عدم مدیریتی که به قیمت جان کارگران تمام شد؛
تابناک: حادثه چند روز پیش و سقوط کابین در فولاد مبارکه که منجر به مرگ دو کارگر شد را می توان نمونه ای از نبود نظارت کافی بر روند اجرایی امور به ویژه در محیط های پرخطر دانست ضمن اینکه پاره شدن کابلی که این کابین به آن متصل بوده نمی تواند، دلیلی مبهم داشته باشد.
کد خبر: ۳۱۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 13 October 2016
تابناک اصفهان: با افزایش فشار اقتصادی و رکود سنگین بر صنایع و پایین آمدن کیفیت کار و خارج کردن نیروهای مازاد از کارخانجات و عدم استخدام نیروهای جدید، فشار کار بر نیروهای قبلی و رسمی چندین برابر شد.
 
این افزایش ساعات کاری ضمن اینکه فشار کار را بر افراد زیاد کرد، سبب شد صنایع که با هزار و یک مشکل اقتصادی و مالی مواجه هستند و تنها هدف آنها افزایش تولید تحت هر شرایطی بود، کیفیت تولیدات خود را پایین آورند.
 
استفاده از تمام ظرفیت و امکانات موجود باعث شد که اگر خرابی، تعمیر یا تعویض دستگاه های صنعتی نیاز بود، با یک دستکاری جزئی از امکانات و تجهیزات قبلی به نحو احسن استفاده شود به طوری که هر روز از ایمنی کار کاسته شد و شاهد حوادث مختلف در صنایع بودیم.
 
از صدها حادثه‌ای که تاکنون در محیط های کار رسانه‌ای شد اگر بگذریم به صنعت پتروشیمی نفت در عسلویه می‌رسیم که باز هم آن را همچون دیگر اشتباهات خطای انسانی نام گذاشتند و اینبار به حادثه کار و فوت دو نفر از کارگران فولاد مبارکه اصفهان می‌رسیم که جالب است در تمامی حوادث سهل انگاری خود کارگر به عنوان اصلی ترین دلیل بروز حادثه عنوان می شود.
 
مسئولان ذی ربط هم در چنین مواردی هیچ گاه عادت ندارند خود را موظف به توضیح و پاسخگویی یا حداقل عذرخواهی و قبول مسئولیت کنند، و همیشه در حال بررسی موضوع هستند و هیچ گاه این بررسی آنها نتیجه‌ای ندارد که بخواهند نتایج آن را به رسانه‌ها اعلام کنند اما اگر دلیل بروز حادثه را همان سهل انگاری کارگر هم بدانیم (که اینگونه نیست)، همین استخدام نیروهایی که آشنا به کار نیستند باز هم به ضعف مسئولان آن واحد صنعتی بر می‌گردد.
 
حادثه چند روز پیش و سقوط کابین در فولاد مبارکه که منجر به مرگ دو کارگر شد را می توان نمونه ای از نبود نظارت کافی بر روند اجرایی امور به ویژه در محیط های پرخطر دانست ضمن اینکه پاره شدن کابلی که این کابین به آن متصل بوده نمی تواند، دلیلی مبهم داشته باشد و باید این مسئله مهم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد که چرا در چنین محیط پرخطری، تجهیزات این کارخانه از استحکام و ایمنی کافی برای حمل کارگران برخوردار نبوده و به قیمت جان دو کارگر و مصدومیت شدید یک نفر تمام شده است؟!.
 
حوادثی که تاکنون از صنایع پر خطر رسانه‌ای شده است یک صدم حوادثی نیست که عوارض سنگین و مرگ و میرها یا از کارافتادگی‌های بسیاری از نیروهای انسانی را در بردارد.
 
صنایعی که پر خطر هستند لازم است ضمن اینکه محیطی ایمن و امن را برای کارگران فراهم کنند از سوی دیگر باید پاسخگویی تمامی حوادث باشد هر چند به سهل انگاری خود کارگر برگردد و این فرهنگ باید در مسئولان بالادست ایجاد شود همانگونه که یکی از نشان کشورهای توسعه یافته فرهنگ بالای کار در مسئولان و پذیرفتن مسئولیت جانی و انسانی در کارگران است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار