تابناک: شهردار اصفهان گفت: ایجاد خانه‌های ادوار تاریخی در اصفهان در آینده‌ای نزدیک موزه متحرکی را در این شهر ایجاد می‌‌کنند.
کد خبر: ۲۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 30 April 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از مهر، سید مرتضی سقائیان نژاد شامگاه پنجشنبه در آئین افتتاحیه مرکز فرهنگی سلجوقی اصفهان با اشاره به نامگذاری روز ۳ اردیبهشت به نام روز نکوداشت اصفهان از سال ۸۴ تاکنون اظهار داشت: ظرفیت‌ها و داشته‌های اصفهان اصلی‌ترین دلیل این نامگذاری بوده است و طی سال‌های اخیر با توجه به برنامه‌های متنوع فرهنگی این روز به هفته نکوداشت اصفهان تبدیل شده است.

وی هدف از برگزاری هفته نکوداشت اصفهان را هویت بخشی به داشته‌های شهر تاریخی اصفهان به ویژه در راستای توجه نسل جوان به این امر عنوان کرد و ابراز داشت:‌ داشته‌های تاریخی شهر اصفهان همانند کوه بزرگی است که می‌توان با معرفی و شناخت آن در مقابل طوفان‌های فرهنگی به خوبی ایستادگی کرد.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان با محوریت میدان امام علی (ع) گفت: معرفی ظرفیت‌های موجود در شهر اصفهان بازمانده از دوران سلجوقی اولویت برنامه‌های نکوداشت هفته اصفهان در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه اندازی مرکز پژوهشی و موزه متحرک دوره سلجوقیه در میدان امام علی (ع) پس از پایان عملیات عمرانی این میدان ابزار داشت: در این راستا ظرفیت موجود در محله یهودیه که در تمام کاخ‌های دوره سلجوقیه مشهود است الزام اجرای این پروژه را می رساند.

سقائیان نژاد با تاکید بر تاثیرگذاری اصفهان در فرهنگ حوزه بیان داشت: آنچه در فرهنگ حوزه برقرار شده است، دانش‌نامه نظامیه‌ای بود كه ۱۱ مورد آن در اصفهان بنا نهاده شد و در این راستا حوزه اصفهان شكل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تمام دوران قبل و بعد از انقلاب در اصفهان همچون تسبیحی به هم گره خورده‌اند، ‌افزود: اصفهان در دوره آل بویه و سلجوقیه تمدن بزرگ اسلامی را بر جهان ثابت کرد و در دوره صفویه استمرار شاخص‌های تمدن اسلامی ادامه داشت به طوری كه این دوره را می‌توان پشتوانه انقلاب اسلامی و شكل‌گیری تئوری ولایت فقیه تلقی كرد.

شهردار اصفهان خانه مهدویت و آینده پژوهی را آخرین خانه ادوار تاریخی تمدنی ایران دانست و ابراز داشت:‌ خانه‌های سلجوقیه، صفویه، مشروطه و خانه انقلاب و مهدویت و آینده پژوهی زیر بنای تمدن بزرگ اسلامی را فراهم می‌کند و قرار است همچون موزه‌ای متحرك حركت كنند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از ۳ خانه تاریخی در شهر اصفهان اظهار داشت: دو خانه تاریخی دیگر نیز در حال آماده سازی و طرح ریزی است که تاکنون یکی از این خانه‌ها با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال بهره‌برداری است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :