتصرفی درآن ندارند.

دادگر افزود: شرکت آب وفاضلاب استان با استناد به دستورالعمل ابلاغی وزیر وبراساس مصوبات شورای اقتصاد مبادرت به تعیین حق انشعاب وحق نصب از مشترکین نموده وبرای رفاه حال مشترکین،این مبلغ  درقالب اقساط 24ماه از آنان دریافت می شود .

وی ادامه داد: مشترکین عزیز باید بدانند که این شرکت می توانست بصورت یکجا حقوق خود را دریافت نماید، اما تنها در راستای مساعدت با حال آنان ،حق انشعاب ونصب فاضلاب در اقساط 24ماهه دریافت می شود ،این درحالیست که شرکت آب وفاضلاب بصورت نقدی این مبالغ را به پیمانکار پروژه پرداخت کرده است.

دادگر بیان داشت : شرکت آب وفاضلاب استان هیچگونه دخالتی در تعیین تعرفه ها ندارد وتنها مجری بخشنامه های ودستورالعمل های ابلاغی مقام مافوق است وتعرفه تعیین شده درشهرسرابله شامل حق انشعاب وحق نصب است که حق انشعاب در شهر سرابله 70درصد حق انشعاب آب تعیین شده وحق نصب نیز براساس ارقام مصوب هیات مدیره هرشرکت تعیین شده است که با توجه نوع لوله ،قطر آن وهزینه های نصب متغیراست.

وی درپایان همکاری مشترکین با شرکت آب وفاضلاب را خواستار شد وتصریج کرد: انتظار داریم که مشترکین شهر سرابله درپرداخت حق انشعاب فاضلاب با این شرکت همکاری لازم بعمل آوردند زیرا هدف مجموعه آب وفاضلاب استان خدمت بهینه به شهروندان است .

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
خداشاهده هرباردیدن قبض آب وبرق وگازباعث ناراحتی شدیدمون میشه وبایداسمشوقبض های نجومی گذاشت چون به صورت نجومی هرماه میره روشون ظاهراهم برای دولت وهم مجلس تحت فشاربودن مردم مهم نیست چون هیچ کس واکنشی نشون نمیده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار