کد خبر: ۳۰۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ 06 October 2016
به گزارش تابناک یزد،همایش "فرصت‌ها و چالش‌های دامداری ندوشن و بررسی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پرورش بز ندوشن" فردا پانزدهم مهرماه در محل خانه فرهنگ دکتر اسلامی ندوشن برگزار مي‌شود.

هدف از برگزاری این همایش، شناساندن آداب، رسوم ، تاریخ و فرهنگ رمه‌داری، تلاش برای ثبت جهانی این نژاد بز اصیل و نادر و بررسی فرصت‌ها و چالش‌های دامداری در ندوشن بویژه مشکلات ناشی از خشکسالی و شناسایی راهکارهایی برای بازار کشوری مواد لبنی ندوشن اعلام شد.

اين همايش با حضور دامداران ندوشن و همچنین مسئولان امور دام وزارت جهادکشاورزی، محققان و علاقمندان موضوع و با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان یزد، دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، بخشداری، شهرداری و موسسه فرهنگی اجتماعی مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن به مدت یک روز برگزار خواهد شد.

ندوشن كانون اصلي دامپروري و مرتعي استان یزد می‌باشد و شرايط خشك و كويري منطقه باعث شده كه حيوانات آن به ويژه بزهاي ندوشن چند منظوره، كوچك جثه و با توليد متوسط باشند ولي با اين وجود در اين ناحيه سالانه يك‌هزار و 560 تن شير گوسفند و بز توليد مي‌‌شود.

نژاد بز ندوشن از گونه‌های نادر و محلی بز ایرانی است كه معمولاً با رنگ قرمز شناخته می‌شود و در برابر خشکسالی مقاوم و دارای شیر مغذی و کرک با کیفیت است. اين گونه به عنوان نژاد شاخص بز کشور نيز معرفی شده و سازمان بین‌المللی فائو نیز آمادگی خود را برای ثبت جهانی آن اعلام كرده است.

در حال حاضر بیش از 70 هزار راس دام در مراتع این منطقه نگهداری می شوند.

به گزارش ايسنا – منطقه يزد، "محمدمهدي شرافت" مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در اين خصوص اظهار كرد: باتوجه به انتخاب بز ندوشن از سوي نماينده فائو به عنوان شاخص‌‌ترين نژاد دام کشور، اين نژاد نامزد ثبت جهاني شد.

وي افزود: با توجه به اين ‌که بز ندوشن از نژادهاي مقاوم در برابر خشکسالي و شرايط بد اقليمي است، اين گونه براي ثبت جهاني انتخاب و پرونده مستندات و مقدمات ثبت اين نژاد آماده شده است تا در سال ‎2017 به ثبت جهاني برسد.

شرافت خاطرنشان كرد: با همکاري فائو، ميراث فرهنگي، موسسه دامي کشور و جهادکشاورزي پانزدهم مهر ماه سال جاري اين همايش در شهر ندوشن برگزار مي‌شود تا مقدمات و راهکارهاي مناسب براي تاييد پرونده بز ندوشن آماده شود.

دكتر "فرهاد ميرزايي" نماينده انجمن بين‌المللي بز در ايران و محقق موسسه تحقيقات علوم دامي كشور در رابطه با اهميت اين موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، مهمترين هدف برگزاري اين همايش را ارتقاي وضعيت معيشتي دامداران فعال در پرورش دام سبك خواند و در اين باره اظهار كرد: در حالي است كه در حوزه دام سنگين و طيور، اتحاديه و انجمن‌هاي متعددي فعاليت دارند، متاسفانه پرورش‌دهندگان دام سبك در كشورمان تشكيلات مناسبي ندارد و از همين رو نيز عمدتاً وضعيت معيشتي مناسبي ندارند.

وي با بيان اين كه 58 درصد گوسفند و بز موجود در دنيا در كشورهاي آسيا، 36 درصد در آفريقا و شش درصد مابقي در ديگر مناطق دنيا به سر مي‌برد، به نقش بارز اين بخش در حوزه صنعت دام علي‌رغم وضعيت نامطلوب معيشتي فعالان آن اشاره كرد.

ميرزايي همچنين به فرهنگ‌هاي محلي موجود و مرتبط با رمه‌داري و پرورش دام سبك اشاره كرد و يكي از اهداف نامگذاري روز ملي بز در كشورمان و تلاش براي ثبت جهاني بز ايراني را نيز در راستاي معرفي اين فرهنگ‌ها ذكر كرد.

دبير برگزاري روز جهاني بز در اين رابطه افزود: البته براساس متون علمي اعم از ايراني و خارجي نيز بز اولين بار در ايران اهلي شده است  و علاوه بر اين بز نماد دبيرخانه جهاني نوروز كه متشكل از 12 كشور يعني 10 كشور عضو اكو به اضافه كشورهاي عراق و هندوستان و نماد تلاش و جنبش و البته تفكر به دليل پيش‌قراولي در گله است.

وي با بيان اين كه در بسياري از كشورها فرآورده‌هاي دام‌هاي پرورش يافته در طبيعت به مراتب گران‌تر از دام پرورش يافته در محيط بسته است، ابراز اميدواري مي‌كند؛ ثبت بز ايراني از جمله بز ندوشن كه يكي از نژادهاي اصيل ايراني است بتواند بيش از گذشته نژادهايي مانند بز ندوشن كه مراتع استان يزد پرورش مي‌يابد را به جهانيان به ويژه گردشگران بشناساند و در ارتقاي معيشت دامپرواران اين بخش موثر باشد.

اين محقق علوم دامي در ادامه بز را يك نژاد دوست‌دار طبيعت و محيط زيست خواند و گفت: متاسفانه مواد سمي و غبار ناشي از معادن با تاثير بر سيستم تنفسي مراتع باعث از بين رفتن گياهان مرتعي مي‌شوند و اين در حالي است براساس تصور نادرستي كه در جامعه بسط داده شده است، بز را تخريب كننده مراتع مي‌دانند.

وي معتقد است كه سازمان جنگل‌ها و مراتع بايد براي حفاظت از مراتع از دادن مجوزهاي غير علمي به معدن به ويژه در مراتع جلوگيري كند.

ميرزايي ابراز اميدواري كرد كه با برگزاري اين همايش ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پرورش بز ندوشن بيش از پيش بررسي و منتشر شود تا در نهايت منجر به ارتقاي معيشت دامپروران ندوشن شود.

دکتر "محمد علی امامي ميبدي"  عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، مقاومت، ماندگاری و سازگاری با خشکسالی‌های استان،‌ از جمله ویژگی‌های بز ندوشن و از جمله دلایل اهمیت همایش ملی مربوط به این گونه از بز ذكر كرد.

وي گفت: از قریب 20 سال پیش تاكنون، کارهای مناسبی در زمینه تحقیقات،‌ تولید و  راه‌های مدیریت بهتر این گونه به شکل مقالات علمی،‌ پایان‌نامه‌های دانشگاهی و طرح‌های پژوهشی توسط افراد مختلف انجام شده که در مجلات و نشریات داخلی و خارجی هم منتشر شده است.

اين محقق خاطرنشان كرد: نماینده فائو از نژاد بز ندوشن به عنوان یکی از نژادهای حائز اهمیت در کشور و جهان نام برده و این جرقه‌ای برای برگزاری همایش ملی بز ندوشن در کشور شد.

وي بیان ارزش و شاخص کردن بز ندوشن بین دام‌های سبک کشور را از جمله اهداف برگزاری این همایش دانست و بیان کرد: حراست از ظرفیت‌های زیست محیطی استان و کشور ضروری است ولي اين در حالي است كه متأسفانه قوانین کاملی در راستای حفظ مراتع ندوشن وجود ندارد.

وی برداشت معادن و تردد کامیون‌های مربوط به معادن در مسیرهای مختلف و فاقد جاده‌های شسته شده در این مراتع را از جمله مشکلات موجود در مراتع ندوشن عنوان کرد.

امامي ميبدي با اشاره به این که در زمان شیرگیری بزغاله‌هاي ندوشن، مشتریاني از استان‌های جنوبی کشور به یزد مراجعه می‌کنند، اين موضوع را نشانه مرغوبیت گوشت بز ندوشن دانست.

وی لذیذ و کم چرب بودن را از جمله ویژگی‌های گوشت بز ندوشن خواند و بیان کرد: بنا به گفته برخی از مشتریان و علاقه‌مندان، گوشت بز ندوشن به خارج از کشور و استان‌های مختلف داخلی انتقال داده می‌شود.

عضو هيئت علمي موسسه علوم دامي با اشاره به فعالیت 30 ساله خود در وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: من در طول مدت خدمت خود بیش از 17 مقاله علمی داخلی و خارجی که به شکل مشترک با پایان‌نامه‌های دانشگاهی انجام شده را در مورد راه‌های مختلف توسعه دام تدوین و نگارش کرده‌ام.

به گفته‌ي وي، برنامه فرهنگستان علوم دامی و وزارت جهادکشاورزی این است که بار مرتعی را تا حدودی کم و بحث نگهداری دام سبک را به سمت نگهداری در روستاها هدايت كند و یا بخش نگهداری دام سبک به دامداری‌های صنعتی جدید سوق دهد.

امامي ميبدي در پايان با بیان این که در زمینه‌ها و شرایط مختلف می‌توان برای بز ندوشن برنامه‌ریزی‌های مختلفی تدوین و اجرایی کرد،‌ اظهار کرد: اجرای برنامه‌های مختلف در مورد چگونگی برخورد با دام‌های مراتع،‌ دام هایی که در روستا نگهداری می‌شوند و نحوه استفاده از این گونه دام به عنوان منبع ژنی به تأمین منابع مالی، انسانی و زمان مناسب نیاز دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار