عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دستیابی به رشد ۸ درصد از زمان برنامه چهارم دغدغه بوده است.
کد خبر: ۳۴۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 08 December 2016

به گزارش تابناک رضوی، فرشاد مومنی ظهر امروز در نشستی خبری در پژوهشکده ثامن اظهار داشت: صحبت در رابطه با توسعه در یک ساختار توسعه نیافته رانتی، دشوار و دلیل آن هم این است که توسعه در ذات خودش ناظر بر یک امر بلند مدت است.

وی با بیان این که در مورد توسعه زمانی می‌توان بحث کرد که نگاهی دورنگرانه و آینده‌شناختی وجود داشته باشد تصریح کرد: حسین مهدوی اقتصاد توسعه نیافته رانتی را براساس کوتاه‌نگری و ترجیح کوتاه‌مدت به بلندمدت می‎داند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در این دوره دورنگری و آینده‌شناسی در شرایطی که همه دعوت به سمت افق کوتاه‌مدت دارند دعوتی دشوار است اما بقا و بالندگی کشور به نگرش بلندمدت وابسته است.

مومنی خاطرنشان کرد: از برجسته‌ترین فیلسوفان فرانسوی و بنیان‌گذار آینده‌شناسی بیان می‌کند دورنگری و آینده‌شناسی مهم‌‍ترین نیاز تمدن‌سازی است و با مرور تاریخ و جمع‎‌آوری شواهد فقط جوامعی می‌توانند از شرایط اکنون خود جدا شوند که براساس اقتضائات آینده شرایط حال را رقم بزنند.

وی اظهار داشت: در تعالیم دینی ما نیز نگرش به آینده از مشخصه‌های راهبردی  و از معیارهای اهل ایمان دورنگری است. اگر ما امروز اوضاع نابسامانی داریم کانون اصلی آن ساحت اندیشه است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یکی از اقتصاد دانان دنیا این تعبیر را دارد که رقابت بین کشورها، بنگاه‌ها و مناطق رقابت در اندیشه‌ها است و مسئله توسعه اقتصادی باید در فرهنگ و اندیشه حل بشود.

مومنی با بیان این که وضع نامطلوب بازتاب کیفیت اندیشه‌هاست، گفت: برای طراحی وضع مطلوب عنصر زیربنایی اندیشه است. از راه‌های برون رفت از شرایط و رسیدن به اندیشه توسعه استفاده از جنبه‌های روش‌شناختی است.

وی تصریح کرد: از کانون‌های اصلی آسیب‌پذیری علم در ایران این است که در نظام رسمی آموزش برای روش‌شناسی جایگاه در نظر گرفته نشده است. ابتدا باید مسائل سطح توسعه به سامان برسد تا امکان تغییرات توسعه در سطح بنگاه و منطقه و بخش به وجود آید.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: خطای راهبردی این است که با استفاده از ابزار سطح خرد مسائل سطح کلان را حل کنیم. ابتدا باید سطح کلان درست عمل کند تا سطح خرد درست شود.

مومنی خاطرنشان کرد: از برنامه چهارم تاکنون از آرزوهای دست نیافته دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد است و این در حالی است که  در رژیم پهلوی به نرخ 15 درصد رسید اما سقوط کرد.

وی با بیان این که در غیاب توسعه وابستگی به مسیر طی شده یا قفل شدگی در تاریخ اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: در برنامه ششم نیز این رشد در نظر گرفته شده است و سخنگوی دولت از آن استقبال و خواستار رقم 200 میلیارد دلاری شده که این رقم در 10 سال گذشته 16.5 میلیون دلار درخواست شده بوده است. حتی با این رقم نیز به دلیل این که مسائل سطح توسعه در حالت فاجعه است امکان‌پذیر نیست.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار