تابناک: در اصفهان گنجینه های ارزشمندی که حتی میراث فرهنگی نیز از آنها آگاهی ندارد در کنج خانه بسیاری از افراد علاقمند به میراث فرهنگی و اشیاء عتیقه خاک میخورد.
کد خبر: ۳۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 09 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سال هاست بسیاری از اهالی خوش ذوق هنر و میراث فرهنگی، به موزه داران زیرزمینی اصفهان تبدیل شده اند و این درحالی است که روند دریافت مجوز های لازم برای یک موزه خصوصی سبب شده تا این موزه داران زیرزمینی رغبتی به قانونی کردن کار خود نداشته باشند.

در شهر اصفهان به دلیل سابقه فرهنگی و رنگ بیشتر مسائل میراثی، اینگونه اقدامات رواج بیشتری دارد و هم اکنون گنجینه های ارزشمندی که حتی میراث فرهنگی نیز از آنها آگاهی ندارد در کنج خانه بسیاری از این نوع آدم های علاقمند به میراث فرهنگی و اشیاء عتیقه خاک میخورد.

بسیاری از این افراد هم حاضر به فروش و یا اهدای اشیاء قدیمی و عتیقه خود به میراث فرهنگی نیستند و ترجیح می دهند این وسایل را نسل به نسل و از طریق خاندان خود به آیندگان منتقل کنند.

البته در این میان هستند افرادی که مجموعه ای از وسایل نایاب و با ارزش که می تواند به شناخت بیشتر تاریخ اصفهان کمک نماید را در منزل خود نگهداری می کنند اما به دلیل واهمه آنها از ضبط اشیاء خود از سوی دولت، انگیزه ای برای احداث موزه خصوصی برای به نمایش گذاشتن این اشیا ندارند.

حال موزه بزرگ اصفهان هفته گذشته بعد از سالها چانه زنی با مسئولان بانک ملی با نمایندگی استاندار اصفهان از جانب وزارت راه و شهرسازی به این وزارت خانه سپرده شد تا زمینه های احداث و راه اندازی موزه اصفهان آغاز شود.

این مکان که در محل کارخانه ریسباف اصفهان در خیابان چهارباغ بالا است خود نیز به لحاظ معماری دارای ارزش میراثی است و احداث موزه ای در خور و شان اصفهان می تواند به رونق صنعت گردشکری استان و نیز شناساندن تاریخ نصف جهان به مردم اصفهان نیز کمک کند.

تاکنون آثار باارزش عتیقه اصفهان ، در موزه های بزرگ کشور یا حتی برخی کشورهای دیگر نگهداری می شد و موزه هایی هم که در برخی مکان های تاریخی مانند عمارت چهلستون اصفهان قرار دارد، تنها گوشه ای بسیار اندک از تاریخ اصفهان را به نمایش گذاشته است.

از دیگر ضعف های موزه کنونی اصفهان، عدم به نمایش گذاشتن آثار جدید کشف شده تاریخی اصفهان طی سال های گذشته بوده است و بسیاری از اشیاء به نمایش درآمده همان وسایلی است که از سال ها پیش به این موزه آورده شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار