هنرمندان زیادی در شهرهای مختلفی فعالیت می‌کنند که هرکدام به نوعی جایی در دل مردم دارند. نقاش، خطاط، بازیگر تأتر، تعزیه‌خوان و ... همه و همه با توجه به توانايی که خداوند در وجود آن‌ها نهاده، در خدمت جامعه هستند.
کد خبر: ۳۲۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 31 October 2016
یکی از این هنرها «خوشنویسی» است که از آن به عنوان عروس هنرهای اسلامی یاد می‌کنند و شاخص‌ترین هنر در پهنه‌ی سرزمین‌های اسلامی است و به مثابه‌ی زبان، هنری مشترک برای تمامی مسلمانان محسوب می‌شود.

در شهر کاشمر نیز اساتید هنر خوشنویسی فعال‌اند، در این میان یکی از خوشنویسان شهر که سابقه چند دهه آموزش «خط ریز» را دارد و بیش از 60 سال در این عرصه خدمت کرده «محمود حاتمی کندری» است.

او اولین دبيرِ هنر کاشمر است که در کُندر ـ زادگاه عبدالملک کندری، وزیر دانشمند سلجوقیان ـ متولد شده است. وي که در خانوادهای کشاورز و متدین به دنیا آمده، هم اکنون در سن 71 سالگی به سر می‌برد و از دوران ابتدایی به هنر خطاطی علاقه داشته است.

حاتمی، مشوق اصلی‌اش را پدر و برادرش که دارای خط شکسته زیبایی بوده‌اند، اعلام کرده و می‌گوید: همیشه خداوند را شاکرم که مرا یاری کرده و این هنر را به من آموخت و امیدوارم بتوانم این هنر را در اختیار دیگران بگذارم.

وی که از قبل بازنشستگي، تصمیم به آموزش خط ریز نستعلیق به مردم را گرفته، گفت: از سال 1363 تصمیم به افتتاح مرکز آموزش خط ریز نستعلیق کردم و اولین هنرجویم دانش‌آموز کلاس پنجم بود که طی یک ماه در تابستان به طور کامل آموزش‌های لازم را فرا گرفت.

حاتمی می‌گوید: از ابتدای کار به جای مال اندوزی در شهر، هدفم فقط آموزش بود و برای همین هرچند میتوانستم درآمد بهتری در شهرهای بزرگ داشته باشم آن را برخود حرام کرده تا به همشهریانم خدمت کنم.

وی كه خود را مبتکر آموزش خط ریز می‌داند به طوری که کسی آموزش خط ریز نستعلیق را تا آن زمان شروع نکرده بود، عنوان کرد: تاکنون هنرجویانی از کرمانشاه، رامسر، طبس، درگز، نیشابور، مشهد، گرگان، تهران و فردوس و نیز از آمریکا و فرانسه که علاقه به فراگیری خط ریز داشته‌اند و تابستان‌ها برای دیدن اقوام خود به کاشمر مراجعه می‌کرده‌اند، داشته‌ام.
این استاد خط ریز نستعلیق شهر کاشمر اظهار کرد: زيبا نويسي مربوط به قدیم است، چراكه مردم از قلم فرانسوی و دوات استفاده می‌کردند، اما پس از آمدن امکانات و تجهیزات جدید، دیگر از خط زیبای آن زمان خبری نیست و مردم «بدخط» شده‌اند.

وی از کتاب‌های چاپ شده جدید برای دوران دبستان نیز انتقاد کرد و افزود: در یک صفحه از نظر نوشتاری و رسم الخط، بیش از هشت تا 10 ایراد می‌توان یافت که هم از خط نستعلیق و هم از خط نسخ استفاده شده و دانش‌آموزان را گیج کرده است.

حاتمی کتابهای هنر قدیم را بسیار عالی دانسته و عنوان کرد: آن کتاب‌ها در ابتدا خط ریز و سپس خط درشت را آموزش می‌داد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار