مهاجرت به شهر قم منجر به افزایش بی رویه جمعیت و در نتیجه مشکلات اجتماعی و فرهنگی شده است؛ افزایش حاشیه نشینی و معضلات فرهنگی از یک سو و کاهش ضریب امنیتی از سوی دیگر، باعث نگرانی متولیان و مسئولان فرهنگی این شهر شده است.
کد خبر: ۳۰۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶ 04 October 2016
به گزارش تابناک قم، جابه جایی ومهاجرت از شهری به شهر دیگرهیچ گاه به عنوان یک تهدید شمرده نمی شود؛انسان ها آزادهستند که محل مناسب زندگی، کار، تحصیل و حتی اوقات فراغت خود را به دست خود انتخاب کنند و در این مسیر مختار هستند و این حق آن هاست؛ اما زمانی این فرصت به عنوان یک تهدید شمرده می شود که اثرات و کمبودهای ناخواسته را به دنبال داشته باشد یا سبب بروز برخی کاستی ها و ناهنجاری ها در مبدا یا مقصد مهاجرت شود. 

مهاجرپذیری از معضلات همه جوامع است،ولی در برخی شرایط به پدیده ای به نسبت بزرگ و تاثیرگذار در مقابل پیشرفت و توسعه شهرها تبدیل می شود که اگر چاره ای اساسی اندیشیده نشود، می تواند به معضل غیرقابل حل تبدیل شده و برخی رفتارهای پرخطر و آسیب ها را نیز زنجیروار وارد شهر کند. 

در این میان قم از جمله شهرهایی است که به خاطر زائرپذیری و در کنار آن، وجود مسجد مقدس جمکران و بارگاه حضرت معصومه(س) و همچنین موقعیت جغرافیایی که در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور قرار گرفته است، سالانه جمعیت بسیاری از مهاجران این شهر را برای ادامه زندگی خود انتخاب می کنند. 

این مساله یک نقطه آسیب در شهر قم است و همین موضوع سبب می شود تا سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشین را در قم به صورت شاخص رشد کند که بسیاری از این سکونتگاه ها 100 در صد مهاجر هستند. 

اشتغال مهم ترین علت مهاجرت به استان قم 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری قم دراین خصوص گفت: اینجا یکی از استان های مهاجرپذیر است و اشتغال یکی ازمهم ترین علت های مهاجرت به این استان محسوب می شود. 

عطاالله قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به این که در سال های اخیر وضعیت کشاورزی و اقتصادی کشور ضعیف شده است، جوانان برای اشتغال زایی از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند. 

وی بدون اشاره به آمار مهاجرت سالانه به استان قم، اضافه کرد: جمعیت زیادی به دلیل وضعیت فرهنگی، وجود حوزه های علمیه و زائرپذیر بودن قم وارد این شهر می شوند که جمع شدن خرده فرهنگ ها در کنار هم موجب به وجودآمدن تضادهایی نیز می شود. 

وی با بیان این که قم سومین استان مهاجرپذیر کشور است، تصریح کرد: همه مهاجرت هایی که صورت می گیرد موجب نگرانی نیست، بلکه مهاجرت افرادی که دچار مشکل شده اند مانند دختران فراری و متکدیان است که مشکلاتی به وجود آورده است. 

قاسمی تقویت اشتغال در استان های مبدا را مهم ترین راهکار کاهش مهاجرت عنوان و بیان کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا کار واحدهای تولیدی در این استان ها رونق گیرد و امکانات رفاهی و تفریحی نیز افزایش یابد. 

وی ادامه داد: تقویت اشتغال زایی پایدار، توسعه زیرساخت های بهداشت و درمان و همچنین احداث مراکز خدماتی و رفاهی زمینه استقرار دائم خانواده ها را در مناطق روستایی و شهرهای کوچک ایجاد و از مهاجرت جلوگیری می کند. 

مهاجرت عامل افزایش آسیب های اجتماعی 

مدیرکل بهزیستی قم نیز از این استان به عنوان منطقه ای مهاجر پذیر یاد کرد و افزود : اگر تولید و درآمد در روستاها و شهرها افزایش یابد مهاجرت مدیریت می شود و در غیراین صورت تهدیدی برای استان است. 

رضا سلیقه افزود: اگر مهاجرت افزایش پیدا کند این افراد در حاشیه شهر مستقر می شوند که این مساله آمار آسیب های اجتماعی را افزایش می دهد. 

وی ادامه داد: 11 منطقه آسیب پذیر قم شناسایی و شناسنامه اجتماعی برای آن تهیه شده است تا از این طریق بتوان به وضعیت اقتصادی، آسیب ها و مهاجرت ها در استان به صورت کارشناسی پرداخت. 

وی با اشاره به اینکه آسیب اجتماعی هر منطقه با منطقه دیگر فرق دارد، گفت: باید خدمات آموزشی در مناطق آسیب دیده بیشتر شود تابا فرهنگ سازی مردم را با مشکلات و مضرات آسیب های اعتیاد، طلاق و فرار و سایر موارد آشنا کرد. 

روند مهاجرت به قم کنترل شده است 

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیزگفت:اینجا محور مواصلاتی 17 استان کشور است و آزاد راه های مهمی به این استان منتهی می شوند، بنابراین قم مرکز ثقل کشور است و برندهای آن نیز از نظر اعتقادی، ترانزیتی، سیاسی و تاثیرگذاری محصولات فرهنگی و دینی، برند ملی و بین المللی است. 

احدجمالی افزود:قم پایگاه انقلاب اسلامی است واز نظر مسائل سیاسی و اجتماعی مردم همیشه منتظر هستند که بزرگان از قم چه می گویند ، بنابراین معضلات اجتماعی هر چند هم کم باشد در استان قم نمود دارد. 

وی ادامه داد: امروز سیاست و برنامه اصلی کنترل و کاهش معضلات است و هر کجا نیاز به درمان باشد اقداماتی صورت می گیرد، روند مهاجرت به قم نیز رو به کاهش بوده و کنترل شده است. 

وی با تاکیدبروفاق مسئولان دستگاه های اجرایی استان درحل معضلات، تصریح کرد: استانداری، دادگستری، سپاه پاسداران، اداره کل اطلاعات و مجموعه هایی مانند صدا وسیما پایه های ثابت شورای تامین هستند ودر کنار آن با کمک برخی مراکز دنبال رفع مشکلات هستند. 

ایجاد صنایع تولیدی در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز گفت: مهم ترین عامل مهاجرت روستاییان به شهرها بحث اشتغال است که می توان با ایجاد صنایع تولیدی در کنار روستاها با آن مقابله کرد. 

محمدرضا طلایی ادامه داد: در برنامه ریزی ها به دنبال این هستیم که در کنار هر روستا صنایع تبدیلی داشته باشیم و به همین منظور پروانه بهره برداری از صنایع تولیدی و تبدیلی را صادر کردیم که تا پایان سال فعالیت خود را آغاز می کنند. 

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق تولید در بخش کشاورزی، افزود:با سرمایه گذاریهای انجام شده پنج ناحیه صنعتی وابسته به بخش کشاورزی در شهرک های صنعتی استان قم به بهره برداری خواهد رسید. 

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید 272 طرح با سرمایه یک هزار 930 میلیارد ریال در بخش کشاورزی قم به بهره برداری رسید، گفت: بیشتر این طرح ها بر اساس سرمایه گذاری های بخش خصوصی و اعتبارات بانکی مشغول فعالیت شده اند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار