کد خبر: ۳۰۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 05 October 2016
به گزارش تابناک یزد،شهرداری یزد در اقدامی با مسدود کردن مسیر ورودی میدان مهدیه یزد و هدایت ترافیک به بلوار امام جعفر صادق(ع)، تلاش کرد که از بار ترافیکی این میدان، همزمان با شروع سال تحصیلی، بکاهد اما این طرح آزمایشی ناموفق ماند و دوباره گزینه‌های مسقف کردن یا ایجاد روگذر بر این تقاطع غیرهمسطح مطرح شد و در انتظار تصمیم شورای اسلامی شهر یزد است.
روزنامه همشهری بارها درباره مشکلات ترافیکی میدان مهدیه یزد و راهکارهای مقطعی و بی ثمری که برای کاهش بار ترافیک این میدان اجرا شده، گزارش تهیه کرده است اما با توجه به باقی ماندن مشکل ترافیکی این میدان، انتشار این گزارش‌ها همچنان ادامه دارد.
در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی، شهرداری یزد به اصلاح دوربرگردان ابتدای بلوار امام جعفر صادق(ع) یزد منتهی به میدان مهدیه اقدام کرد که باعث خوشحالی شهروندان و رانندگان یزدی شد چرا که این تقاطع غیراستاندارد بارها محل بروز تصادفات شده بود.
اما این اقدام شهرداری مقدمه اجرای یک طرح ترافیکی در میدان مهدیه بود. شهرداری یزد از ابتدای مهرماه، بعد از اتمام عملیات اصلاح هندسی دوربرگردان بلوار امام جعفر صادق(ع)، با نصب بلوک‌های بتنی، مسیر ورودی از میدان امام حسین(ع) به سمت میدان مهدیه را مسدود کرد.
به این ترتیب رانندگان این مسیر مجبور بودند برای دستیابی به میدان مهدیه، وارد بلوار امام جعفر صادق(ع) شوند و با دور زدن از دور برگردان اصلاح شده، به سمت میدان بازگردند. این طرح چند روز به صورت آزمایشی اجرا شد، اما این بار نه‌تنها میدان مهدیه ترافیک سنگین خود را داشت بلکه بلوار امام جعفر صادق(ع) نیز به این مشکل گرفتار شد.
در کنار ترافیک سنگین در بلوار امام جعفر صادق(ع) و ادامه ترافیک میدان مهدیه، این بار بخشی از ترافیک به کوچه پس کوچه‌های حاشیه میدان نیز کشانده شد و مردم محله نیز از این ترافیک وخطراتی که به ویژه جان کودکانشان را تهدید می‌کرد لب به اعتراض گشودند.
این اقدام شهرداری به گفته «منصور جمشیدی»، رئیس پلیس راهور، بدون هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا و زمانی که پلیس راهور از اجرای آن مطلع شد، درخواست بازگشایی مسیر را داد که بلافاصله اجرایی شد.

حل مشکل ترافیک با اصلاحات سازه‌ای
شهردار یزد هدف از این طرح را مسدود کردن میدان به صورت آزمایشی برای تشخیص نقش آن در کاهش ترافیک میدان مهدیه عنوان کرد و افزود: طرح شهرداری برای کاهش ترافیک میدان مهدیه یزد، ایجاد دوربرگردان بود که به تصویب شورای شهر رسید اما با توجه به بررسی‌های کارشناسی به نظر رسید که این طرح برای مدیریت ترافیک میدان جواب نمی‌دهد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه داد: شهرداری بعد از بررسی کارشناسی به این نتیجه رسید که در این میدان باید طرحی اجرا کرد که ترافیک منتقل شود از این رو تصمیم گرفتیم که ترافیک میدان را به بلوار امام جعفر صادق(ع) منتقل کنیم. وی با بیان این که این طرح در زمان پیک ترافیک از ترافیک میدان مهدیه می‌کاهد، افزود: در اثر نتایج اجرای آزمایشی طرح، میدان به حالت اولیه بازگشت اما قرار شد در زمان پیک ترافیک، این طرح با حضور پلیس راهور اجرا شود.
شهردار یزد با بیان این‌که تنها راهکار مدیریت ترافیک این میدان پوشش زیرگذر و تبدیل آن به چهارراه یا احداث روگذر است، اظهار کرد: مشکل این میدان در اثر اجرای نادرست آن در گذشته ایجاد شده و تا زمانی که به صورت اصولی اصلاح نشود، ادامه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: هر اقدام مقطعی که برای مدیریت ترافیک این میدان انجام شود، نتیجه بخش نخواهد بود و کار سازه‌ای و اساسی برای سامان یافتن ترافیک میدان مهدیه نیاز است؛ چرا که شعاع میدان بسیار کم است و طول تداخل برای گذر ترافیک جواب نمی‌دهد.
وی افزود: شهرداری طرح مسقف کردن میدان را به شورای شهر ارائه کرد اما رای نیاورد و قرار است که راهکارهای دیگری برای مدیریت ترافیک میدان طراحی شود که شهرداری طرح ایجاد دوربرگردان و اصلاح راستگردها را مطرح کرد و تصویب شد.

ارائه طرح جدید در مهرماه
رئیس شورای اسلامی شهر یزد هم با تایید مشکلات ترافیکی میدان مهدیه یزد، اظهار کرد: شهرداری موظف شده است که با ایجاد دوربرگردان در بلوار شهید بهشتی و بلوار شهید منتظر قائم، اندکی از بار ترافیک میدان بکاهد اما این طرح به دلیل نظر شهرداری مبنی بر عرض کم معبر، اجرایی نشده است.
حجت الاسلام «عباس زارع» با بیان این‌که شهرداری این طرح را برای مدیریت ترافیک میدان مناسب نمی‌داند، ادامه داد: شهردار یزد قرار است در نیمه دوم مهرماه، طرح نهایی را برای بررسی بیشتر، به شورای شهر ارسال کند. وی ادامه داد: دیدگاه اعضای شورای شهر یکی مسقف کردن و تبدیل میدان به چهارراه و دیگری ایجاد یک پل سبک فلزی به‌صورت روگذر است. امیدواریم با ارائه طرح مناسب از سوی شهرداری، تصمیم نهایی گرفته شود.
این عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: البته طرح مسقف شدن میدان در گذشته در شورای شهر رای نیاورده است اما به نظر می‌رسد اگر این بار مطرح شود، با توجه به مشکلات شهروندان، در مواجهه با ترافیک میدان مهدیه، این طرح به تصویب برسد.
زارع تاکید کرد: بعد از بررسی و تصویب طرح پیشنهادی جدید در شورای شهر، شهرداری حتی می‌تواند در سال جاری نیز این طرح را اجرایی کند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار