رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: حوزه آماده پاسخگویی به سؤالات فقهی در مورد معماری است و در زمینه فقه معماری حرف برای گفتن دارد.
کد خبر: ۳۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹ 16 November 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی قم با اشاره به توجه به حفظ ظاهر شهرها در غرب اظهار کرد: در شهرهایی مثل لندن شهرداری‌ها، ظاهر مناطق قدیمی را معین می‌کنند و مردم حق ندارند ظاهر شهر را تغییر بدهند، اما در ایران ناهماهنگی واضحی را در سطح شهرها می‌بینیم.

وی ادامه داد: غربی‌ها هویت اصلی علوم را از مسلمانان گرفتند اما با این وجود آپارتمان‌سازی‌هایی که اکنون در کشورمان داریم، در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد، در شهرهای ایران در خیابان‌هایی با عرض کم، ساختمان‌هایی بسیار بلند ساخته می‌شود که این کار هیچ توجیهی ندارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: یکی از اشکالات اصلی در کشورمان نداشتن برنامه منسجم و مدون است، برنامه‌های وزارتخانه‌ها با تغییر وزرا تغییر می‌کنند، در یک دوره‌ای دولت وقت سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد که اثرات آن را اکنون می‌بینیم، باید در بخش‌های مختلف در کشورمان نقشه راه داشته باشیم.

فاضل لنکرانی با اشاره به ضرورت داشتن نقشه راه در نهادهای مختلف کشور اظهار کرد: اگر نقشه راه داشته باشیم، دیگر با تغییر یک مدیر، برنامه‌های یک نهاد عوض نمی‌شود، برای کنگره معماری هم باید نقشه راه داشته باشید، اگر این نقشه نباشد، به نتیجه نخواهید رسید.

وی ادامه داد: در گذشته آشپزخانه‌ها به شکلی دیگر بود، اما اکنون آشپزخانه‌ها بیشتر به شکل اپن است که این فرم آشپزخانه با ضوابط دینی سازگار نیست، از متون دینی بسیاری از مطالب را می‌توان در حوزه های مختلف استخراج کرد، در دین به مکان مسجد اشاره شده و مساجد باید در مرکز مناطق مسکونی قرار بگیرند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: باید یک دبیرخانه دائمی برای کنگره معماری تشکیل شود تا مقالات پس از ارسال به دبیرخانه به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرند و نکات کاربردی از مقالات کنگره استخراج شود، باید معماری از نظر ابعاد مختلف پزشکی، روانی و امنیتی مورد بررسی قرار بگیرد.

فاضل لنکرانی، تغییر نوع معماری را در بحث امنیت منازل مؤثر دانست و تصریح کرد: اکنون با آپارتمان‌سازی‌های گسترده، دزدی و قتل در یک واحد مسکونی رخ می‌دهد، اما همسایگان آن واحد از این مسائل آگاه نمی‌شوند، معماری با همه ابعاد زندگی در ارتباط است و باید با استفاده از کارشناسان یک نقشه راه در زمینه معماری تدوین شود.

وی ادامه داد: حوزه آماده پاسخگویی به سؤالات فقهی در خصوص معماری است و در زمینه فقه معماری حرف برای گفتن دارد، حوزه آماده است که مسائل فقه معماری را در اختیار کارشناسان قرار بدهد، به عنوان مثال می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که حیاط در مرکز و ساختمان مدرسه در اطراف آن باشد تا هیچ اشرافی از ساختمان‌های دیگر به حیاط نباشد و دانش‌آموزان دختر به راحتی در حیاط مدارس حضور پیدا کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در خصوص موزه مراجع گفت: در این موضوع باید به زندگینامه مراجع، شاگردان آن‌ها و آثار علمی مراجع پرداخته شود و موزه‌ای که تنها عبا و عمامه این بزرگواران در آن باشد، کافی نیست، موزه مراجع باید سیره آن‌ها را نشان بدهد، باید یک گروهی از اداره میراث فرهنگی، حوزه علمیه و بیوت مراجع متولی چنین موزه‌هایی باشند.

وی ادامه داد: دفتر مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در سال 79، سایتی را در اینترنت تأسیس کرد و از سال 79 تا 82، 9 هزار سؤال از آن طریق به دفتر مرجعیت رسید و پاسخ داده شد، این مسئله که نشان از به روز بودن مراجع تقلید دارد، تعجب خبرنگار شبکه‌های خارجی را هم به دنبال داشت.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سیره علمی آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: از این مرجع تقلید کتا‌ب‌های حجیم استفتائات به یادگار مانده و مردم سؤالات زیادی را از طریق اینترنت از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی پرسیدند، باید در موزه مراجع به چنین ابعاد علمی از زندگی مراجع پرداخته شود و شاگردان و آثار علمی آن‌ها معرفی شوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار