دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی
در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان اولویت با تولیدات داخلی است و نمی‌توانیم اجازه دهیم با وجود تولید خودروهای مناسب در داخل استان واردات انجام شود.
کد خبر: ۳۰۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 02 May 2015

دهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که با حضور مسوولان استان، نمایندگان بخش خصوصی و سه نفر از نمایندگان استان در مجلس برگزار شد، موضوعات مختلفی از قبیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تجدید نظر در شرایط صدور مجوز واحدهای تولیدی و موضوع بیمه تامین اجتماعی و سامان‌دهی کارگران ساختمانی بحث و تبادل نظر شد.

دکتر جبارزاده در ابتدای سخنان خود نیز ضمن تبریک آغاز فعالیت هیات نمایندگان و هیات رییسه جدید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ابراز امیدواری کرد این اتاق در دوره جدید بتواند در اقتصاد کلان کشور نقش موثری ایفا کند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به ایجاد شعبه ویژه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در دادگستری استان از مسوولان دستگاه قضایی استان در این خصوص قدردانی کرد و گفت: این اقدام یکی از خواسته‌های بحق بخش خصوصی بود که تحقق آن قابل تقدیر است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ادامه روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان، برای استفاده از تولیدات داخلی در این خصوص تاکید کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی و ارتقای امنیت جان و مال مردم دارد.

دکتر اسماعیل جبارزاده در دهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، با اشاره به نوسازی یک‌هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی استان در سال گذشته، اظهار داشت: عملکرد استان در این زمینه قابل قبول است و این روند باید در سال جاری نیز با محوریت اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان ادامه یابد.

وی افزود: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنان اولویت با تولیدات داخلی است و نمی‌توانیم اجازه دهیم با وجود تولید خودروهای مناسب در داخل استان واردات انجام شود.

جبارزاده تصریح کرد: در صورت نیاز به واردات نیز این امر باید از طریق شرکت‌های خودروسازی صورت گیرد، چرا که در این صورت از ارایه خدمات پس از فروش نیز اطمینان حاصل می‌شود.

وی همچنین از سیستم بانکی استان خواست با توجه به هزینه نسبتا بالای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، تسهیلات ویژه‌ای در این زمینه اعطا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست بر راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان به معنای واقعی تاکید کرد و گفت: پنجره واحد حلال مشکلاتی است که در زمینه صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری و تولید پیش می‌آید و همه دستگاه‌ها باید به این موضوع اعتقاد کامل داشته باشند.

وی در ادامه بر ضرورت سامان‌دهی کارگران ساختمانی تاکید کرد و افزود: انجمن صنفی کارگران ساختمانی با همکاری شهرداری تبریز در خصوص ایجاد شرکت‌های ارایه خدمات کارگری در امور ساختمانی و شناسایی محل‌های مناسب برای تجمع کارگران اقدامات لازم را انجام دهد.

جبارزاده ضرورت سامان‌دهی بیمه کارگران ساختمانی نیز را یادآوری و خاطرنشان کرد: انصاف نیست حق بیمه‌ای که دولت برای کارگران ساختمانی اختصاص داده در صنوف دیگر هزینه شود و افرادی به نام کارگر ساختمانی از بیمه استفاده کنند.

جبارزاده افزود: سازمان تامین اجتماعی استان مشابه اقدامی که در خصوص سامان‌دهی بیمه قالیبافان و شناسایی قالیبافان واقعی انجام داد در خصوص کارگران ساختمانی نیز انجام دهد.

وی از نمایندگان استان در مجلس خواست در خصوص افزایش بودجه بیمه کارگران ساختمانی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

قوانین دست و پاگیر سبب خروج سرمایه‌گذاران از آذربایجان‌شرقی می‌شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برخی قوانین دست و پا گیر سبب شده تا عده‌ای از سرمایه‌گذاران استانی، سرمایه‌های خود را به خارج از استان منتقل کنند.

به گزارش خبرنگار ما ، رضا رحمانی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شرایط کسب و کار کشوری و استانی بر برنامه‌ریزی برای بهبود کسب و کار تاکید کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمات هماهنگ کشوری در زمینه صنایع اظهار داشت: متاسفانه برخی قوانین دست و پا گیر سبب شده تا عده‌ای از سرمایه‌گذاران استانی، سرمایه‌های خود را به خارج از استان منتقل کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: باید زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد بسترهای مناسب تهیه کنیم چرا که موضوع سرمایه حساس بوده و به راحتی فرار سرمایه رخ می‌دهد.

وی افزود: لزوم احداث واحدهای صنعتی در محدوده 30 کیلومتری شهرها باید با تدابیر لازم صورت گیرد تا مشکلاتی برای واحدهای صنعتی پیش نیاید.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که مشکلی در زمینه صدور مجوز از سوی ادارات مختلف وجود دارد، ایرادات به خوبی بیان شده و در اسرع زمان مشکلات حل شود.

وی اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار در کشور تابعی از فضای کسب و کار در استان‌ها است که به صورت تجمیعی در کل کشور موثر می‌شود.

بانک‌ها به رقبای واحدهای تولیدی مبدل شده‌اند

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در حال حاضر بانک‌ها خود به رقبای واحدهای تولیدی تبدیل شده در حالی که باید بانک‌ها مشوق تولید کنندگان باشد.

به گزارش خبرنگار ما ، احمد محمدزاده در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی وی با اشاره به انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید اتاق بازرگانی گفت: امیدواریم این ترکیب جدید با همکاری و هماهنگی اعضا موفقیت بیشتری به دست آورد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ادامه با اشاره به گزارش کمیته حقوقی شورای گفت‌وگو در مورد علل تعطیلی واحدهای صنعتی گفت: عدم داشتن استراتژی واقعی صنعتی و عدم توجه دولت قبلی به تذکرات اقتصاد دانان از زمینه های تعطیلی واحدهای تولیدی استان بوده است.

وی افزود: کسب رتبه 21 در فضای کسب و کار کشور و ورود افراد ناشایست برای دریافت تسهیلات و مصرف تسهیلات در بخش غیر تولید از دیگر علل تعطیلی واحدهای صنعتی بوده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک‌ها خود به رقبای واحدهای تولیدی تبدیل شده است در حالی که باید بانکها مشوق تولید کنندگان باشد.

وی عدم اصلاح قانون مالیات را موجب افزایش تورم دانست و گفت:  به طور متوسط 20 درصد از  سرمایه واحدهای تولیدی به علت تاخیر در فروش بلوکه می شود و همین امر مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خاطر نشان کرد: عدم سرمایه‌گذاری دولت در ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ در طی سه دهه و عدم نوسازی صنایع به علت تحریم‌ها و عدم تخصیص صنعت از هدفمندی یارانه ها علی رغم تصویب دولت و عدم اصلاح قانون کار از مشکلات فرا روی واحدهای تولیدی استان به شمار می‌رود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حمایت از واحدهای تولیدی واقع در حومه شهر تبریز از سوی سازمان محیط زیست را خواستار شد و گفت: واحدهای تولیدی سبز استان افتخاری برای صنعت به شمار می روند که امیدواریم با حمایت بیشتر مشکلات توسعه ای این واحدها هم حل و فصل شود.

بیمه کارگران ساختمانی و شغل‌های زیان آور تقسیط شود

 نماینده کلیبر در مجلس شورای اسلامی خواستار تقسیط بیمه کارگران ساختمانی و بیمه شغل‌های سخت و زیان آور شد و گفت: برای کاستن از مشکلات پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان افزایش زمان تقسیط‌ها مناسب است.

به گزارش خبرنگار ما  ، ارسلان فتحی‌پور  در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی بر رفع مشکلات بیمه ای مشاغل سخت و زیان آور تاکید کرد و اظهار داشت: باید تولید با سود معقول مورد توجه باشد و صادرات غیرنفتی افزایش یابد و واردات محدود شود.

وی با اشاره تحمیل هزینه‌های سنگین به کارفرمایان در بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور تاکید کرد: بار مالی سنگینی به کارفرمایان تحمیل می‌شود که این موضوع از دید نمایندگان مجلس پنهان نیست و رصد می‌شود.

نماینده کلیبر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در عین حال نمی‌توان  به علت بار مالی برای کارفرمایان از حقوق کارگران زحمتکشی که در معرض آسیب‌های متعدد هستند و در عین حال از امنیت شغلی کافی نیز برخوردار نیستند گذشت و آنان را نادیده انگاشت.

فتحی‌پور با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد در زمینه مصوبات مجلس گفت: اینکه گفته شود مصوبات مجلس فله‌ای است غیرقابل قبول بوده و مسئولیت دارد و مصوباتی که صورت می‌گیرد به صورت کارشناسی شده و مطالعه شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر مطلوب نیست، گفت: با وجود این مسئله تامین اجتماعی کارهای خوبی انجام داده است و در جلساتی که با دولت داشته ایم این اقدامات بررسی شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار  تقسیط بیمه کارگران ساختمانی و بیمه شغل‌های سخت و زیان آور شد و گفت: برای کاستن از مشکلات پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان افزایش زمان تقسیط‌ها مناسب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار