لحظه به لحظه با سفرروحانی به اصفهان-18
تابناک:رئیس جمهور گفت: اگر بتوانیم در اصفهان صنعت گردشگری را توسعه دهیم، شاهد تحول بزرگی در سطح اقتصاد استان هستیم و جوانان این شهر پیشرفت مناسبی می کنند.
کد خبر: ۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴ 05 February 2015

به گزارش تابناک، آخرین برنامه حسن روحانی در پایان نخستین سفر استانی اش به اصفهان نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات بود.

روحانی در این نشست ابتدا به استقبال صورت گرفته از خودش اشاره کرد و گفت: استان اصفهان یک استان زیبا و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی است.


مهم ترین نکات صحبت های روحانی در این نشست خبری به شرح زیر است:

* در این سفر 28 پروژه با ارزش 651 میلیارد تومان کلید خورد که تا پایان سال 95 به اتمام می رسد.

* با وجود مشکلات اصفهان چندین پروژه درباره موضوع آب در نظر گرفته شده هم چنین به استاندار و وزیر نیرو دستورداده شده که هر چه سریع تر اقداماتی را در راستای مشکل خشکی زاینده ورد انجام دهند. برای مشکل کشاورزان هم باید تلاش کنیم تا مصرف آب بهینه شود و کشاورزی نوین رونق پیدا کند.

* مسئله هوای اصفهان نیز یکی دیگر از مشکلات این استان است که قدم هایی در راستای آن برداشته شده و با توزیع بنزین یورو4 در این زمینه فعالیت شده است.

* حدود 40 میلیارد برای مرمت آثار تاریخی و گردشگری اصفهان در نظر گرفته شده که با توجه به تأثیر مناسب گردشگری، در بحث افزایش درآمد کشورها، باید به این مسئله در اصفهان توجه شده و با در نظر گرفتن جاذبه های زیبا گردشگری اصفهان در این زمینه فعالیت شود.

* هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل طرح های صنعتی استان در نظر گرفته شده که می تواند به بخش های صنعتی مهم استان کمک کند.

* اصفهان استعداد توسعه یافتن را دارد اما باید یک برند های زنجیره ای را به وجود آوریم که با استفاده از آن شرایط را تغیر دهیم.

* 2 میلیارد و 600 میلیون دلار برای قطار سریع السیر اصفهان، تهران در نظر گرفته شده که قصد داریم با یک فناوری جدید این خط 300 کیلومتری را راه اندازی کنیم تا مسافران این مسیر بتوانند حدود یک ساعت این مسیر را طی کنند.

* اگر بتوانیم در اصفهان صنعت گردشگری را توسعه دهیم، شاهد تحول بزرگی در سطح اقتصاد استان هستیم و جوانان این شهر پیشرفت مناسبی می کنند.

مشروح این خبر به قرار زیر است:

به گزارش تابناک به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این مبلغ ظرف مدت دو سال آینده یعنی سال های ۹۴ و ۹۵ اختصاص می یابد گفت: گردشگری برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی بسیار اهمیت دارد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصفهان را دارای جاذبه های بسیاری است خاطرنشان کرد: ساخت ۲۰ هتل در سطح استان اصفهان می تواند در جذب بیشتر گردشگران مؤثر باشد.

روحانی گفت: مسئله جاری شدن آب زاینده رود نیز می تواند برای جذب گردشگر مهم باشد.

تسهیلات لازم به بخش صنعت و معدن اصفهان اختصاص می یابد

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مرتبط با اصفهان در بخش صنعت و معدن است که در این عرصه نیز نیازمندی هایی وجود دارد و ما تسهیلات لازم را به این عرصه اختصاص خواهیم داد.

روحانی با اشاره به بازدیدی که امروز از مرکز علمی تحقیقاتی اصفهان داشت بیان کرد: فن آوری می تواند به تولید کمک کند و این موضوع می تواند برای اصفهان تبدیل به یک برند شود. ما باید برندهای زنجیر واری را برای توسعه اصفهان به وجود آوریم. اصفهان استعدادهای زیادی در زمینه گردشگری و فن آوری را دارد.

تخصیص اعتبار دو میلیارد دلاری به پروژه قطار سریع السیر اصفهان، قم و تهران

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در خصوص قطار سریع السیر اصفهان، قم و تهران گفت: مراحل اجرایی و عملیاتی این طرح انجام شده و اعتباری نزدیک به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به آن اختصاص یافته که اعتبار سنگینی است.

رئیس دولت در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت ۲۸ پروژه طی سالهای ۹۴ و ۹۵ در استان اصفهان اجرایی خواهد شد.

مسئله آب اصفهان مورد اهتمام دولت است

وی همچنین تاکید کرد: چند پروژه مورد اهتمام دولت است که مسئله اول موضوع آب است که اصفهان جزو استان های در مضیغه است و تمام اقدامات مورد نیاز برای تسریع در این زمینه را دنبال می کنیم.

روحانی گفت: البته همه تلاش ما باید بر این باشد در سراسر کشور مصرف آب را بهینه کنیم، مخصوصا در بخش کشارزی تا با حداقل آب حداکثر محصول را برداشت کنیم.

وی همچنین مسئله هوای اصفهان را از دیگر مسائل مورد توجه دانست و اعلام کرد: این موضوع در شهرستان های اصفهان کمتر است و باید برای مراکز استان ها و کلان شهرها قدم هایی برداشته شود که به تدریج وضع بهتر شود. می توان در کارخانه هایی که سوخت مازوت مصرف می کنند سوخت گاز را جایگزین کرد.

روحانی گفت: برخی از مسائل حمل و نقل نیز باید تغییر کند و نوسازی شود. لازم است برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اقداماتی انجام شود که این موضوع در تهران، اصفهان و سایر کلان شهرها را در حال پیگیری است.

بخش دوم نشست خبری رئیس جمهور اختصاص یافت به پاسخ به خبرنگارانی که پیش از سفر رئیس جمهور به اصفهان به طور قرعه انتخاب شده بودند.

رئیس جمهور در این بخش از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصفهان را به اشتباه استانی برخوردار می دانند و در این استان دو کارخانه بزرگ وجود دارد که مزایای آن بیش از اصفهان شامل حال دیگر استان ها می شود و از این استان به اندازه ۱۴ استان مالیات گرفته می شود و شما چه برنامه ای دارید که سهم استان اصفهان از بودجه ملی بیشتر شود پاسخ داد: همان طور که تاکید کردم و این موضوع را دولت هم دنبال می کند اگر بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم و جذب گردشگر داشته باشیم آثار تحول آن به کل استان می رسد.

روحانی بیان داشت: امید است ما شاهد یک تحول خوب در آینده این استان باشیم.

رئیس جمهور گفت: صنایع موجود در اصفهان بسیاری از مشاغل را به وجود می آورد البته کشور ما به هم وابسته به همین صنایع است و یک صنعت بزرگ معلوم است که مربوط به کل کشور است؛ در هر صورت ما یک کشور واحد داریم و یک علت واحد و همه در کنار هم خواهیم بود برای توسعه کشور.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما برای مدیریت فرهنگی در سطح استان اصفهان چه برنامه هایی دارید و آیا دولت برای اجرای تغییرات و رساندن دولت به پیام دولت تدبیر و امید چه برنامه ای دارد نیز بیان کرد: ما باید مسیر اعتدال را در همه زمینه ها دنبال کنیم و اصفهان به عنوان یک استان فرهنگی است که در همه جا دارای آثار هنری بسیاری است که آن را از ساختمان ها گرفته تا صنایع دستی به چشم می بینیم.

مسئولان باید نگاه عمومی دولت را اجرایی کنند

روحانی گفت: این استان باید از ظرفیت هنری خود بهره برداری کند و همه مسئولان دولتی باید نگاه عمومی دولت که اعتدال است را اجرایی کنند.

روحانی در ادامه این جلسه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معلم رکن اصلی برای مسائل آموزشی به شمار می رود و آنان هم اکنون از وضعیت معیشتی بدی به سر می برند و برنامه شما برای تحول در نظام آموزشی چیست نیز پاسخ داد: همانطور که اشاره می کنید آموزش و پرورش برای کشور دارای اهمیت است و رکن اصلی تربیتی آموزشی ما آموزش و پرورش است.

تحول در آموزش و پرورش به معنای تحول در فرهنگ است

وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید شده که اگر بخواهیم شاهد تحول در بخش فرهنگ باشیم باید تحول در آموزش و پرورش ایجاد شود.

رئیس جمهور گفت: ممکن است که تمام کارهایی که ما انجام می دهیم به تناسب کار بزرگ آموزش و پرورش کم باشد اما سال آینده با وجودی که در آمدهای نفتی ما کاهش یافته است بودجه آموزش و پرورش را ۲۳ درصد افزایش داده ایم.

روحانی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما در بازدید از طرح کشاورزی مطرح کردید که دولت یازدهم کارگروه بدهکاران کلان بانکی را تشکیل داده است اگر ممکن است در این خصوص توضیح دهید، گفت: در دولت و هم در جلسه سران قوا این موضوع را مطرح کرده ام که در معوقات بانکی و بدهکاران همه را نمی توان یک جور نگاه کرد و اگر برخی پول گرفته اند و در مسیر دیگری استفاده کرده اند، آنها مقصر هستند.

وی در ادامه بیان داشت: برخی این پول را برای طرح هایی گرفته و در همان مسیر استفاده کرده اند اما برای آنها اتفاقاتی رخ داده است که تحولات آنها منفی بوده است و نتوانستند این طرح ها را اجرایی کنند که در این زمینه کارگروهی تشکیل شده تا مواردی را که مقصر نیستند را بررسی کند.

روحانی بیان داشت: باید کسانی را که مقصر نیستند کمک کنیم و شرایطی را فراهم کرد تا مشکلات اقتصادی آنها در کشور رفع شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار