در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛
سرای ایرانی گرچه عنوان و نیز نام فروشگاهی است برای ترویج خرید و مصرف کالای ایرانی اما متاسفانه در کنار برخی برندهای کالای ایرانی، شاهد نمایش و بلکه رژه برندهای معروف خارجی هستیم و حال آن که در سال اقتصاد مقاومتی بیش از هر چیز باید بر روی کالا و سرمایه ایرانی مانور داده شود.
کد خبر: ۳۱۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 16 October 2016
به گزارش تابناک قم، چندماهی است که فروشگاه بزرگ سرای ایرانی با تبلیغات فراگیر استانی و حتی ملی باعث جلب توجه مردم قم و حتی مسافران در جنب پایانه مسافربری شده است و در این میان به فروش کالاهای مختلف می پردازد.

آن چه مسلم است این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحریم های بسیاری بر ملت ایران تحمیل شد که یکی از شاخص ترین آن ها تحریم های اقتصادی با هدف آسيب زدن به ظرفيت هاي مولد اقتصاد ايران بوده است و این مساله ادامه  یافته تا سال های اخیر که با تدبیر و هوشمندی رهبر معظم انقلاب،  اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اقتصاد مردمی و مولد راهکار مقابله با این تحریم ها و فشارهای دشمنان معرفی شده  که صد البته بدون حضور و حمایت آحاد مردم، تحقق آن میسر نخواهد بود.

از همین رو برای تحقق هرچه بهتر این موضوع باید از اولین نهاد اجتماعی که در تربیت و پرورش منابع انسانی فعالیت دارد  یعنی خانواده نام برد که می تواند در تحقق این امر مهم نقش مؤثر و بسزایی داشته باشد.

از این منظر اقتصاد مقاومتی چیزی نیست جز کمتر کردن هزینه خانوارها، کاهش وابستگی‌ها و استفاده از کالای خارجی و تاکید بر مزیت تولیدات داخلی، تلاش برای خودکفایی می باشد که از جمله این گام ها در منزل  برای حمایت از اقتصاد مقاومتی جلوگیری از تجمل گرایی و اسراف است.

از طرفی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقتصاد درون‌زا، حامی ‌سرمایه و کار ایرانی است و فرهنگ خرید کالا و خدمات نیز بایستی پشتیبان و ناظر خرید محصولات تولیدکنندگان ایرانی باشد؛جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای محصولات خارجی نه تنها گامی‌بلند در زمینه اصلاح الگوی مصرف است بلکه حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک مملکت نیز محسوب می‌شود.

از سویی طبعاً می بایست کالاهای تولید داخل با کیفیت مناسب و قابل قبول در بازار موجود باشد و نیز باید مکان هایی در سطح شهر ایجاد شود که فقط برندهای تولید داخل را ارائه دهد.

نکته مهم دیگر این که ضرورت دارد برای عموم مردم فرهنگ سازی مطلوبی صورت گیرد مبنی بر این که کالای ایرانی را برای قوی تر شدن اقتصاد ایران و ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی خریداری کنند اما مسئله مهم‌تر این است که مراکز تخصصی ارائه فقط کالای ایرانی در سطح شهر اندک می باشد که این امر موجب می شود که خریدار در کنار برندهای خارجی و برخی تسهیلات آن‌ها به خریداری کالای خارجی راغب‌تر شود.

مجموعه فروشگاهی سرای ایرانی چند سالی است که در استان قم در حال فعالیت است و اقدام به فروش تمام کالای موردنیاز در خانه را می کند که از یخچال، تلویزیون ، لباسشویی گرفته تا مبل و میز؛ این مجموعه با تبلیغات گسترده در سطح شهر و برخی از استان های نزدیک قم مشغول فروش کالای خود می باشد.

به هر صورت استان قم در شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد که محل عبور 17 استان از این شهر می باشد که همین تبلیغات گسترده مجموعه باعث جذب مشتری است و همچنین نام این مجموعه که سرای ایرانی می باشد باعث جذب بیشتر مشتری به دلیل خرید کالای ایرانی است؛ اما با مراجعه به این مجموعه اولین چیزی که رخ می نماید تبلور کالای خارجی در این مجموعه است که البته در کنار کالای ایرانی به نمایش در می آید.

آنچه مسلم است این که شرایطی باید برای برندهای ایرانی همچون اسنوا، ایکس ویژن، ، پارس، پاکشوما و.... فراهم شود که بتوانند رقابت معقولانه و درستی با برندهای خارجی داشته باشند و در اولویت فروشگاه های پر سر و صدایی چون سرای ایرانی با این عنوان زیبا ، فروش کالای ایرانی باشد و نه برندهایی که متاسفانه به جهت فرهنگ عامه مردم خودشان خریداران پر و پا قرص دارند.

ما باید اگر هنر و استعداد و توانی داریم را مصروف کالای ایرانی و فرهنگ سازی برای خرید و مصرف آن کنیم و گرنه کسی با رقابت سالم با کالای خارجی فی نفسه مخالف نیست.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار