شیردل مطرح کرد:
تابناک: رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: ۵۰ هنر در اصفهان وجود دارد که از هر هنری تنها یک یا دو استادکار باقی مانده به طوری که عمر این هنرها به عمر استادکارانشان وابسته است.
کد خبر: ۳۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳ 11 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، عباس شیردل اظهار داشت: هنرهای بافتنی در اصفهان از جمله هنر گلابتون از جمله هنرهایی است که تنها یک استادکار از این حرفه باقی مانده بود که با فوت ایشان نیز این هنر منسوخ شد.

وی با بیان اینکه از بین رفتن نادرترین هنرهای بافتنی در اصفهان یک فاجعه است، بیان داشت: این در حالی است که ۵۰ هنر دیگر هم در اصفهان وجود دارد که تک هنرمند است یعنی در هر هنری یک تا دو استادکار وجود دارد که با سر آمدن عمر آنها عمر این هنرها هم به اتمام می رسد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در پاسخ به اینکه چرا هنرهایی از این دست که تک هنرمند هستند از طریق کلاس آموزشی به نسل جدید آموزش داده نمی شود، اعلام کرد: اتحادیه بودجه ای در اختیار ندارد و این وظیفه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان است.

وی اعلام کرد: با این وجود بارها از شورای شهر و معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان خواسته شد که با سپردن یکی از خانه های فرهنگ در سطح شهر اصفهان یا ساعاتی از این خانه ها بتوانیم این هنرهای نادر اصفهان را نشر و انتشار دهیم اما هیچ گاه شهرداری زیر بار این اقدام نرفت.

شیردل بیان داشت: به عنوان مثال هنری مانند زری بافی که در گذشته نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر استادکار داشت هم اکنون تنها سه نفر از این افراد باقی مانده اند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیشترین استقبال از هنرهای مینا و قلمزنی است، گفت: اگر امروز در هنرهای مانند میناکاری و قلمزنی به اصطلاح، دست زیاد شده است تنها به دلیل استقبال مردم است.

شیردل با بیان اینکه قبول ندارم که کار تجاری در هنرهای مینا و قلمزنی یا فیروزه کوبی رواج یافته است، اظهار داشت: در حال حاضر اگر شرکتی نزدیک به دو یا سه هزار صنایع دستی مینا بخواهد به راحتی می توانیم این اقدام را انجام دهیم درحالیکه در گذشته این امکان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه اگر در گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ میناکار داشتیم در حال حاضر یک هزار نفر در این حوزه فعالیت می کنند، گفت: الان نزدیک به ۲۰۰ استادکار مینا داریم که هنر آنها جهانی است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان افزود: برخی از مردم که قدرت مالی بالایی ندارند، می توانند با ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هم برخی صنایع دستی مینا را خریداری کنند.

وی تصریح داشت: هر کالایی که تولید می‌شود از نظر ما هنری است و با توجه به زمانی که صرف ایجاد آن شده است ، هنر آن نیز سنجیده می شود.

شیردل در خصوص قلمزنی نیز با بیان اینکه فعالان این هنر به بیش از دو هزار نفر می رسد، گفت: در سال های پیش مواردی از تقلب در هنرهای قلمزنی یا فیروزه کوبی ،خاتم کاری مشاهده می شد اما به شدت با این افراد برخورد قانونی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه هنرهایی مانند زری بافی، مخمل بافی، ابابافی و تولید کاغذ دستی از هنرهایی است که تقلبی در این هنرها ورود پیدا نکرده است ، گفت: در هنرهایی مثل خاتم کاری ،فیروزه کوبی و قلمزنی هم مواردی مشاهده شده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۶ صنعت دستی در اصفهان به ثبت و ضبط رسیده است، اعلام کرد: بسیاری از هنرها نیز به دلیل منسوخ شدن، به ثبت نرسیده است.

وی گفت: تاکنون جلسات زیادی را با شورای شهر و شهرداری در خصوص حفظ صنایع دستی استان برگزار شده است اما هیچ کدام از این جلسات به مرحله عملیاتی نرسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار