مشهد می تواند در جذب گردشگر خارجی سهم بیشتری داشته باشد
وقتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان نمایه آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران از تراز منفی گردشگری کشور خبر می‌دهد توجه بیشتر به توسعه توریسم مذهبی راهکاری نجات‌دهنده به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۳۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹ 11 May 2015
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان نمایه آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران از تراز منفی گردشگری در کشور خبرداد.

به گزارش تابناک خراسان رضوی در این گزارش آمده است: «در حوزه گردشگری ورودی، در سال 2012، تعداد گردشگران ورودی 3 میلیون و 834هزار نفر و درآمد حاصل از جذب این گردشگران 1 میلیارد و 114 میلیون دلار آمریکا بوده است. ناگفته نماند که بالاترین سهم از ورودی ها به مناطق خاورمیانه و اروپا تعلق دارد. مخارج گردشگران خروجی بالغ بر 7 میلیارد و 517 میلیون دلار بوده است. با توجه به بیشتر بودن هزینه کرد گردشگران خروجی، تراز گردشگری ایران منفی و بالغ بر 6میلیارد و 403میلیون دلار است...»

در این شرایط ظرفیت های گردشگری در ایران و سرمایه گزاری روی آنان بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. ایران به دلیل برخورداری از موقعیت مناسب درخصوص توریسم مذهبی، وجود بارگاه منور رضوی و شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان باید روی این حوزه از گردشگری برنامه ریزی بیشتر و سرمایه گذاری های شایسته تری داشته باشد.


تسهیل ورود زائران خارجی به مشهد

به نظر می رسد هم اکنون این ظرفیت وجود دارد که در حوزه گردشگری اسلامی برنامه های بیشتری برای تسهیل سفر مسلمانان و شیعیان به مشهد اتفاق بیفتد تا با اقداماتی نظیر برداشتن لزوم دریافت ویزا برای زائران خارجی و مسلمانان شاهد رشد تعداد این سفرهای زیارتی به شهر مشهد باشیم.

طبق آخرین آمارها حدود 3 میلیون زائر خارجی به صورت سالانه به شهر مقدس مشهد سفر می کنند که در برابر جمعیت حدود 30 میلیونی زائران این شهر حدود 10 درصد کل زائران بارگاه منور رضوی را شامل می شود. عموما سفرهای زائران خارجی به صورت گروهی به این شهر انجام می شود. همین نکته نشان می دهد یکی از راه های افزایش تعداد زائران خارجی تسهیل امور گروه های زیارتی و ارائه تسهیلات بیشتر به زائرانی است که با الگوی زیارت گروهی به مشهد سفر می کنند.


برنامه ریزی جامع برای بهبود خدمات و افزایش انگیزه های سفر

همان طور که پیش از این نیز درباره آن صحبت شده بود باید هریک از اقداماتی که در حوزه زائر پذیری انجام می شود نسبت تعریف شده ای با یک نقشه جامع برای مدیریت زیارت داشته باشد. تقویت زیرساخت های حمل و نقلی، اسکان و ارائه خدمات سفر همه باید در این نقشه تعریف شده و برنامه ریزی دقیقی برای رشد تعداد زائر انجام شود. نداشتن برنامه ای دقیق ما را همیشه غافلگیر خواهد کرد و گزارش های ارزیابی تراز های ناموفقی را در این باره نشان خواهد داد.

این مطالبه بیش از پیش متوجه کارگروه زیارت و معاونت تازه پا گرفته زیارت در استانداری خراسان رضوی است. نباید از یاد برد که فرصت آزمون و خطا در حوزه گردشگری برای مسئولان وجود ندارد و هر بار خطا می تواند عواقب جبران ناپذیری در حوزه افکار عمومی برای سفر به این شهر را داشته باشد.


کنترل آسیب ها و سلامت فرهنگی سفرها

البته از آن جا که ورود زائران خارجی می تواند با توجه به اختلافات فرهنگی و مقاصد مختلفی که در انگیزه های چنین سفرهایی وجود دارد باید «نظارت» برای تامین کیفیت چنین سفرهایی در عین حفظ سلامت فرهنگی آنان مورد نظر مسئولان باشد. خبرها و گزارش های برخی رسانه ها درباره اتفاقاتی که زیر پوست شهر مشهد در حال رخ دادن است لزوم نظارت بر این حوزه را تشدید می کنند. نباید فضا برای برخی فرصت طلبی ها فراهم شود و به چهره این شهر زیارتی آسیب وارد کند.

به هر حال آن چه مسلم است اینکه مشهد با فرصت هایی که در پیش رو دارد همچون پایتخت فرهنگی جهان اسلام یدر سال 2017 می تواند برای جذب توریست زیارتی گام های بلندی بردارد و به ارتقای تراز گردشگری در کشور کمک کند اگر مسئولان مشهدی و استانی این رویکرد را در برنامه ریزی ها لحاظ کنند.

سید ناصر نعمتی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
سلام البته منكر اين نيستيم كه بالاخره مشكلاتي مانند اين وجود دارد اما يكي دوتا كه طبيعي هم هست بالاخره همه كه امامزاده و معصوم نيستند طرف ممكن است فريب بخورد و اسير هواي نفسش شود و حتي در زيارت هم دست به كار هاي ناشايست بزند اما اينكه به گونه اي وانمود شود كه چنين فضايي در مشهد مقدس وجود دارد و زائران خارجي و عرب خصوصا زائران عراقي كه شيعه هستند با عشق به امام رضا به پايتخت معنوي ايران سفر مي كنند همه به دنبال اين مسايل هستند اين موضوع كذب و دروغ پردازي و بزرگ نمايي است و بايد ديد كه چه هدفي پشت اين گونه دروغ پردازي ها خوابيده است. مشهد قلب ايران است پايتخت معنوي ايران و دومين كلان شهر مذهبي جهان ميلون ها عاشق و دل شكسته به عشق زيارت پسر فاطمه و پاره تن رسول الله وارد اين شهر مي شوند و حاجت مي گيرند و بار معنوي بر مي دارند آن وقت حالا يكي بيايد يك گزارشي در يك روزنامه آن هم روزنامه معلوم الحالي مانند گاردين بنويسد كه متعلق به انگليس است و دشمني اش با ملت مسلمان ايران آشكار است ببينيد چه دليلي دارد.
Gerardo
|
Venezuela, Bolivarian Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
I just hope whoeevr writes these keeps writing more!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار