رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از برداشت ۴۰ هزار تن انار از باغ‌های استان قم در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۱۶۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 23 October 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از سازمان جهاد کشاورزی قم، محمدرضا طلایی با اشاره به آغاز فصل برداشت انار در قم، اظهار داشت: سطح زیر کشت انار در استان قم ۲۸۰۰ هکتار است که پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۴۰ هزار تن انار برداشت شود.

وی میانگین برداشت انار در قم را ۱۵ تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: بیشتر محصول انار در استان قم در مناطق مرکزی، سلفچگان، جعفر آباد و قاهان برداشت می‌شود و ارقام عمده انار قجاق، منصور بیگی، یزدی و شاهپسند است.

وی با اشاره به اینکه به جز در مناطقی با زمستان سرد و طولانی، این درخت قابلیت سازگاری با آب و هوای مختلف که دارای بهاری آفتابی و تابستانی گرم باشند، را دارا است، گفت: این درخت نسبت به سرما شدیدا حساس بوده و در دمای کمتر از ۱۲- درجه سانتیگراد که بیش از دو روز استمرار یابد قسمت هوائی آن از بین رفته و در شرایط دمائی سردتر حتی ریشه درخت نیز آسیب دیده و از بین خواهد رفت.

طلایی با اشاره به اینکه باید قبل از احداث باغ انار نسبت به ارزیابی آب و هوائی منطقه اقدام نموده و از وضعیت دوره‌های سرمای زمستانه اطلاع حاصل کرد، افزود: به طور کلی باید از احداث باغ انار در مناطقی که برودت هوایی کمتر از ۱۰- درجه سانتیگراد را به صورت طولانی در تناوب زمانی ۳۰ ساله تجربه کرده‌اند اجتناب نمود.

وی با تأکید بر اینکه گرما و تابش شدید نیز موجب آفتاب سوختگی تنه و میوه درخت می‌شود، ادامه داد جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی میوه انار باغات موجود از گذشته با تراکم زیاد کشت گردیده تا میوه درخت در سایه انداز شاخ و برگ‌ها از گزند آفتاب سوزان در امان باشد. ضمن اینکه استفاده از پودر کائولن وکاور میوه نیز در چند سال اخیر در بین باغداران رایج شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار