پرندگان اصفهان هم به سرفه افتاده اند؛
تابناک: چندین مغازه از پرنده فروشی در منطقه پروین اصفهان گویا به باغ وحشی تبدیل شده است و شاهد معامله جانوارانی از جمله میمون در آنها هستیم.
کد خبر: ۳۴۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 11 December 2016
تابناک اصفهان: بازهم خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان همچون سالهای پیش در اصفهان شنیده شد.
 
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می‌شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می‌تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
 
پرندگان وحشی و خصوصا پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
 
در پرندگان اهلی؛ افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا 100 درصد گله را به همراه دارد.
علایم بالینی در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبولهای سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود. این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود البته تا یک هفته بعد از مشاهده علایم نیز مرگ اتفاق افتاده است.
 
با توجه به علائم فوق ، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حدی جدی است که همه ساله تنها در فصل خود جلساتی برگزاری و باز هم سال آینده شاهد شیوع بالای این بیماری هستیم .
قابل ذکر است که با توجه به اینکه بازار پرنده فروشی در دل یکی از محلات اصفهان است و به طور جدی احتمال بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد اما اثری از پیشگیری مشاهده نشده است.
 
هرچند چندین مغازه از پرنده فروشی در منطقه پروین اصفهان گویا به باغ وحشی تبدیل شده است و شاهد معامله جانوارانی از جمله میمون در آنها هستیم.
 
شهرام موحدی، رئیس ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اصفهان با اشاره به حساسیت بیشتر موضوع در این روزها، آمادگی کامل را برای اقدام ضربتی در مقابل درگیری امری ضروری خواند و گفت: همیشه باید با پیش بینی های به موقع و بر پایه دانش برای مقابله با بدترین شرایط تجهیز بود تا در صورت نیاز بتوان با هماهنگی کامل عمل کرد.
 
وی بر بررسی صفر تا صد نیازها، تمهیدات و تدبیرات لازم تاکید کرد و گفت: سناریو باید به صورت کاملا عملی و در قالب مانور مرور و سنجش شود.
 
رئیس ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اصفهان اظهار داشت: مباحث قرنطینه ای بهداشتی مرغداری های هر منطقه نیز باید پیش از درگیری به شکل جزئی بررسی شده باشد و حساسیت زایی بیشتر و برگزاری جلسات ریز و نکته محور را برای دامپزشکان حاضر در مرغداری ها خواستار شد.
 
وی اعلام کرد: اعضاء ستاد پس از بحث و بررسی تخصصی این موضوع به ارائه پیشنهادات علمی و عملی حاصل از تجربیات گذشته و حال پیشکسوتان و دیگر استان ها پرداختند و آمادگی خود را جهت همکاری و همیاری با اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و آبزیان و زنبور عسل در شرایط خاص اعلام کردند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار