نماینده مردم شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز گفت: سه عامل مهم «رسوب، تبخیر و ریزگردها» منابع آبی چاه نیمه های سیستان را تهدید می کنند که بایستی دولت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به چاه نیمه ها اقدام مهم و اساسی انجام دهد.
کد خبر: ۲۹۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳ 16 September 2016
حبیب الله دهمرده چهارشنبه شب در دیدار با نخبگان شهرستان زابل افزود: منابع آبی چاه نیمه های شماره یک، 2، سه و چهار در مجموع ظرفیت ذخیره سازی یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب را دارد اما 300 میلیون متر مکعب آن تبخیر می شود که این رقم 12 برابر آب انتقالی به زاهدان است.
وی بیشترین حجم تبخیر منابع آبی چاه نیمه ها را در فصل بادهای موسمی 120 روزه دانست و تصریح کرد: گرمای هوا به اندازه بادهای موسمی 120 روزه سیستان بر تبخیر آب تاثیر ندارد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل بر کشت درخت، ایجاد بادشکن و پنل آبی برای جلوگیری از تبخیر آب تاکید کرد و گفت: بدنبال عقد قرارداد با معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم تا به صورت آزمایشی از ایده های نوین دانشمندان ایرانی و دنیا استفاده کنیم.
دکتر دهمرده برگزاری همایش های بین المللی از سوی دانشگاه زابل، امضای تفاهم نامه جدید با کشور افغانستان در خصوص حق آبه هیرمند و مطالعه آب های ژرف توسط کارشناسان روسی را برای جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری منابع آبی چاه نیمه ها ضروری دانست.
وی با بیان اینکه انتقال آب دریای عمان برای استفاده آشامیدنی شهرهای زاهدان و زابل توجیه دارد، تصریح کرد: به موازات این طرح بر روی باروری ابرها، حق آبه و چندین روش دیگر مطالعه شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 400 میلیون مترمکعب از محل منابع آبی چاه نیمه ها به طرح 46 هزار هکتار آبیاری مزارع بوسیله لوله اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: افزون بر 75 درصد از نیروهای این طرح بومیان منطقه هستند و معاون وزیر جهادکشاورزی هر ماه با حضور در منطقه سیستان از این طرح بازدید می کند.
به گزارش ایرنا چاه نیمه ها گودالهای بزرگ طبیعی در منطقه سیستان هستند که برای ذخیره آب مورد نیاز شهرستانهای پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان و زاهدان استفاده می شود، آب این منابع یا گودالها از طریق رودخانه هیرمند و بارندگی ها و جاری شدن سیلابهای ناشی از این بارندگی ها که به دشتمال معروف است، تامین می شود.
آب جمع آوری و ذخیره شده در این گودالهای بزرگ که به چاه نیمه های شماره یک، 2، سه و چهار معروفند در سالهای خشکی و قطع جریان آب رودخانه هیرمند، برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی شهرها و روستاهای منطقه سیستان و آشامیدنی شهر زاهدان استفاده می شود.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
این منطقه با عنوان حوزه انتخابیه زابل دارای 2 نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار