سرپرست میراث فرهنگی نائین:
تابناک: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی گنبد مسجد جامع و حسینیه تاریخی باب‌المسجد شهرستان نائین در اصفهان اجرایی شد.
کد خبر: ۳۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 11 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، محمود مدنیان درباره گنبد مسجد جامع و حسینیه تاریخی باب‌المسجد شهرستان نائین اظهار داشت: محله تاریخی باب‌المسجد به عنوان یکی از مهم‌ترین محلات تاریخی شهر نائین با بیشترین و مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر، سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است‌.

وی با اشاره به اینکه گنبد تاریخی مسجد جامع نائین یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهرستان نائین‌ که متعلق به دوران سلجوقی بوده، افزود: این گنبد و حسینیه نیاز به مرمت و استحکام‌بخشی داشته و توسط میراث فرهنگی در حال مرمت است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین با اشاره به اینکه حسینیه سرپوشیده محله باب‌المسجد نیز در مجاورت و چسبیده به این گنبد قرار دارد، بیان کرد: با توجه به متروکه بودن خانه مجاور این بنای تاریخی در چند دهه گذشته و عبور قنوات از زیر آن‌، نیاز به مرمت‌، پی‌بندی و استحکام‌بخشی بدنه ضلع شمالی ضروری بوده که با پی‌گیری‌های انجام شده و تأمین اعتبارات لازم‌، مرمت این مجموعه و استحکام‌بخشی آن در حال اجرا است‌.

وی تصریح کرد: بنای مسجد جامع تاریخی نائین به شماره 144 مورخ 15 دی 1310 و حسینیه تاریخی باب‌المسجد به شماره 5438 مورخ 25 اسفند 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است‌.

بافت تاریخی نائین به عنوان یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی از نظر شهر‌سازی و معماری محسوب شده و دارای 7 محله و 7 مرکز محله یا میدانچه بوده که در مجاورت این محلات بناهای تاریخی عمومی از جمله آب‌انبار‌، مسجد‌، حسینیه‌ و حمام قرار داشته است‌.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار