کد خبر: ۳۰۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ 02 October 2016
علی مختاری
با صنعتی شدن کشورها منابع آلایندگی روز به روز گسترش یافتند. به همین دلیل و با توجه به بیماری‌هایی که این آلاینده‌ها پدید آوردند، دولت‌ها به دنبال راهی برای کنترل آن رفتند.طبق آمار ارائه‌شده از سوی سازمان محیط‌زیست استان، تعداد روزهای آلوده شهر یزد از 37‌روز در 6 ماه نخست سال‌94 به 20‌روز در مدت مشابه سال 95 کاهش یافت. این کاهش 46 درصدی آلودگی به دلیل کاهش آلاینده‌های طبیعی و ذرات معلق هواست.  البته در برخی از نقاط همچون شهرستان یزد عمده آلودگی‌ها آلودگی طبیعی همچون ریزگردها است. ولی باید به این نکته توجه داشت که به دلیل مسیر حرکت باد که از دشت اردکان به سمت شهرستان یزد است، این ریزگردها مسیر شهرک صنعتی اشکذر و یزد و کارخانه‌های فولاد و کاشی و... را می‌پیماید؛ در نتیجه این ریزگردها حامل آلودگی‌های صنعتی نیز خواهند بود.
سازمان محیط‌زیست این آلودگی‌های را از طریق ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا رصد می‌کند و به‌منظور اطلاع رسانی به تابلوهای نمایش آلودگی هوا و نمایشگرهای سازمان محیط‌زیست منتقل می‌شوند.

90 درصد آلودگی‌ها، ریزگردها هستند
رئیس اداره نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست با ابراز خشنودی نسبت به کاهش روزهای آلوده یزد گفت: درسال‌های اخیر، امسال یکی از پاک‌ترین سال‌هاست؛ 20‌روز پاک در 6 ماه آمار بسیار خوبی است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.
«دامون سلیمانی» درباره نوع آلاینده‌ها در یزد گفت: آلاینده‌های یزد طبیعی هستند و بالای 90‌درصد این آلودگی‌ها به دلیل وجود ریزگردهایی است که از بیابان‌های اطراف به شهر می‌آید؛ جهت باد غالب به سمت یزد از شمال غرب و دشت اردکان به سمت جنوب شرق است.
وی درباره آلودگی‌هایی که ریزگردها با خود حمل می‌کنند، گفت: چون جهت باد غالب از اردکان است، آلودگی شهرک‌های صنعتی اشکذر و یزد و کارخانه‌های کاشی و فولاد و... را به یزد می‌آورد. این آلودگی‌ها منبع برخی از بیماری‌ها هستند و برای شهروندان مشکلاتی به وجود می‌‌آورند.
سلیمانی با بیان این‌که در 5 سال اخیر آلودگی هوا افزایش یافته است، گفت: در سال‌های گذشته از اوایل اسفند تا انتهای خرداد و به مدت 4 ماه شهر بیشترین آلودگی را داشته است. در حالی که در 5‌سال اخیر این دوره 8 ماه شده و اوج آلودگی‌ها از بهمن ماه تا پایان شهریور ماه است.

9 ایستگاه پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی در استان
رئیس اداره نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست یزد با اشاره به این که میزان آلودگی هوا از طریق ایستگاه‌های پایش هوا رصد می‌شود، افزود: مجموعا 9 ایستگاه و 8 تابلو در استان نصب و راه اندازی شده است که 3 ایستگاه و 4 تابلو در شهرستان یزد و مابقی در بقیه شهرستان‌های استان مستقر شده‌اند. تابلوها به منظور نمایش آلودگی محاسبه شده از سوی ایستگاه‌ها تعبیه شده‌اند. وی افزود: قیمت ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا از 500 میلیون تا یک میلیارد تومان است.
این مسئول درباره محل استقرار ایستگاه‌ها گفت: ایستگاه‌ها به دلیل قیمت بالا باید در مکان‌های خاص مثل اماکن دولتی نگهداری شوند تا از آسیب‌های احتمالی به آنها جلوگیری شود.  وی ادامه داد: این ایستگاه‌ها از طریق دیتا لاگر به نمایشگرهای سازمان محیط‌زیست و همچنین تابلوهای نمایانگر آلودگی متصل هستند و اطلاعات را به آنها منتقل می‌کنند.
سلیمانی افزود: اطلاعات ارسالی از طریق ایستگاه‌ها به هیچ وجه قابل دستکاری نیستند و با توجه به دقت بالای این ایستگاه‌ها، تمام اطلاعات دریافتی از آنها قابل اعتماد است.
وی با بیان این‌که شهروندان برای آگاهی از میزان آلودگی به وسیله تابلوها باید با علائم موجود در تابلوها آشنایی داشته باشند، گفت: هر تابلو 5 پارامتر بررسی آلایندگی هوا و یک ستون جمع‌بندی دارد. ناکس، مونوکسید‌کربن، دی‌اکسید گوگرد، اوزون و ذرات معلق از جمله این پارامترها هستند.
این مسئول محیط‌زیست افزود: بر اساس این پارامترها شاخص کیفیت هوا (AQI) که ستون ششم است، پاک یا ناپاک بودن هوا را مشخص می‌کند.
سلیمانی درباره کارایی 5 ستون دیگر گفت: آن ستون‌ها برای اطلاع رسانی بیشتر است. به عنوان مثال اگر ستون پارامتر ذرات معلق از حالت سالم خارج شد، باید ماسک‌های مربوط به ذرات معلق را استفاده کرد.
وی درباره نظارت‌های انجام شده برای کنترل آلودگی واحدهای صنعتی گفت: مجموعه محیط‌زیست نظارت‌ها را به صورت مستمر انجام می‌دهد. وی ادامه داد: در صورت تخلف این واحدها، ابتدا اخطار داده می‌شود. در صورت تخلف مجدد اخطار ثانویه و تکرار دوباره موجب قرار گرفتن واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده سازمان محیط‌زیست می‌شود.
رئیس اداره نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست یزد ادامه داد: در صورتی که واحد‌های صنعتی با 3‌اخطار اقدام به اصلاح منابع آلایندگی نکنند، اخطار چهارم متقارن با پلمب آن واحد خواهد بود. برای کنترل بیشتر این واحدها گشت شبانه برای بررسی و کنترل آلاینده محیط‌زیست قرار داده‌ایم که اولین استان آغازگر این طرح، یزد بوده است.
وی با بیان این‌که راه حل نهایی کنترل آلودگی هوا طرح جامع پایش آلودگی هواست، افزود: این طرح در 8 استان بزرگ کشور اجرا می‌شود. طرح جامع پایش آلودگی هوا با همکاری تمامی ‌ارگان‌های مربوطه و اختصاص بودجه‌های میلیاردی، مشکلات زیست محیطی را بررسی می‌کنند و پس از شناسایی مشکلات، اقدام به برطرف کردن آنها می‌کنند.
رئیس اداره نظارت و پایش سازمان محیط‌زیست افزود: تاکنون این طرح در استان اجرایی نشده است ولی سازمان محیط‌زیست به صورت مستقل اقدام به شناسایی عوامل آلودگی محیط‌زیست می‌کند.

209.jpg
 
   37 روز آلوده در یزد در 6 ماه نخست سال
رئیس اداره نظارت و پایش سازمان محیط زیست ضمن مقایسه آمار سال جاری با مدت مشابه سال گذشته، گفت: طبق آمار، روزهای آلوده نیمه اول سال94، تعداد 37 روز بوده است. وی افزود: با توجه به این آمار تعداد روزهای آلوده نیمه اول سال‌95، به میزان 46 درصد کمتر از نیمه آغازی سال 94 است. «دامون سلیمانی» درباره نحوه استفاده از تابلوهای اعلام آلودگی هوا گفت: به این منظور باید ستون آخر که شاخص کیفیت هواست، مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: در صورتی که ستون شاخص کیفیت هوا سبز باشد، به معنی سالم بودن هواست. در صورتی که زرد باشد، وضعیت هشدار است و افراد در معرض خطر همچون کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار باید از تردد در شهر اجتناب کنند.  این مسئول ادامه داد: در صورتی که قرمز رنگ باشد وضعیت خطر برای عموم است و رنگ زرشکی به معنای حالت بحران است که پس از اطلاع از این اتفاق، کمیته تصمیم گیری برای بحران با نمایندگانی از استانداری ، محیط‌زیست، صدا و سیما و... تشکیل و تصمیم‌های لازم اتخاذ می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار