بحران کم آبی و بی آبی ، نسل بشر را در معرض تهدید جدی قرارداده است و سرزمین من ایران ، و شهر ارومیه از این امر مستثنی نیست . امروز دریاچه ارومیه ، این نگین انگشتری ایران زمین حال و روز خوشی ندارد.
کد خبر: ۳۲۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 01 November 2016

بالاخره بعد از دو ماه تلاش و پیگیری مستمر و مداوم، و همراهی بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر از مردم سراسر ایران و جهان، موضوع دریاچه ارومیه و بحران خشکسالی سرزمینمان ایران به نماینده سازمان ملل آقای گری لوئیس جهت طرح در آن سازمان ارائه گردید.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی در این مراسم دکتر خزائی رئیس فرهنگسرای جوان ارومیه سخنانی ایراد کرد که متن کامل این سخنان به شرح می باشد:



به نام خداوند بخشاینده مهربان

خانم ها و آقایان

صمیمانه ترین درودها را به نیابت از مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه نثار شما می کنم. ما امروز اینجا جمع شده ایم تا موضوع مهمی را با شما در میان بگذاریم .

بدون شک دغدغه محیط زیست امروزه در سراسر دنیا تبدیل به امری عمومی شده است . بحران کم آبی و بی آبی ،نسل بشر را در معرض تهدید جدی قرارداده است و سرزمین من ایران ، و شهر ارومیه از این امر مستثنی نیست . امروز دریاچه ارومیه ، این نگین انگشتری ایران زمین حال و روز خوشی ندارد.

دریاچه ای که روزگاری زیباترین منظره ها را در خاطر بازدیدکنندگانش ثبت کرده است ، امروز با وزش باد ، غباری از نمک را در هوا می پراکند و تشدید این وضعیت ، می رود تا در آینده ای نه چندان دور،زندگی میلیونها انسان را در معرض تهدید جدی قراردهد. فاجعه ای که به هیچ وجه و هیچ کس رحم نخواهد کرد ، انسان و حیوان و درخت برایش هیچ فرقی ندارد و همه را در معرض نابودی قرار خواهد داد . در چنین شرایطی بر همگان لازم است تا اقدامی انجام دهند و هرکس به قدر وسع خویش برای رفع مشکل گامی بردارد. از این رو ، ما جمعی از جوانان در فرهنگسرای جوان ارومیه ، بر آن شدیمتا با راه اندازی کمپین« من دریاچه ارومیه هستم » ، حرکتی در راستای همگانی کردن دغدغه محیط زیست دریاچه و بحران کم آبی را آغاز کنیم. لذا با دعوت از هنرمند سرشناس کشور ، استاد رضا کیانیان و اعطای عنوان حامی دریاچه ارومیه به ایشان ، این حرکت آغاز گردید. هدف اولیه ما کسب یک میلیون امضاء برای جلب حمایت بیشتر از دریاچه ارومیه بود، اما با همت همه مردم ایران و زحمات جناب آقای کیانیان ، امروز قریببه یک میلیون و هفتصد هزار نفر طومار حمایت از دریاچه ارومیه را امضاء کرده اند و من در اینجا می خواهم از همه مردم ایران و کسانی که در اقصی نقاط جهان به این کمپین پیوسته اند ، تقدیر و تشکر نمایم . و البته تقدیر ویژه ای داشته باشم از استاد رضا کیانیان ، که حامی بزرگ دریاچه ارومیه و محیط زیست ایران هستند . تلاشها و زحمات بی شائبه شما را همیشه قدردان هستیم.

خانم ها و آقایان

آماری که از حامیان کمپین درCDتحویل نماینده محترم سازمان ملل در ایران گردید ، صرفا" تعدادی امضاء و یک طومار نیست ، بلکه عصاره علاقه و دلبستگی و امید این مردم است به احیاء دریاچه ارومیه و امیدشان به زندگی دوباره پیرامون این نعمت خدادادی . در طول مدت جمع آوری امضاء ، شاهد بودیم که این مردم با چه امیدها و آرزوهائی به کمپین می پیوستند. و این شاید امیدوارانه ترین پیامک تمام زندگی شان بوده است. باید مواظب باشیم که این امید را به یاس بدل نکنیم . مردم چشم انتظار اقدامات جدی تر و بیش از پیش ، از جانب سازمان ملل و نهادهای بین المللی برای احیاء دریاچه ارومیه هستند.خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اولین مصوبه دولت دکتر روحانی به موضوع احیاء دریاچه ارومیه و تشکیل ستاد احیاء دریاچه ارومیه ، گامهای جدی در این باره برداشته شده است که نشان از عزم و اراده جدی دولت دکتر روحانی در این زمینه ،با بهره گیری از تمام پتانسیل های موجود و تعامل تمام نهادها و سازمانهای مسئول ،در امر محیط زیست در سراسر جهان می باشد.

خانم ها و آقایان

در پایان می خواهم دعوت کنم از آقای گری لوئیس ، نماینده محترم سازمان ملل در ایران تا با تشریف فرمائی هرچه زودتر خود به ارومیه ، از نزدیک روند احیاء دریاچه ارومیه را ملاحظه نموده و خود شاهد وضعیت فعلی دریاچه باشند. چرا که مشاهده از نزدیک دریاچه ، علاوه بر قرارگرفتن در جریان کارهای انجام شده ، فوریت در الویت دادن به موضوع احیاء دریاچه ارومیهرا ضروری می نماید.

در پایان مجددا" مراتب سپاسگذاری خودم و فرهنگسرای جوان ارومیه و مردم قدرشناس ارومیه و آذربایجان غربی را از اصحاب رسانه ، هنرمندان ، ورزشکاران، اساتید دانشگاه و دانشجویان ، مقامات و مسئولین و تمام کسانی که در این مدت ما را همراهی نمودند ، اعلام می داریم و امیدواریم که روزی برگزار کننده بزرگترین جشن بمناسبت احیاء دریاچه ارومیه ،در کنار ساحل زیبای این دریاچه باشیم .

گمان مبر که به پایان رسید کارمغانهزار باده ناخورده دررگ تاک است

محمدخزائی،رییس فرهنگسرای جوان ارومیه،بانی کمپین ((من دریاچه ارومیه هستم))


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار