رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه
رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه شهردار نباید به‌ صورت مستقل و جدا از شورا کاری انجام دهد، گفت: شوراهای اسلامی یک نهاد رسمی غیردولتی و به‌عنوان بازوان توانمند دولت متعلق به مردم است
کد خبر: ۳۱۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 16 October 2016
به گزارش تابناک به نقل از فارس،مهدی طالقانی شورای اسلامی را بازوی توانمند دولت و تلاشگران عرصه آبادانی در شهرها و روستاها دانست و اظهار داشت: هدف از تشکیل شوراها واگذاری امورات مختلف به مردم و جایگزینی برای دولت است.

وی اداره شهر و روستا را در گرو مشارکت شهروندان و روستائیان دانست و گفت: یکی از وظایف مهم شورا بستر‌سازی مناسب برای مشارکت عمومی مردم در فعالیت‌های شهری و روستایی است.

 رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه شوراها را زبان مشترک مثلث مردم، مسؤولان و متخصصان معرفی کرد و ادامه داد: شورا در راستای توسعه پایدار و دستیابی به مدیریت شهری و روستایی خوب و سالم ارتباط تنگاتنگی با نظام اداری و اقتصادی دارند.

وی با بیان اینکه در اصل هفت، صد قانون اساسی شوراها یکی از ارکان اصلی تصمیم‌گیری کشور مدنظر گرفته شده است، بیان کرد: اصولی از قانون اساسی از صد تا 107 به بخش شوراها اختصاص داده شده است و به‌عنوان یک مجموعه‌ای از ارکان‌های تصمیم‌گیری در مدیریت واحد شهری و کشور به آن اهمیت داده می‌شود.

طالقانی تنظیم قوانین جمهوری اسلامی ایران را براساس احکام دین مبین اسلام بیان و اشاره کرد: در دین مبین اسلام به مسئله شوراها اهمیت ویژه‌ای داده شده است.

وی شوراهای اسلامی را در دوگروه پایه و فرادست معرفی کرد و افزود: شوراهای شهر و روستا در همان شوراهای پایه هستند و شورای اسلامی فرادست شورای اسلامی بخش‌ها، شهرستان‌ها، استان و شورای عالی استان را شامل می‌شود.

وی به فعالیت شوراها از سال 78 تا‌کنون اشاره کرد و اظهار داشت: شوراهای اسلامی یک نهاد رسمی غیردولتی و به‌عنوان بازوان توانمند دولت متعلق به مردم است.

رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه ارتباط با دستگاه‌های اجرایی، بررسی کمبودها، مسائل و مشکلات در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را از جمله وظایف شوراها دانست و گفت: شوراها بدون اینکه منابع و امکانات ثابتی در اختیار داشته باشد فعالیت‌های خوبی در شهر و روستا انجام می‌دهد.

وی اختلاف در شوراها را براساس مسائل شهری عنوان کرد و ادامه داد: دغدغه اعضای شورای اسلامی در شهر و روستای استان کرمانشاه حل مشکلات و مسائل شهری، روستایی و مدیریت یکپارچه شهری است، اختلاف‌ها هیچ‌گاه براساس منافع شخصی نیست.

طالقانی خاطرنشان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر و روستا از افراد نخبه جامعه هستند که هر کدام در زمینه شهری و روستای حرفی برای گفتن دارند.

وی با بیان اینکه شهردار باید مجری مصوبات شوراها باشد، بیان کرد: شهردار نباید به‌صورت مستقل و جدا از شورا کاری انجام دهد، زیرا مردم به شوراها رای داده‌اند و آن‌ها را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده‌اند، لذا شهردار باید براساس مصوباتی که شورا در اختیارش قرار می‌دهد حرکت کند.

طالقانی دهیارها را یک نهاد نوپا دانست که در روستاها منابع پایدار و ثابتی ندارند و ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل درآمد حاصله از بخش عوارض کمیسیون ماده پنج و ماده صد صدور مجوز ساختمان‌ها، درآمد جاری از عوارض محلی و قانون مالیات ارزش برافزوده اداره می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه براساس ماده چهار بند 2 پیشنهاد شده درآمدهایی که ازطریق مالیات ارزش برافزوده است به حساب استان واریز شود و از آنجا به شهرداری تزریق شود در صورتی که قبلا از سوی اداره دارایی هر 6 ماه یکبار واریز می‌شد که الان تنها بروکراسی اداری اضافه شده است.

طالقانی با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی حقوق ثابتی دریافت نمی‌کنند و تنها حق‌الجلسه را از شورا می‌گیرند، گفت: کمک‌های دولتی در قالب طرح‌های عمرانی در راستای توسعه زیرساخت‌ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به استان اختصاص داده می‌شود که زیر نظر معاون عمران استانداری به دهیارها و شهرداری‌ها تزریق می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار