آلودگی هوای تهران از نوع ریزگرد نیست که هیچ‌کاری نتوان برایش کرد؛ آلودگی پایتخت ناشی از تردد بیش از حد خودرو، مصرف بنزین نامرغوب و همین‌طور گازهای تولیدشده از تعداد زیاد سیستم‌های گرمایش خانگی است که وجود دارد.
کد خبر: ۳۳۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ 21 November 2016
با تعطیلات چند روزه اربعین و خروج تعدادی از شهروندان از تهران، پایتخت نفس کشید گرچه نمی‌توان سامانه سرما را نیز بی‌تاثیر دانست.
بارها پیش آمده که با وجود سامانه سرما هوای تهران جز آلودگی و ابرهای کدر و آسمان خاکستری و قهوه‌ای چیز دیگری نداشته است.
حالا که نمی‌توان از تعداد خودروهایی که هر روز روانه بازار می‌شود، ناوگان فرسوده اتوبوسرانی و حمل‌ونقل عمومی و تعداد بیشمار خانه‌هایی کاست که هر روز اضافه می‌شود، از جمله راه‌حل‌های باقی ‌مانده برای ‌حل بحران آلودگی هوای تهران می‌تواند قرار دادن تعطیلات زمستانی باشد تا با سفر شهروندان، تهران نفس بگیرد.
اگر برف و باران نباشد آب نیست و تابستان‌ها سخت‌تر پشت سر گذاشته می‌شود. اما هرچه هست تهران این روزها رنگ دیگر دارد و دلپذیرتر شده است، از هوای پاییزی و حتی زمستانی آن استفاده کنیم و حظ لازم را ببریم.
دیروز بالاخره بعد از 12 روز هوای ناسالم، هوای تهران سالم شد و شاخص کیفیت هوا که در چند روز گذشته به عدد 152 نیز رسیده بود، روی عدد 67 قرار گرفت.
این در حالی است که اگر شاخص کیفیت هوا بین صفر تا 50 باشد کیفیت هوا در وضع پاک، بین 50 تا 100 در وضع سالم و بین 100 تا 150 در وضع ناسالم برای گروه‌های حساس (بیماران قلبی، ‌ریوی، سالمندان و کودکان)، بین150 تا 200 در وضع ناسالم برای تمام افراد جامعه و بین 200 تا 300 در وضع بسیار ناسالم خواهد بود.
این در حالی است که براساس آخرین گزارش اداره هواشناسی، آسمان تهران در اولین روز آذر با بارش پراکنده و در روز سه‌شنبه نیمه‌ابری تا ابری پیش‌بینی شده است و دما در این روز به پنج درجه سانتی‌گراد خواهد رسید. اما همه نگرانی‌ها بعد از بارش باران به بازگشت دوباره وضعیت هوای آلوده است.
اما این بارش ناگهانی که چهره دودگرفته شهر را پاکیزه کرد، به نظر نمی‌رسد دوام چندانی داشته باشد و می‌تواند در مدت کوتاهی تهران را دوباره به وضعیت ناخوشایند هفته پیش برساند. 
در این میان برخی این بارش‌ها را برای تهران دولت مستعجل می‌دانند و معتقدند دولت باید فکر جدی به حال آلودگی هوای کشور، به‌خصوص آلودگی هوای تهران کند. در این باره البته دولت هم چندان بیکار ننشسته و هفته پیش مصوبه‌ای برای از رده خارج کردن تعداد قابل توجهی مینی‌بوس و اتوبوس‌ فرسوده در هیات دولت به تصویب رسید که امید است با اجرایی کردن آن و رسیدگی به سایر وسایل حمل‌ونقل آلاینده، در سال‌های آینده شاهد چنین نگرانی‌هایی از سوی شهروندان نباشیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار