باستان‌شناس اصفهانی مطرح کرد:
تابناک: یک باستان‌شناس گفت: با کشف تونل تاریخی در حفاری‌های مترو اصفهان، انتظار شنیدن خبر کشف آثار دیگری از دوران گذشته در این مکان وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 04 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، پیش از آغاز عملیات ایستگاه مترو در میدان امام حسین (ع) اصفهان، عده‌ای از باستان‌شناسان درباره احتمال کشف پایه‌های جهان‌نما هشدارهایی داده بودند اما عملیات احداث ایستگاه مترو در حالی آغاز شده بود که چندی پیش خبر کشف بقایای سفال‌های تاریخی، پایه‌های کاخ جهان‌نما و در نهایت، تونل تاریخی در ایستگاه مترو توسط باستان‌شناسان میراث فرهنگی به گوش رسید.

اما اینکه ارزش تاریخی این تونل به چه دورانی از تاریخ برمی‌گردد و چگونه باید از این اثر تاریخی نگهداری کرد، سؤالاتی بودند که ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با علیرضا جعفری‌زند، باستان‌شناس و مولف کتاب «اصفهان پیش از اسلام» دریچه تازه‌ای به روی این موضوع باز کنیم.

فارس: قدمت تونل کشف‌شده در محل ساخت ایستگاه مترو میدان امام حسین (ع) به چه دورانی مربوط می‌شود؟

جعفری‌زند: کاخ جهان‌نما، بنای تاریخی است که در زمان صفویان در ابتدای خیابان چهارباغ قرار داشت و انتهای آن هم باغ هزار جریب بود که متاسفانه در زمان سلطنت ظل‌السلطان، حاکم دوران قاجاریه تخریب شد. من حدس می‌زنم که قدمت این تونل به پیش از زمان صفویان برمی‌گردد اما تا زمانی که از نزدیک آن را ندیده باشم نمی‌توانم قاطعانه اظهار نظر کنم، البته فراموش نکنید که تخریب‌های دیگری در اطراف این بنا در دوران معاصر هم صورت گرفته بود.

فارس: لطفا توضیحات بیشتری در این رابطه بدهید.

جعفری‌زند: در نزدیکی کاخ جهان‌نما، دروازه معروفی به نام درب‌کوشک وجود داشت که متاسفانه در سال 67 شبانه توسط شهرداری تخریب شد که هدف از این اقدام را احداث خیابان طیب و جایگزینی دروازه جدید به جای دروازه قدیمی اعلام کردند.

فارس: برخی کارشناسان می‌گویند ممکن است در آینده شاهد کشف یک شهر زیرزمینی در اصفهان باشیم، آیا این موضوع صحت دارد؟

جعفری‌زند: راستش را بخواهید، شنیدن کشف یک تونل تاریخی در اصفهان من را شگفت‌زده نکرد چرا که این نخستین باری نبود که چنین تونلی در این شهر کشف می‌شد، بلکه در دهه چهل طی عملیات احداث هتل شاه عباس، تونل تاریخی در زیر این قسمت نیز کشف شد که توسط ماکسیم سیرو، باستان‌شناس فرانسوی که آن سال‌ها در اصفهان بود منتشر شد اما متاسفانه درباره اسناد مکتوب وی هیچ اثری بر جای نمانده است و معلوم نشد سرنوشت آن تونل به کجا انجامید.

فارس: شاید یکی از دلایل این موضوع، ضعف کارشناسان میراث فرهنگی در اطلاع رسانی آن زمان بوده باشد؟

جعفری‌زند: در دهه چهل به خاطر اینکه امکانات و تجهیزات سازمان میراث فرهنگی در نگهداری از چنین آثاری بسیار پایین بود و از سوی دیگر تجربیات باستان‌شناسان نیز در مقایسه با زمان فعلی بسیار اندک بود، گزارش کاملی از آن تونل منتشر نشد و تنها اشاره‌ای کوتاه به آن کردند و به همین خاطر است که امروز آرشیو کاملی از این عملیات در دست نیست.

فارس: به نظر شما می‌توان چنین حدسی زد که ادامه تونل تازه کشف شده، به تونل زیر هتل عباسی هم راه داشته باشد؟

جعفری‌زند: تا وقتی تونل را ندیدم نمی‌توانم قاطعانه اظهار‌ نظر کنم اما می‌توان چنین حدسی زد که این تونل به تونل زیر هتل عباسی هم راه داشته باشد اما علاوه بر این تونل، انتظار شنیدن خبر کشف آثار دیگری از دوران گذشته را هم باید داشته باشیم چون در بخش‌های دیگر این تونل آثار تاریخی دیگری هم وجود خواهد داشت.

فارس: فکر می‌کنید میراث فرهنگی آنقدر قدرت اجرایی دارد که بتواند در صورت اثبات یافته‌ها در حفظ این بخش از تاریخ شهرمان کوشا باشد؟

جعفری‌زند: با بررسی عملکرد مسئولان میراث فرهنگی اصفهان درباره حفظ این اثر تاریخی طی هفته‌های اخیر باید بگویم که خوشبختانه آنها آگاهی کافی در این زمینه دارند و همین موضوع ما را امیدوار کرده و البته فراموش نکنید که پیش از شروع عملیات زیرگذر میدان امام علی (ع) و پروژه مترو هشدارهای زیادی به متولیان امر درباره کشف آثار تاریخی در این بخش‌ها دادم و به همین خاطر امیدوارم در حفظ این آثار اهتمام جدی داشته باشند.

فارس: به اهمیت حفظ بناهای تاریخی در اصفهان اشاره کردید. فکر می‌کنید شهر ما در مقایسه با شهرهای تاریخی دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟

جعفری‌زند: در بسیاری از کشورهای اروپایی، مدرنیته حرف اول را می‌زند و ایران با قدمت دیرینه‌اش حرف اول را می‌زند. پس می‌طلبد که نگهداری از بناهای تاریخی شهرمان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. البته چند سال پیش در بعضی از شهرهای تاریخی دنیا مانند لندن وقتی در عملیات کاوش‌های باستان‌شناسان، معبد تاریخی به دست آمد، برای نگهداری از آن، اطرافش را با وسایلی مخصوص محصور کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار