معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم: در قم ظرفیت خوبی در بناهای تاریخی داریم و مشارکت بخش خصوصی موجب احیای بافت و افزایش ماندگاری جمعیت خواهد شد.
کد خبر: ۳۳۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱ 24 November 2016
به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی ظهر پنج شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم که با حضور زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استانداری قم برگزار شد،  با اشاره به عملکرد کارگروه امور زیربنایی این ستاد اظهار داشت: یکی از مسائلی که در این کارگروه پیگیری می‌کنیم، راه احداث دریاچه نمک قم است.

وی با اشاره به اینکه قم در سال‌های گذشته مسیری برای دسترسی به این دریاچه نداشته ابراز کرد: وجود این مسیر موجب بهره‌برداری از ظرفیت معدنی و گردشگری دریاچه نمک برای استان قم خواهد شد.

معاون استاندار قم به مشکل آب استان به عنوان یکی از معضلات زیرساختی استان اشاره کرد و افزود: احداث تصفیه خانه پساب پردیسان از موضوعاتی است که در راستای بهبود استفاده از منابع آبی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز وضعیت تأمین آب در استان قم را قدری بهبود داده اما هنوز این یکی از مشکلات ریشه‌ای استان است.

هوشمندسازی شیرآلات آب

بهشتی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: یکی از طرح‌هایی که در این زمینه در کارگروه امور زیربنایی مطرح شده، هوشمند ساختن شیر آلات در سطح ادارات و اماکن عمومی استان که موجب کاهش مصرف زیادی می‌شود.

وی افزود: رصد کردن پروژه‌های عمرانی استان و تسریع در اجرای پروژه‌ها از دیگر اقدامات کارگروه است.

معاون استاندار قم با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در اقتصاد استان ادامه داد: ما ظرفیت خوبی در بلوار پیامبر اعظم(ص) در هتل سازی داریم چرا که کاربری این مسیر که بین حرم مطهر و مسجد جمکران بیشتر اقامتی و گردشگری است و به دلیل موقعیت خوبی که دارد می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار تخت فعال اقامتی در استان قم داریم و ۱۰ هزار تخت در حال احداث ابراز کرد: بلوار پیامبر اعظم(ص) ظرفیت ایجاد ۲۷ هزار تخت اقامتی را بین دو مرکز زیارتی مهم دارد.

بهشتی گفت: تا کنون هر میزان هتلی که در قم ایجاد شده ضریب اشتغال بالای ۸۰ درصد بوده و این نشان می‌دهد هتل‌سازی در استان قم سود اقتصادی خواهد داشت.

کمبود امکانات اقامتی در قم

وی با اشاره به اینکه کمبود ماندگاری مسافر به دلیل کمبود امکانات اقامتی در استان قم است ابراز داشت: مشکلی که در مسیر هتل سازی وجود دارد کمبود سرمایه در گردش است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم معتقد است برای بخش گردشگری در برنامه ششم باید تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شود.

وی افزود: محور توسعه استان قم طبق سند چشم انداز توسعه و آمایش قم گردشگری است اما هیچ منبع تعریف شده‌ای برای این بخش در سیستم بانکی نداریم و این موضوع ما را با چالش سرمایه‌گذاری دچار کرده چرا که هتل‌سازی هزینه بسیاری دارد و بازگشت سرمایه آن کوتاه مدت است.

اهتمام در مرمت آثار تاریخی

بهشتی به سیاست واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در قم ظرفیت خوبی در بناهای تاریخی داریم و مشارکت بخش خصوصی موجب احیای بافت و افزایش ماندگاری جمعیت خواهد شد.

وی با گلایه از کمبود منابع در مرمت خانه‌های تاریخی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی باید کار مرمت را انجام دهد تا زمینه واگذاری و استفاده از ظرفیت‌ها به وجود بیاید چرا که بخش خصوصی معمولاً در امر مرمت وارد نخواهد شد.

معاون استاندار قم به موقعیت استان در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور اشاره کرد و گفت: برای استفاده بهتر از ظرفیت راه‌های استان قم سه طرح در نظر گرفته شده که ارتقای محور قم جعفریه و بزرگراه قم به سلفچگان و همچنین احداث کمربندی جدید شهر قم این سه طرح را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: کمربندی کنونی شهر قم ناقص است و به دلیل توسعه شهر، ترافیک درون و برون شهری در آن مختل شده که اهمیت پروژه و پیگیری مدیران استان موجب شده این پروژه جزو هشت پروژه‌ای باشد که وزارت راه در اولویت قرار داده است.

پایلوت شهرسازی ریل پایه در قم

بهشتی به پروژه ۵ میلیارد یورویی قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه نقش موثری در توسعه استان خواهد داشت.

به گفته وی، نحوه عبور این خط از قم و رسیدن به ایستگاه راه آهن و ایجاد تبادل با دو خط مترو از موضوعاتی است که در حال حاضر در این پروژه در حال تصمیم‌گیری است.

وی معتقد است شهر قم با وجود ایستگاه راه آهن داخل شهر، قطار پر سرعت، دو خط مترو و یک خط منوریل می‌تواند شهرسازی ریل پایه داشته باشد که نتیجه این شهرسازی کاهش از بار ترافیک جاده‌ای و افزایش ایمنی در سفرها خواهد بود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار