تابناک تهران- همزمانی بازی ایران و کره جنوبی از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ با شب عاشورای حسینی (ع) حساسیت‌های مذهبی در کشور را افزایش داده است؛ موضوعی که به عقیده نمایندگان مجلس نیاز نیست تا این اندازه حساسیت برانگیز شود چرا که مردم ایران با عقلانیت دینی و مذهبی رفتاری شایسته این روز از خود نشان خواهند داد.
کد خبر: ۳۰۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱ 07 October 2016
تیم ملی فوتبال کشورمان بر اساس زمان بندی مشخص شده دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باید در ۲۰ مهرماه به مصاف تیم ملی کره جنوبی برود؛ روزی که مصادف با تاسوعای حسینی شده است. بازی فوتبالی که این روز‌ها به موضوع روز رسانه‌ها تبدیل شد و حتی در این میان مسئولان هم با اظهار نظرهای مختلف نسبت به این امر واکنش مثبت یا منفی نشان دادند. 

همایون یوسفی عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است ورزشگاه آزادی در بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با کره جنوبی میزبان ۱۰۰ هزار هموطن خواهد بود و با برگزاری مراسم مذهبی، این رخداد فرصت خوبی برای اشاعه فرهنگ عاشورایی است. 

او با اشاره به اینکه نباید تلاش‌های مسئولان فدراسیون فوتبال در راستای رایزنی با فدراسیون جهانی فوتبال به منظور جابجایی زمان برگزاری این مسابقه را فراموش کرد، افزود: فدراسیون‌های ورزشی تابع مقررات بین المللی هستند و باید در تصمیم‌گیری‌های داخلی موقعیت و جایگاه فوتبال کشورمان را در نظر گرفت. 

یوسفی ضمن بیان اینکه عدم برگزاری این مسابقه می‌تواند مشکلات متعددی را برای تیم ملی فوتبال کشورمان رقم بزند، ادامه داد: نباید فراموش کرد که در سال‌های گذشته نیز سابقه برگزاری مسابقات در ایام عزاداری وجود دارد لذا نباید نگاه‌ها صرفا به یک بازی معطوف شود. 

یوسفی با اشاره به اینکه ورزشگاه آزادی میزبان ۱۰۰ هزار هموطن خواهد بود و این رخداد فرصت خوبی را برای برگزاری مراسم مذهبی بوجود می‌آورد، تصریح کرد: می‌توان با برگزاری مراسم عزاداری قبل از مسابقه و ایجاد شرایط مناسب جو ورزشگاه آزادی را همانند سایر نقاط کشور با ایام محرم همسو کرد و به دستاورد فرهنگی مناسبی دست یافت. 

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دغدغه‌های موجود به منظور عدم برگزاری این مسابقه قابل احترام و تامل است ولی باید شرایط بین الملی و زمان بندی‌های فیفادی را در نظر گرفت. 

علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی، حساسیت‌های بیش از حد درباره این موضوع را که اختیار آن از دست ایران خارج است، بی‌مورد می‌داند و در نامه‌ای در این‌باره گفته بود: در خصوص بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در عصر تاسوعا، روشن است بهتر بود این بازی به زمان دیگری موکول می‌شد. اما اکنون که امکان این امر وجود ندارد و لغو این بازی هم خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای کشور دارد، به نظر می‌رسد که ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود. 

وی همچنین ادامه داد: فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ علاوه بر اینکه مردم در چنین موقعیت‌هایی به خوبی می‌دانند که چگونه رفتار کنند و چندین سال پیش شبیه این اتفاق برای مسابقه تیم استقلال تهران و دالیان چین افتاد و تماشاگران رفتار قابل ستایشی داشتند. 

علیرضا ابراهیمی، نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی هم ضمن تاکید بر اینکه می‌توان از فرصت برگزاری این مسابقه بهره برداری مناسبی کرد، ادامه داد: برای تحقق اهداف مدنظر نیازمند مدیریت قوی در اجرای بازی و برگزاری برنامه‌های سوگواری هستیم. 

وی با اشاره به اینکه فدراسیون فوتبال باید با هنر خود را نشان داده و از تجمع یکصد هزار نفری استفاده مناسبی کند، ادامه داد: می‌توان با نحوه برگزاری درست مسابقه و بهره برداری فرهنگی، خاطره خوبی را در اذهان عمومی بجا گذاشت. 

ابراهیمی تصریح کرد: مطرح شدن موضوع فرهنگی-مذهبی در کنار عرصه ورزش امری قابل تامل است و امکان هماهنگی این دو موضوع برای تحقق یک هدف وجود دارد؛ به عبارتی دیگر می‌توان فرهنگ عاشورایی را توسط ورزشکاران و ورزش‌دوستان در ورزشگاه آزادی به همه نشان داد. 

نایب رییس کمیته «زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان» مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع نگرانی افراد نسبت به همزمانی بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با کره جنوبی با ایام عزاداری امام حسین (ع) قابل تامل است ولی باید نگاه جامع تری نسبت به این موضوع داشت. 

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس معتقد است حال که امکان تغییر زمان بازی تیم‌های ایران و کره وجود ندارد، باید نگاه فرهنگی – مذهبی به همزمانی بازی تیم ملی فوتبال کشورمان داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار