از قاب گوشی تا لوازم‌التحریر و شال و کلاه زمستانی گرفته تا انواع لوازم آشپزخانه در طرح و رنگ‌ و قیمت‌های مختلف، همه چیز در بساط این دست‌فروشان قمی یافت می‌شود.
کد خبر: ۳۴۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ 11 December 2016
به گزارش تابناک قم، این روزها هر وقت در هسته مرکزی شهر از میدان مطهری تا بازار و در امتداد آن گذرتان به خیابان ارم و صفائیه بخورد قدم‌به‌قدم پیاده رو بساط پهن شده‌ای می‌بینید که به‌قول قدیمی‌ها از "شیر مرغ، تا جان آدمی زاد" در آن یافت می‌شود.

از قاب گوشی تا لوازم‌التحریر و از شال و کلاه زمستانی گرفته تا انواع لوازم آشپزخانه در طرح و رنگ‌ها و قیمت‌های مختلف، همه چیز در بساط این دست‌فروشان یافت می‌شود.

در واقع می‌توان گفت این دست‌فروشان همیشه و در همه فصول سال چیزی برای عرضه دارند و همیشه همین تنوع اجناس و قیمت پایین سبب توقف هر چند کوتاه مدت عابران و رهگذران می‌شود. فارغ از مسائل معیشتی این افراد که بیکاری راهی جز روی‌آوردن به این مشاغل کاذب برای‌شان نگذاشته اما بی نظمی و نازیبایی نما و منظر شهری دغدغه‌ای برای مردم و مسئولان مهم است.

قیمت‌های ارزان، تنوع جنس، تعدد دست‌فروشان و صد البته بیان اقناع‌کننده فروشنده‌ها آن‌قدری هست که مشتری را جذب کند اما حقیقت این است که  هر روز مردم این اقلام را در می‌بینند و گاهی مقایسه‌ای با قیمت مغازه‌ها می‌کنند و نتیجه این می‌شود که مشتری برای خرید ترغیب می‌شود؛ به‌دنبال این تصمیم مشتری روزانه شاهد ترافیک خیابان‌های باریک و شلوغ و سد معبر دست‌فروشان و مشتری آن‌ها هستیم و آن وقت هرج‌ومرج و بی نظمی چشمگیری به این محدوده شهر که می‌توان گفت قلب شهر قم است، می‌بخشد.

هر گاه صحبت از دست‌فروشان و وانت‌بارهای سطح شهر قم می‌شود مسئولان از اجرای طرحی به نام ساماندهی دست‌فروشان می‌گویند و آمار و ارقام مختلف اعلام می‌کنند اما نکته‌ای که بیش از همه به چشم می‌آید این است که گویی اعضای شورای شهر و مدیریت شهری آن‌قدر در سطح شهر تردد ندارند که به این باور رسیدند طرح اعلام شده به نتیجه رسیده است.

سید مرتضی سقائیان نژاد در گفت‌وگو با تسنیم فعالیت وانت‌بارها و دست‌فروشان را به عنوان نمادهای نازیبای شهر قم دانست و گفت: برای زیباسازی شهر و ساماندهی دست‌فروشان و وانت‌بارها در هسته مرکزی شهر و اطراف  حرم  نیروی انتظامی و دستگاه قضایی همکاری گسترده‌ای در این زمینه داشتند اما این طرح اقدامی بلند مدت بوده و نیازمند مشارکت شهروندان است.

اگرچه شهرداری و مجموعه مدیران شهری به دنبال ساماندهی و رسیدن به راهکاری اجرایی و عملیاتی برای این وضعیت هستند اما این نکته نباید نادیده گرفته شود که همراهی مردم در اجرای این طرح‌ها امری اجتناب ناپذیر است و این مسئله محقق نمی‌شود مگر با اجرای درست طرح‌ها.

در شرایطی که مردم برخورد نامناسب مأموران شهرداری را با دست‌فروشان می‌بینند نه تنها این طرح نتیجه نمی‌دهد بلکه افکار عمومی جامعه نیز به حمایت از دست‌فروشان بر می‌خیزد و همین مسئله خود چالشی سخت‌تر برای مدیریت شهری به همراه خواهد داشت.

عده‌ای از سر دلسوزی مخالف جمع‌آوری و ساماندهی دست‌فروشان از هسته مرکزی شهر هستند و اقدام این افراد را در تعارض با قانون نمی‌دانند. به اعتقاد عده‌ای دیگر اما دست‌فروشان چهره ناخوشایندی در شهر ایجاد می‌کنند و شهرداری باید در اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان با جدیت وارد شود.

فعالیت دست‌فروشان اما صدای تولیدکنندگان را هم در‌آورده ‌و به‌اذعان تولیدکنندگان داخلی دست‌فروشان در واقع واسطه‌های عرضه کالای قاچاق هستند.

تولیدکنندگان محصولات دست‌فروشان را عامل تخریب بازار داخلی می‌دانند و براین نظر هستند که وقتی تمام تلاش تولیدکنندگان این است که در وانفسای رکود و مشکلات اقتصادی بهترین محصول را عرضه کنند اما دست فروشان کالاهای چینی و قاچاق را با قیمتی بسیار کمتر از تولیدات داخلی در سطح خیابان‌های شهر و جلوی چشم قانون به راحتی می‌فروشند.

از همین رو برخورد مقطعی و سلیقه‌ای با این افراد ضربه سختی به بدنه تولید وارد می‌کند، روز به روز هم به تعداد این افراد افزوده می‌شود کسی هم پاسخگو نیست.

در این میان اما سید امیر سامع گفت: بیشتر این دست‌فروشان و وانت بارها از روستاها و شهرهای اطراف به قم می‌آیند، تعدادی از آن‌ها هم به صورت گروهی کار می‌کنند تا در صورت مواجهه با مأموران شهرداری درگیری دسته جمعی ایجاد کنند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با بیان اینکه برای ساماندهی دست فروشان و وانت بارها، شهرداری احکام لازم را از دستگاه قضایی دریافت کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر طرح برخورد با وانت‌بارها در رینگ مرکزی شهر آغاز شده اما متأسفانه محل جدیدی برای تجمع خود ایجاد می‌کنند.

خرداد ماه بود که مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم از تشدید برخورد و نظارت شبانه‌روزی بر دست‌فروشان اطراف حرم خبر داد و گفت: براساس تبصره یک بند 2 ماده 55 قانون شهرداری‌ها برخورد با دست‌فروشان از مدت‌ها قبل آغازشده بود اما دیگر دست‌فروشان اجازه فروش در اطراف حرم ندارند.

این اظهارنظر در حالی است که شواهد و دیده‌ها حقیقتی دیگر را به اثبات می‌رساند، اینکه این طرح رسانه‌ای شده نه تنها نتوانسته ساماندهی کند چون این روزها و روزهای گذشته و حتی ماه‌های اخیر شواهد گویای حقیقتی دیگر است آن هم شکست طرح تشدید برخورد، با دست‌فروشان اطراف حرم.

آنچه مردم از مسئولان مطالبه می‌کنند نظم‌بخشی به شهر است، شهر زائرپذیر قم که نمای شهر اسلامی است و بنا به گفته مسئولان سالانه بیش از 20 میلیون زائر داخلی و 2.5 میلیون زائر و گردشگری خارجی به خود می‌بیند از همین رو باید در نظم‌بخشی به فضای اطراف حرم و اماکن مقدس بیش‌ازپیش تلاش کند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار