تابناک: هرگز نمی توان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکانها را برابر شمرد. برخی زمان ها و مکان ها ارزشی والا دارند. ماه رجب از ارزشمند ترین ماه های سال است که آن را به ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل نیز می شناسند.
کد خبر: ۳۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸ 03 May 2015

هرگز نمی توان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکانها را برابر شمرد. برخی زمان ها و مکان ها ارزشی والا دارند. ماه رجب از ارزشمند ترین ماه های سال است که آن را به ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل نیز می شناسند.

به گزارش تابناک اصفهان، برای بسیاری از دوستداران خدا این ماه، ماه عاکفان کوی دوست یعنی اعتکاف است که با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را طی می کنند و یک شبه راه صدساله را می پیمایند.

عده ای از کارشناسان درباره تأثیر اعتکاف در روح انسان اینگونه می نویسند:

" اعتکاف، محو خود خواهى در امواج بلند خداگرایى و خدمت‏ به امت اسلامى است. اعتکاف، بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مى ‏گیرد. اعتکاف، گریز از لذت گرایى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از دیگر برکات‏ اعتکاف است. اسلام، فکر جدایى از زندگى دنیا و گوشه نشینى و کناره گیرى از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد، اما اعتکاف را بعنوان فرصتى براى بازگشت‏ به خویش و خداى خویش قرار داد، تا کسانى که از هیاهو و جنجال هاى زندگى مادى خسته مى ‏شوند، بتوانند چند صباحى با خداى خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستى ارتباط دهند .اعتکاف شرایطی را فراهم می کند تا انسانها با توشه معنوى و اعتقادى راسخ و ایمان و امیدى بیشتر، به زندگى خود ادامه داده ، خود را براى صحنه‏ هاى خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند ، همیشه با یاد خدا تلاش کنند ، خود را در محضر پروردگار ببینند ، از نافرمانى او بپرهیزند و به سوى سعادت دنیا و آخرت گام بردارند. "

آیت الله جوادی آملی، درباره مراسم اعتکاف تأکید دارند:

" در مراسم اعتکاف به محتوای علمی و فرهنگی توجه شود.از آنجایی که علم آموزی از عبادت مستحبی برتر است نباید در مراسم معنوی اعتکاف از پرداختن به مسایل علمی و فرهنگی به خصوص در مورد جوانان غفلت کرد.در مسائل مادی دو کمبود و تنگ نظری وجود دارد، یکی اینکه از کل مالی که مقداری از آن را به کسی می‌دهیم کم می شود و دیگر اینکه اگر مالی را به کسی بدهیم ممکن است آن ظرفیت و فضای نگهداری آن را نداشته باشد ولی در مسائل معنوی و معارف دین این نقایص وجود ندارد و اگر کسی دارای کمالات باشد و آن را به دیگران عرضه دارد آن علم برای او ملکه و شکوفاتر می‌شود و ظرفیت علمی طرف مقابل نیز با دانستن آن مطالب برای یادگیری مطالب جدیدتر آماده‌تر می‌شود.جریان اعتکاف هم به همین شکل است پس باید از این فرصت استفاده کرد و ظرفیتهای علمی و معنوی معتکفان را افزایش داد

اعتکاف هم ردیف اقامه نماز، حج و طواف عمره استعتکاف هم ردیف اقامه نماز، حج و طواف عمره و یک امر اصیل عبادی است تا جایی که روزه که یکی از مبانی خمسه دین است از شرایط اعتکاف به حساب می‌آید.اعتکاف یک عبادت فردی نیست بلکه جنبه اجتماعی دارد و از این از آن جایی فهمیده می‌شود که از شرایط اعتکاف ماندن در مسجد جامع و مسجد جماعات یعنی جایی که مردم در آن رفت و آمد می‌کنند می‌باشد نه مسجدی که خالی از جمعیت است.مملکتی که اعتکاف در آن برگزار می‌شود باید سرآمد باشد چرا که هم مطالبه مردم از خدا و هم مطالبه خدا از مردم در آن منتقل می‌شود."

رهبر معظعم انقلاب نیز درباره اعتکاف تصریح کردند:

" من بخصوص در ايام اعتکاف صحيفه سجاديه را توصيه مي کنم

اين صحيفه‏ى سجاديه واقعاً کتاب معجزنشانى است. خوشبختانه حالا ترجمه هم شده و ترجمه‏هائى هست. از اين معارف موجود در دعاهاى حضرت على‏بن‏حسين (ع) در صحيفه‏ى سجاديه، استفاده کنند؛ بخوانند؛ تامل کنند.

رهبر معظم انقلاب در بياناتي اعتکاف را مورد توجه قرار داده و توصيه هايي را به معتکفان کرده اند که در زير گزيده اي از اين توصيه ها آورده مي شود.

* برنامه‌هاي جمعي اعتکاف با خلوت هر کدام از معتکفين منافات پيدا نکند

من همين‏جا به مسئولين مربوط - در اين امور اعتکافها - يک سفارشى بکنم: اگرچه که اجتماع هزاران نفر در جاهاى مختلف يک فرصت خوبى است و شنيده‏ايم بعضى از مسئولين مساجد، در اين فرصتها برنامه‏هاى جمعى‏اى ميگذارند که مثلاً افراد، بيشتر استفاده بکنند؛ لکن من ميخواهم عرض بکنم اين برنامه‏هاى جنبى مراکز اعتکاف، جورى نباشد که با خلوت هر کدام از معتکفين منافات پيدا کند.

اين اعتکافى که جوانها انجام ميدهند، در واقع دارند با خدا خلوت ميکنند. اعتکاف بيشتر يک کار فردى است؛ ايجاد يک ارتباط با خداست. جورى نشود که برنامه‏هاى جمعى اين مراکز اعتکاف، حال خلوت و حال ارتباط فردى و قلبى با خدا را در افراد ضعيف بکند يا بگيرد. مجال بدهند؛ وقت بگذارند؛ بگذارند اين جوانها قرآن بخوانند، نهج‏البلاغه بخوانند، صحيفه‏ى سجاديّه بخوانند.

بخصوص من در اين ايام اعتکاف، صحيفه‏ى سجاديه را توصيه ميکنم. اين صحيفه‏ى سجاديه واقعاً کتاب معجزنشانى است. خوشبختانه حالا ترجمه هم شده و ترجمه‏هائى هست. سال گذشته ترجمه‏ى خوبى از صحيفه‏ى سجاديه را به من دادند و آن را ديدم؛ ترجمه‏ى بسيار خوبى است. از اين معارف موجود در دعاهاى حضرت على‏بن‏حسين (سلام اللَّه عليه) در صحيفه‏ى سجاديه، استفاده کنند؛ بخوانند؛ تأمل کنند.

اينها فقط دعا نيست؛ درس است؛ اين کلمات امام سجاد - و همه‏ى ادعيه‏اى که از ائمه (عليهم‏السّلام) مأثور است و بدست ما رسيده است - پر است از معارف.

پس ماه رجب است، ماه عبادت است، ماه توسل به پروردگار است، ماه تضرع است؛ و در اين راه، ماه تشبه به اميرالمؤمنين است. با خدا ارتباطمان را قوى کنيم تا در ميدانهاى زندگى بتوانيم با اراده‏ى محکم، با قدم استوار و با ذهن روشن، وارد هر ميدانى بشويم.

ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت على (عليه‏السّلام) 26/4/1387

* اعتکاف، نشانه‌ي جهت‌گيري صحيح ماست

در ايام اعتکاف در ماه مبارک رجب، در بسيارى از مساجد سراسر کشور، جوانان ما، زنان و مردان از قشرها و سنين مختلف، رفتند و در مسجد ماندند؛ سه روز روزه گرفتند و با خدا مأنوس شدند. بعد از آن هم با گريه و اشک و آه، مسجد را وداع گفتند و بيرون آمدند، تا براى سال آينده آماده شوند. عزيزان من! اين براى يک جامعه، علامت خوبى است. «الّذينَ إنْ مَکّنّا هُمْ فِى‌الأرْضِ أقامُوا الصّلوةَ» علامت يک حکومت الهى، علامت يک حرکت صحيح و داراى جهت‌گيرى صحيح است. اين را جدّى بگيريد و تقويت کنيد."

منبع: تابناک
برچسب ها: اعتکاف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار